Czym charakteryzuje się wegetarianizm?

Dieta wegetariańska staje się coraz bardziej popularna. Promują ją gwiazdy ekranu czy muzyki. Można powiedzieć, że od pewnego czasu wegetarianizm jest trendy. Na czym on tak naprawdę polega?
/ 05.09.2010 21:04

Specyficzna dieta wegetariańska

Wegetarianizm jest sposobem odżywiania się, które wyklucza z jadłospisu wszystkie potrawy mięsne, w tym także drób oraz ryby. Wielu ludzi mylnie sądzi, że wegetarianie spożywają potrawy przygotowane z ryb albo owoców morza. Osoba, która nie spożywa mięsa innego niż ryby – to jarosz a nie wegetarianin. Warto o tym pamiętać.

Dieta wegetariańska opiera się głównie na produktach nabiałowych oraz roślinnych. Typowe menu składa się więc z makaronów, ryżu, warzyw, owoców, produktów mlecznych itp. Jest to dieta pełnowartościowa, mimo że niektórzy twierdzą, iż taki sposób jedzenia nie jest w stanie zapewnić człowiekowi odpowiedniej ilości witamin, tłuszczy, cukru czy białka. Jest to kolejny stereotyp. Właściwie przygotowany jadłospis wegetarianina powinien w pełni zaspokoić potrzeby zdrowej osoby. Trzeba jednak umiejętnie dobierać składniki potraw, wiedzieć, w jaki sposób zastąpić produkty mięsne ich roślinnymi odpowiednikami. I tak na przykład mleko krowie czy kozie możemy spokojnie zamienić na mleko sojowe czy też ryżowe, zaś ser na tofu. 

Zobacz także:  Jak brzmi 7 zasad zdrowej diety?

Wśród samych wegetarian istnieją jeszcze dodatkowe podziały ze względu na stosunek do produktów mlecznych czy też jajek. Wyróżniamy m.in.:

  • lacto-ovo-wegetarian (wegetarianie, którzy jedzą produkty mleczne oraz jajka);
  • lactowegetarian (wegetarianie, którzy jedzą produkty mleczne);
  • wegan (wegetarianie, którzy nie jedzą ani jajek, ani produktów mlecznych).

Wegetarianizm - ideologia

Wegetarianie nie spożywają mięsa, ponieważ uznają zwierzęta za równe ludziom istoty. W pewien sposób ich dieta jest formą protestu przeciw obowiązującym regułom na rynku spożywczym, ale także i na przykład odzieżowym. Można więc powiedzieć, że bycie wegetarianinem jest pewnym stylem życie, jest przynależnością do określonej subkultury.

Wegetarianie mają nie tylko własne strony internetowe, ale również kosmetyki czy kluby. Organizacje, które promują tę dietę są najczęściej także organizacjami działającymi na rzecz ochrony praw zwierząt oraz przyrody w ogóle. Stąd zapewne tak często łączy się wegetarianizm z walką o prawa zwierząt. Pod wieloma względami nie mija się to z prawdą, choć bycie wegetarianinem nie pociąga za sobą obowiązku uczestniczenia w różnych eventach o tym charakterze.

Zobacz także: Ciasto i ciasteczka z warzyw? - czemu nie

Wegetarianie starają się zwrócić powszechną uwagę na los zwierząt, nie tylko tych hodowlanych, ale także i domowych czy dzikich. Dzięki nim do publicznej wiadomości trafiają informacje o tym, w jaki sposób traktuje się zwierzęta, które później trafiają na nasz stół. Ich działania odgrywają zasadniczą rolę w walce z tego typu zachowaniami. Uświadamiają ludziom, że zwierzęta, podobnie jak istoty ludzkie, mają uczucia, że je także powinno się traktować z szacunkiem.

Symbolem wegetarianizmu jest kiełek wschodzącej rośliny – wyobrażenie zdrowego i humanitarnego sposobu życia, a nie tylko odżywiania. Warto w tym miejscu zauważyć, że osoby, które uznają się za wegetarian nie tylko nie spożywają produktów mięsnych, ale także nie kupują odzieży czy butów ze skóry, jak i unikają kosmetyków wyprodukowanych przez firmy, które testują swoje produkty na zwierzętach.

Jak przejść na wegetarianizm?

Przejście na dietę wegetariańską nie jest wcale takie proste, zwłaszcza dla osób, które przepadają za pieczenią, kurczakiem w pieczarkach czy filetami rybnymi. Dlatego dobrze jest przemyśleć tę decyzję – nie warto się katować, na szczęście istnieją również i inne sposoby walki o prawa zwierząt. Inna ważna sprawa – nie każdy może być wegetarianinem, wynika to z uwarunkowań naszego organizmu. Po prostu pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć. Są takie osoby, które, gdy nawet jedzą zgodnie ze wskazówkami, zapadają na anemię albo inne choroby.

Jeżeli jednak już podejmiecie tę decyzję, to warto przygotować się do tego odpowiednio. Nikt nie przestaje jeść mięsa z dnia na dzień. Znacznie lepiej wypadają te osoby, które przygotowują swój organizm na zmianę w diecie. Oto kilka wskazówek:

  • zwiększaj powoli ilość warzyw w swoim menu; zacznij od małych sałatek;
  • zmniejszaj ilość spożywanych w tygodniu dań mięsnych;
  • zastępuj produkty oczyszczone pełnowartościowymi, np. sól solą kamienną;
  • zacznij przyglądać się temu, co jesz – układaj sobie menu na każdy dzień (przyda ci się to później);
  • zacznij gotować na parze (nie wszystkie posiłki), ogranicz smażone potrawy.

Zobacz także: Wegetarianie mniej agresywni niż mięsożercy?