arbuz w ciąży fot. Adobe Stock, Maridav

Arbuz w ciąży: czy można go jeść? Wady i zalety arbuza w diecie kobiety ciężarnej

Jedzenie arbuza w ciąży jest polecane i zdecydowanie wskazane. Arbuzy doskonale nawadniają, pozwalają pozbyć się mdłości, walczą z ciążowymi obrzękami i dostarczają witamin ważnych dla płodu i matki. Arbuzy mogą nawet obniżać ryzyko ciążowego stanu przedrzucawkowego i hemoroidów w ciąży. To mit, że w ciąży nie można jeść arbuzów!
/ 28.06.2022 05:46
arbuz w ciąży fot. Adobe Stock, Maridav

Arbuzy w ciąży to doskonałe pożywienie. Są nie tylko dozwolone, ale wręcz bardzo polecane w diecie przyszłych mam. Oto największe zalety jedzenia arbuzów w ciąży.

Spis treści:

  1. Arbuz w ciąży: czy można go jeść?
  2. Zalety zdrowotne jedzenia arbuza w ciąży
  3. Mit o szkodliwości arbuza w ciąży
  4. Zagrożenia związane z jedzeniem arbuzów w ciąży
  5. Arbuz w cukrzycy ciążowej

Arbuz w ciąży: czy można go jeść?

Arbuza można jeść w ciąży! Właściwości arbuza czynią go zdrowym, świetnie nawadniającym owocem. Kobiety ciężarne mogą jeść więc arbuza w każdej formie: świeżego, w sałatce z arbuzem, w formie koktajlu, a nawet grillowanego arbuza lub arbuza kiszonego

Zalety zdrowotne jedzenia arbuza w ciąży

Jedzenie arbuza w ciąży ma zdecydowanie więcej zalet, niż potencjalnych wad. Arbuz doskonale uzupełnia dietę kobiety ciężarnej. Oto dodatkowe zalety jedzenia arbuzów w ciąży.

Arbuz nawadnia ciało i łożysko

Arbuz w 90% składa się z wody. Dzięki temu doskonale nawadnia ciało kobiety, ale też łożysko i płód. Większość tkanek tworzących się w ciele kobiety w czasie ciąży składa się głównie z wody. Woda to płyn owodniowy, zwiększona ilość krwi, ale też wypełnienie łożyska. Bardzo ważne jest, by w ciąży pić wystarczająco dużo płynów, a część z nich można zastąpić jedzeniem soczystych warzyw i owoców.

Nieoptymalne nawodnienie kobiety ciężarnej grozi:

  • spowolnionym wzrostem płodu,
  • zwiększonym ryzykiem przedwczesnego porodu,
  • zwiększonym ryzykiem wad wrodzonych.

Arbuz zapobiega hemoroidom i zaparciom ciążowym

Wiele kobiet, które na co dzień nie mają lub nie miały tego problemu, w ciąży zmaga się z zaparciami i hemoroidami. Jednym ze sposobów na wspomaganie wypróżnień jest właśnie właściwe nawadnianie się i dostarczanie odpowiedniej ilości płynów.

Najlepiej pić wodę, by pozbyć się tego problemu, ale możesz też jeść arbuzy. Z tego powodu w ciąży warto jeść np. pomidory i ogórki, ale zalecane są też truskawki w ciąży, czereśnie w ciąży i jagody w ciąży.

arbuz w ciąży jest bardzo polecanyfot. Jedzenie arbuza w ciąży jest wskazane/ Adobe Stock, Nelly

Arbuz na opuchnięcia w ciąży

Jeśli w ciąży masz problem z zatrzymaniem się wody w organizmie, które objawia się u ciebie opuchniętymi nogami, twarzą i kończynami, możesz podratować sytuację arbuzem. Na zatrzymanie wody wbrew pozorom najlepiej działa właśnie woda. Arbuz jest lekkim diuretykiem, który pobudzi delikatnie organizm do pozbycia się nadmiaru płynów z komórek ciała. Jedz arbuza, a być może szybko poczujesz się lepiej.

Arbuz zapobiega stanowi przedrzucawkowemu w ciąży

Stan przedrzucawokowy (preeklapsja) to komplikacja pojawiająca się najczęściej po 20. tygodniu ciąży. Charakteryzuje się wysokim ciśnieniem i białkomoczem. Nie do końca wiadomo, co powoduje te objawy, ale wiadomo, że wspomaganie diety likopenem może ograniczyć ryzyko tego problemu. Arbuz zawiera właśnie likopen i z tego powodu poleca się jego spożycie kobietom ciężarnym.

Badania naukowe badające bezpośredni wypływ między rzucawką a jedzeniem arbuza nie znalazły powiązań i dowodów na ochronne działanie arbuza. Potrzeba znacznie więcej badań, by udowodnić to działanie i mechanizm. Mimo braku twardych dowodów, jedzenie arbuza nie zaszkodzi, a może pomóc. Na pewno warto włączyć go do diety.

Arbuz doskonale chłodzi w ciąży

Jeśli jesteś w ciąży, a wokół panują upały, na pewno znosisz sytuację gorzej. Jedz arbuza i pij nawadniające płyny, a lepiej się poczujesz. Arbuz jest soczysty, orzeźwiający i może doskonale wpłynąć na twoje samopoczucie.

arbuz na ochłodę w ciążyfot. Arbuz na ochłodę w ciąży jest idealny/ Adobe Stock, weyo

Arbuz na ciążowe mdłości

Arbuz spożywany w 1. trymestrze ciąży, może doskonale wspomagać w walce z mdłościami. Jeśli wymioty ciążowe są intensywne, mogą prowadzić do odwodnienia. Arbuz nawadnia, ale dzięki delikatnemu, orzeźwiającemu smakowi, może też przeciwdziałać mdłościom. 

Możesz jeść go samego, w naturalnej formie, lub zrobić koktajle z imbirem i arbuzem dla wzmocnionego działania przeciw mdłościom w ciąży.

Mit o szkodliwości arbuza w ciąży

Mit o szkodliwości arbuza w ciąży nie jest popularny w Polsce, ale w Hiszpanii wierzą w niego wszyscy. Do tego stopnia, że kobieta ciężarna może mieć problem z zakupem arbuza na stoisku. Żaden sprzedawca nie „zaryzykuje” i nie sprzeda arbuzów kobiecie w ciąży.

arbuz w ciąży szkodliwyfot. Informacje o szkodliwości arbuza w ciąży to mit/ Adobe Stock, Syda Productions

Hiszpanie wierzą, że jedzenie arbuzów może spowodować przedwczesny poród lub poronienie. W micie tym nie ma nawet ziarna prawdy.

Zagrożenia związane z jedzeniem arbuzów w ciąży

Jedzenie arbuzów w ciąży jest bezpieczne i nie ma ku niemu większych przeciwwskazań. Zwróć uwagę jednak na zasady ogólnego bezpieczeństwa żywności. Nie przetrzymuj pokrojonych arbuzów poza lodówką dłużej niż 2 godziny, by mieć 100% pewności, że arbuz jest bezpieczny do spożycia.

Jedzeni arbuzów w ciąży może mieć jeszcze jedną, niewielką wadę. Arbuz na pewno wzmaga potrzebę korzystania z toalety. Działa diuretyczne i składa się z płynów. W ciąży pęcherz jest już uciśnięty, a to powiększa częstotliwość korzystania z toalety. Arbuz jeszcze bardziej potęguje ten efekt. Lepiej powstrzymać się przed jedzeniem arbuzów na noc też z tego powodu.

Arbuz w cukrzycy ciążowej

To także mit, że arbuz ma wysoki indeks glikemiczny i dużo cukru. IG arbuza wynosi ok. 50 i klasyfikuje go to w zakresie niskiego indeksu glikemicznego. Arbuz w cukrzycy jest dozwolony, a nawet polecany. Tak samo, jak arbuz w cukrzycy ciążowej.

Oczywiście nie powinno się przesadzać z jednorazową porcją arbuza przy cukrzycy ciążowej, ale dotyczy to wszystkich produktów węglowodanowych. Arbuzy najlepiej jeść po posiłku, w formie deseru, lub w trakcie posiłku głównego jako jego element.

Źródła:

Sharma JB, Kumar A, Kumar A, Malhotra M, Arora R, Prasad S, Batra S. Effect of lycopene on pre-eclampsia and intra-uterine growth retardation in primigravidas. Int J Gynaecol Obstet. 2003 Jun;81(3):257-62. doi: 10.1016/s0020-7292(03)00040-7. PMID: 12767566.
Antartani R, Ashok K. Effect of lycopene in prevention of preeclampsia in high risk pregnant women. J Turk Ger Gynecol Assoc. 2011;12(1):35-38. Published 2011 Mar 1. doi:10.5152/jtgga.2011.08
Bardosono S, Prasmusinto D, Hadiati DR, et al. Fluid Intake of Pregnant and Breastfeeding Women in Indonesia: A Cross-Sectional Survey with a Seven-Day Fluid Specific Record. Nutrients. 2016;8(11):651. Published 2016 Nov 22. doi:10.3390/nu8110651
Wright JM, Hoffman CS, Savitz DA. The relationship between water intake and foetal growth and preterm delivery in a prospective cohort study. BMC Pregnancy Childbirth. 2010 Aug 24;10:48. doi: 10.1186/1471-2393-10-48. PMID: 20735835; PMCID: PMC2940790.
Alman BL, Coffman E, Siega-Riz AM, Luben TJ; National Birth Defects Prevention Study. Associations between Maternal Water Consumption and Birth Defects in the National Birth Defects Prevention Study (2000-2005). Birth Defects Res. 2017;109(3):193-202. doi:10.1002/bdra.23569

Czytaj także:
Sery w ciąży - które są zakazane, a które możesz jeść
Sushi w ciąży wcale nie jest surowo zabronione. Jakie rodzaje sushi można jeść w ciąży?
Czego nie jeść w ciąży - 10 zakazanych produktów