7 pomysłów na nietypowe i zdrowe kanapki. Takich jeszcze nie jadłaś!

Polacy to naród kanapkowy. Kanapka na śniadanie, następna w pracy, a potem jeszcze na kolację. Szybko i łatwo, ale czy zdrowo? Zobacz, jak skonstruować zdrową i zaskakującą kanapkę.

Barbara Dąbrowska / miesiąc temu
7 pomysłów na nietypowe i zdrowe kanapki. Takich jeszcze nie jadłaś! fot. Fotolia

Kiedy myślisz o kanapce, co widzisz oczami wyobraźni? Biała bułka z szynką i serem oraz „klapniętym” liściem sałaty zalana majonezem? Nie musi tak być!

Kanapka może być pełnowartościowym posiłkiem np. na lunch pod warunkiem, że odpowiednio dobierzesz bazę i dodatki.

Jak komponować kanapkę?

Krok 1. Przygotuj bazę węglowodanową

Twoją bazą będzie pieczywo dobrej jakości. Stawiaj na: pieczywo razowe żytnie na zakwasie bez dodatku cukru, bułki pełnoziarniste, bułki grahamki, razową tortillę, chleb czystoziarnisty.

Jak wybrać zdrowy chleb? 4 proste wskazówki, łatwe do zapamiętania.

Krok 2. Dodaj białko

Białkowe dodatki do kanapki to: ser biały, ser żółty, pasta warzywna na bazie nasion strączkowych, jajko na twardo, dobrej jakości wędlina (najlepiej bez konserwantów). Źródłem białka mogą być także orzechy i pestki.

Krok 3. Pamiętaj o dodatku tłuszczowym

Tłuszcz jest niezbędny do wchłaniania witamin tłuszczorozpuszczalnych i niektórych przeciwutleniaczy. Z tego powodu do kanapki zawsze dokładaj minimalny dodatek tłuszczu. Co może być twoim dodatkiem tłuszczowym? Masło orzechowe, masło prawdziwe, odrobina oliwy z oliwek, oleju rzepakowego lub oleju lnianego, tahini (pasta sezamowa).

Zdrowe i smaczne, a jednocześnie kaloryczne i tłuste. Czy warto jeść masło orzechowe?

Krok 4. Nie zapominaj o warzywach i…owocach!

Do każdej kanapki postaraj się dodać minimum dwa gatunki warzyw. Do kanapek możesz też dodawać…owoce.

Zobacz nasze przepisy na kanapki i spróbuj czegoś zupełnie nowego:

1. Chleb żytni + pieczona polędwiczka wieprzowa + truskawki + oliwa z oliwek + ocet balsamiczny + bazylia

2. Bułka grahamka + masło migdałowe + plasterki kiwi + pokruszone orzechy nerkowca

3. Chleb czystoziarnisty + ser twarogowy półtłusty + kawałki ugotowanej fasoli szparagowej + olej lniany + garść kiełków brokułu

4. Chleb żytni + tahini + zmielone migdały + banan

5. Razowa tortilla + pieczona dynia + oliwa z oliwek + pestki słonecznika + ser feta

6. Bułka pełnoziarnista + serek ricotta + pokrojone w paseczki suszone śliwki + pestki dyni

7. Bułka grahamka + serek naturalny + cynamon + ziarenka granatu + nasiona chia

Szybkie pasty do kanapek

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/4 dni temu
Uczyłam się takie robić jak chodziłam na dietetykę. Mój synek je uwielbia! Kiedyś myślałam, że pieczywo w diecie w ogóle musi być zakazane, a wiedza zdobyta w szkole pokazała, że można je jeść... zresztą nie tylko tego się nauczyłam, ale tego między innymi ;)
/3 tygodnie temu
Ja jeśli chodzi o porcję białka to przeszłam śniadaniowo na kanapki z serem kozim. Najczęściej jadam Chavroux śmietankowy. Czasem jak mam ochotę na coś słodkiego to biore sobie Chavroux figowy ;)
/miesiąc temu
Ja zainwestowałam w tabletki na odchudzanie Slimcea. Nie żałuje żadnej złotówki ponieważ dołączone do diety te tabletki DOPIERO pozwoliły mi schudnąć. Suplementnacja jest również ważna a tak często zapominamy o niej i dziwimy się że efektów nie ma.