POLECAMY

Cukier gronowy – czy to nowy, modny słodzik? Nie, to związek niezbędny do życia!

Cukier gronowy zawdzięcza swoją nazwę winogronom, bo to między innymi w nich występuje w dużej ilości. Co powinnaś wiedzieć o cukrze gronowym?
Barbara Dąbrowska / 4 miesiące temu
Cukier gronowy – czy to nowy, modny słodzik? Nie, to związek niezbędny do życia! fot. Adobe Stock

Cukier gronowy, czyli po prostu glukoza!

Być może będzie to dla ciebie zaskoczeniem, ale pod nazwą cukier gronowy kryje się po prostu glukoza. Glukoza jest podstawowym cukrem prostym wykorzystywanym przez ludzkie ciało, najważniejszym z punktu widzenia fizjologii człowieka.

W tekście tym będziemy zatem zamiennie posługiwać się określeniami cukier gronowy i glukoza.

Glukoza w organizmie – jakie pełni funkcje?

Wszystkie węglowodany, które dostarczamy wraz z pożywieniem z produktów zbożowych, owoców, czy słodyczy są w przewodzie pokarmowym rozkładane do cukru gronowego. W jelicie cienkim glukoza zostaje wchłonięta i od tego momentu krąży we krwi zaspokajając bieżące potrzeby komórek ciała lub ulega zmagazynowaniu.

Cukier gronowy jest w ciele magazynowany w dwóch formach:

  • w postaci glikogenu – to cukier złożony, zapasowy gromadzony głównie w mięśniach. To z glikogenu korzystasz w pierwszej kolejności, gdy zaczynasz ćwiczyć.
  • w postaci tkanki tłuszczowej – glukoza ulega przemianie do trójglicerydów i gromadzona jest w tzw. adipocytach, komórkach tkanki tłuszczowej.

Za dużo/za mało glukozy

Cukier gronowy jest podstawowym i najefektywniejszym paliwem dla mózgu i komórek mięśniowych. Gdy zaczyna brakować glukozy krążącej we krwi robisz się ospała, nie możesz się skoncentrować, brakuje ci sił.

Z drugiej zaś strony, gdy jadasz zbyt dużo produktów bogatych w węglowodany, szczególnie te proste jak cukierki, ciastka, ciasta, napoje gazowane słodzone w twojej krwi stężenie glukozy pozostaje cały czas wysokie.

Komórki nie mogą na bieżąco zużywać glukozy, dlatego pobudzają mechanizm magazynowania tkanki tłuszczowej. Im częściej stężenie cukru gronowego we krwi jest wysokie tym większe jest prawdopodobieństwo, że rozwinie się u ciebie stan tzw. insulinooporności, który poprzedza wystąpienie cukrzycy

Insulinooporność utrudnia odchudzanie, sprzyja miażdżycy, nasila stan zapalny w organizmie, negatywnie wpływa na płodność.

Z tego powodu jednym z podstawowych badań profilaktycznych, które powinnaś (wraz z morfologią) wykonywać do roku jest badanie stężenia glukozy we krwi na czczo. Jeśli wyniki okażą się nieprawidłowe warto pogłębić diagnostykę o krzywą glukozowo-insulinową (obciążenie roztworem 75 g glukozy wraz z pomiarem stężenia insuliny we krwi).

Cukier gronowy – gdzie występuje?

W naturze czysty cukier gronowy występuje przede wszystkim w owocach. Owoce są także źródłem innego cukru prostego – fruktozy. Fruktoza i glukoza występują w owocach w zmiennych proporcjach, ale niektóre z owoców mają więcej cukru gronowego. Są to między innymi winogrona, wiśnie i śliwki.

Cukier gronowy nie niesie ze sobą żadnej wartości odżywczej poza energią (kcal). Gram czystej glukozy to 4 kcal.

Ciężko jest zjeść zbyt dużo glukozy z owocami. Jeśli masz podwyższone stężenie glukozy we krwi wynika to prawdopodobnie z faktu, że spożywasz zbyt wiele zwykłego cukru w produktach spożywczych. Zwykły cukier to sacharoza, chemicznie dwucukier zbudowany z jednej cząsteczki glukozy i jednej cząsteczki fruktozy. To właśnie do glukozy i fruktozy rozkładany jest cukier z cukierniczki w przewodzie pokarmowym człowieka.

Z tego powodu produkty słodzone tak mocno wpływają na pojawianie się niechcianych kilogramów.

Nie musisz ograniczać cukru gronowego z owoców, ale żywność dosładzaną staraj się eliminować ze swojego jadłospisu. Uważnie czytaj opakowania, bo dodatek sacharozy, glukozy czy syropu glukozowo-fruktozowego w chlebie, czy kabanosach, choć wydaje się dziwny, jest niestety powszechny. 

Uzupełnij informacje o:

„Niezdrowe” produkty, które jedzą dietetycy
Na temat tego składnika odżywczego krąży wiele legend. Jakie węglowodany są dobre, a których lepiej unikać?
Jakie węglowodany jeść, by nie tyć?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/3 miesiące temu
OSIĄGAJ SZCZUPŁE LUB MUSKULARNE CIAŁO SZYBCIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK! PROSTY TRENING, TANIA DIETA, INDYWIDUALNIE DOBRANA SUPLEMENTACJA! WEJDŹ TERAZ NA IGORTRENERONLINE PL I WYGRAJ 10 TYSIĘCY ZŁOTYCH!
/4 miesiące temu
Jeśli ktoś szuka profesjonalnych rozwiązań wspomagających odchudzanie, to warto sprawdzić tutaj: zbijamywage.pl/preparaty-wspomagajace-odchudzanie/najlepsze-preparaty-wspomagajace-odchudzanie-top-3