POLECAMY

Na temat tego składnika odżywczego krąży wiele legend. Jakie węglowodany są dobre, a których lepiej unikać?

Dlaczego węglowodany są takie ważne w naszej codziennej diecie? Lepiej jeść węglowodany proste czy złożone?

Karolina Kalinowska / 8 miesięcy temu
Na temat tego składnika odżywczego krąży wiele legend. Jakie węglowodany są dobre, a których lepiej unikać? fot. Fotolia

Węglowodany (czyli sacharydy lub cukry), to wielka grupa związków chemicznych składających się z węgla wodoru i tlenu. Ich cechą charakterystyczną jest słodki smak. Są to związki organiczne, które występują w świecie roślin i zwierząt. Ze względu na budowę można wyróżnić cukry proste (monosacharydy, czyli np. glukoza, fruktoza, galaktoza) oraz cukry złożone (oligosacharydy i polisacharydy, czyli np. sacharoza, laktoza, maltoza, skrobia i glikogen). Węglowodany powinny pokrywać od 55 do nawet 60% dziennego zapotrzebowania energetycznego dostarczanego z pożywieniem.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o węglowodanach złożonych i węglowodanach prostych to wszystkie informacje znajdziecie poniżej. Postaramy się również przybliżyć zasady diety bez węglowodanów, powiemy, w jakich produktach znajdziecie węglowodany i jakie znaczenie mają węglowodany w diecie.

6 zdrowych węglowodanów, których najprawdopodobniej nie jesz

Węglowodany złożone

Węglowodany złożone są wolniej trawione przez organizm i są mniej podatne na odkładanie w postaci tkanki tłuszczowej. Zwykle są bogate w błonnik, który również zalicza się do wielocukrów. Dlaczego tak się dzieje? Węglowodany złożone rozpadają się znacznie wolniej na mniejsze cząsteczki, a organizm musi się nieźle napracować, aby móc czerpać z nich korzyści. Ich spożywanie zalecają dietetycy i lekarze, a swoje zdanie opierają na wielu badaniach i ogólnych zasadach zdrowego odżywiania.

Do produktów bogatych w węglowodany złożone należą płatki owsiane, chleb pełnoziarnisty, komosa ryżow, czarna fasola, makaron pełnoziarnisty, rośliny strączkowe czy jęczmień. Węglowodany złożone są bardzo odżywcze, dlatego warto jeść je przed treningiem, bo zagwarantują spory zastrzyk energii - wpływają na poziom cukru we krwi i produkcję insuliny.

Te węglowodany powinnaś jeść na diecie. Dlaczego? Pomogą zrzucić zbędne kilogramy

Węglowodany proste

Węglowodany proste są szybko trawione i mają większe tendencje do odkładania się w postaci tkanki tłuszczowej - organizm ma za mało czasu, by spalić zawarte w nich kalorie. Do produktów zawierających cukry proste można zaliczyć słodycze, chleb pszenny, biały makaron i napoje gazowane.

Po spożyciu węglowodanów prostych poziom cukru gwałtownie wzrasta, a następnie bardzo szybko spada. Wtedy pojawia się senność i zmęczenie, a organizm domaga się jeszcze większej dawki cukru. Przez co do organizmu dostarczana jest znacznie większa ilość kalorii, niż jest mu faktycznie potrzebna.

Poznaj listę węglowodanów, przez które tyjesz!

Różnica między węglowodanami prostymi i węglowodanami złożonymi

Węglowodany proste zawierają w swojej budowie tylko jedną jednostkę cukrową. Węglowodany złożone zawierają dwie i więcej jednostek cukrowych. Cukrem złożonym jest np.  sacharoza, która w swojej budowie zawiera dwa cukry proste, glukozę i fruktozę.

Korzystniejsze dla zdrowia jest spożywanie węglowodanów złożonych. Jednak w diecie przeciętnej osoby jest ich nadal bardzo mało, niestety zdecydowanie bardziej pyszne ciastka, biały chleb i pszenny makaron, a rzadko sięgamy po owoce, brązowe makrony czy płatki owsiane.

Na diecie nie rezygnuj z węglowodanów. Dlaczego?

Dieta bez węglowodanów

Dieta zupełnie pozbawiona węglowodanów byłaby bardzo trudna w realizacji, bo cukier w mniejszym lub w większym stopniu pojawia się w większości produktów spożywczych. Kolejnym argumentem jest fakt, że węglowodany są podstawowym źródłem energii i to dzięki nim mamy siłę, do codziennego funkcjonowania. Aby utrzymać nienaganną sylwetkę i czuć się dobrze warto zwracać uwagę na rodzaj dostarczanych do organizmu węglowodanów. Najlepiej wybierać węglowodany złożone, które są trawione znacznie wolniej, a organizm ma szansę skorzystać z zawartych w nich składników odżywczych.

Bardzo często nie wiemy, jak działają węglowodany w naszym organizmie. Gdy czujemy zmęczenie lub senność sięgamy po ulubionego batonika, który daje nam krótkotrwały efekt w postaci gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi. Jednak bardzo często zapominamy, że to błędne koło.

Podsumowując! Nie ma sensu rezygnować z węglowodanów w diecie. Należy je tylko mądrze i racjonalnie wybierać. Jeżeli zaczniecie jeść razowy makaron, płatki owsiane, rośliny strączkowe i chleb pełnoziarnisty, a ograniczycie słodycze, białe pieczywo i napoje gazowane, to nie ma sensu rezygnować z węglowodanów, które stanowią podstawowe źródło energii.

Dieta niskowęglowodanowa - czy naprawdę działa?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/8 miesięcy temu
mam znajomą dietetyczke i wiem ze z dietami to jest różnie i tak na prawde każdy powinien mieć indywidualną w zalezonści od stanu zdrowia, zapotrzebowania itd. wszystcy chyba jednak się zgodzą że eko produkty sprzyjają w każdej diecie. nie jadam tylko tego ale od czasu do czasu zamawiam coś na biolovers żeby przyrządzić sobie zdrowe śniadanie.