Kobieta wybiera między cukrem a zamiennikiem cukru (słodzikiem). fot. Adobe Stock

Zdrowy zamiennik cukru? Podpowiadamy, który wybrać! [TOP 5]

Czym zastąpić cukier? Wybrałyśmy 5 zdrowych zamienników cukru – sięgnij po nie, a nie przytyjesz!
Agata Bernaciak / 21.03.2019 12:49
Kobieta wybiera między cukrem a zamiennikiem cukru (słodzikiem). fot. Adobe Stock

Zdrowe zamienniki cukru?

Cukier nie musi być największym wrogiem szczupłej figury. Możesz go z powodzeniem zastąpić substytutami. Obiecujemy - nie poczujesz różnicy w smaku!

Jeśli na co dzień zdrowo się odżywiasz i jesteś aktywna fizycznie, zjedzenie od czasu do czasu słodkiej przekąski nie będzie skutkować dodatkowymi centymetrami czy kilogramami. Jednak osoby, które chcą zgubić nadmiarowe kilogramy, a nie umieją poskromić apetytu na słodycze, powinny wprowadzić do diety zamienniki standardowego cukru. Przy czym na początku powinny lepiej poznać ich właściwości.
– tłumaczy Ewa Kurowska, ekspert Zarządzania Kaloriami

Poznaj 5 produktów, które zastąpią cukier!

1. Syrop z agawy

Syrop z agawy to delikatna w smaku substancja słodząca produkowana w Meksyku, z soku rośliny przypominającej wyglądem kaktusa. Syrop jest trzykrotnie słodszy od cukru, a jednocześnie posiada 4-5 razy niższy indeks glikemiczny od miodu.

Składa się przede wszystkim z fruktozy, która rozkładana jest w organizmie wolniej od glukozy. Jest ponadto źródłem inuliny, czyli probiotyku, który powoduje wzrost korzystnej flory bakteryjnej w jelicie grubym. Inulina przyspiesza pracę przewodu pokarmowego, obniża cholesterol i usuwa toksyny z organizmu.Jako produkt pochodzenia roślinnego, syrop z agawy może być stosowany przez wegan, którzy nie używają miodu. 

2. Syrop klonowy

Wytwarza się go w Kanadzie z soku pobieranego z pnia klonu cukrowego lub srebrzystego. Ma gęstą konsystencję i złocisty kolor, jest bogatym źródłem manganu, fosforu oraz cynku. Badania wykazały, że zawiera on również cenne polifenole o właściwościach przeciwutleniających. Z pewnością kojarzysz go z amerykańskim dodatkiem do naleśników, ale syrop klonowy dobrze sprawdza się także w połączeniu z płatkami śniadaniowymi i sałatkami. Zawiera mniej kalorii od cukru i miodu, do tego pozbawiony jest konserwantów. Minusy? Niestety ma wysoki indeks glikemiczny, dlatego lepiej jeść go od święta.

3. Ksylitol (cukier brzozowy)

Pozyskiwany jest głównie z kory brzozy (tzw. ksylitol fiński) lub z kukurydzy. W smaku i w wyglądzie niemal nie można go odróżnić od rafinowanego cukru, ale jest dużo zdrowszy! Ma 40 % mniej kalorii i niski indeks glikemiczny, dlatego poleca się go jako zamiennik cukru dla osób z cukrzycą typu 2. Działa bakteriobójczo, przeciwpróchniczo, a do tego wspomaga odporność. Najlepiej smakuje w domowych wypiekach. Niestety nie jest idealny. Zbyt duże ilości ksylitolu mogą źle wpływać na układ pokarmowy, powodując np. wzdęcia i biegunki. Maksymalnie możesz sobie pozwolić na trzy łyżeczki dziennie.

4. Miód

Miód jest cięższy od białego cukru, przez co ma więcej kalorii w łyżeczce. Oprócz łatwo przyswajanych cukrów prostych - glukozy i fruktozy - zawiera liczne składniki o właściwościach odżywczych i leczniczych, w tym składniki mineralne, kwasy organiczne oraz enzymy. Ten unikalny skład sprawił, że od wieków przypisuje się mu cechy leku. Miód ma dobroczynny wpływ na przewód pokarmowy, wątrobę, nerki, serce, poprawia odporność. Nie powinno się go podgrzewać, ponieważ wysoka temperatura niszczy enzymy, hormony oraz inne zawarte w nim wartościowe substancje. Jedna płaska łyżeczka miodu dziennie zmieszana z ciepłą (nie gorącą) wodą wyjdzie na zdrowie każdemu. 

5. Suszone śliwki

Pozbawione wody śliwki zawierają naturalne cukry, które dobrze sprawdzą się jako substytut cukru. Przygotuj z nich gładko zmiksowane puree i użyj w przepisie na deser lub ciasto. To także bardzo dobra propozycja na przekąskę. Suszone śliwki są źródłem błonnika pokarmowego, potasu, witaminy B6 i manganu.

Zdrowe przekąski zabieraj ze sobą do pracy!

Wybrałyśmy dla ciebie najlepsze lunchboxy!

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Te zamienniki cukru nie weszły do naszego zestawienia top 5, ale warto je wypróbować!

Stewia

Jest produkowana z rośliny rosnącej w Ameryce Południowej, ale możesz ją zasadzić w doniczce. Jest od 150 do 300 razy słodsza od cukru, a przy tym nie zawiera żadnych kalorii. Dzięki temu znalazła zastosowanie w preparatach dietetycznych. Nie zaleca się jej spożywania w zbyt dużych ilościach, bo w porównaniu z wcześniej opisywanymi produktami nie posiada składników odżywczych. Możemy dodawać suszone listki stewi np. do herbaty.

Melasa

Powstaje z karobu, trzciny i buraka, jest ubocznym produktem powstającym podczas wytwarzania tradycyjnego cukru. Jest to ciemnobrązowy syrop, który charakteryzuje się wysoką zawartością łatwo przyswajalnego żelaza. Z tego powodu melasa może być spożywana przez osoby z anemią, kobiety w ciąży i karmiące oraz sportowców. Wykorzystywana jest do słodzenia wypieków, kawy i herbaty oraz rozmaitych deserów.

Syrop daktylowy

Posiada podobne właściwości jak syrop klonowy. Dostarcza witamin A, B1, B2 i PP oraz składników mineralnych: potasu, magnezu, żelaza i fosforu. Ze względu na dużą zawartość potasu korzystnie wpływa na pracę serca, pomaga w radzeniu sobie ze stresem. Możesz go stosować do słodzenia herbaty, jako dodatek do ciast i ciasteczek, marynat do mięs oraz jako naturalny, niealergizujący substytut miodu pszczelego.

Nie każdy zamiennik cukru warto stosować!

Nie wszystkie zamienniki cukru są warte twojej uwagi. O tych lepiej zapomnij!

Cukier trzcinowy

Przez lata twierdzono, że cukier trzcinowy, jest zdrowszy od białego, ponieważ zawiera więcej składników odżywczych. Różnica w wartości odżywczej jest jednak tak mała, że z punktu widzenia zdrowej diety nie ma znaczenia.

Fruktoza

Fruktoza, inaczej cukier owocowy, naturalnie występuje w owocach. Jest słodsza od sacharozy i wolniej przyswajana przez organizm, dlatego ma o 1/3 niższy indeks glikemiczny. Na tym koniec jej zalet! Fruktoza jest metabolizowana przez wątrobę. Jej nadmierne spożycie może prowadzić do stłuszczenia wątroby.

Syrop glukozowo-fruktozowy

Produkt, który w 90% składa się z fruktozy. Bardzo słodki i kaloryczny. Ma niekorzystny wpływ na zdrowie. Nasila odkładanie tkanki tłuszczowej brzusznej, sprzyja rozwojowi chorób serca i cukrzycy typu 2.

Dowiedz się więcej o zamiennikach cukru:
7 najważniejszych pytań i odpowiedzi na temat stewi! Czy jest zdrowa, gdzie kupić i ile kosztuje?
Ksylitol czy stewia? Wybierz najlepszy słodzik! Bitwa na argumenty
Jak uprawiać stewię w warunkach domowych? Sadzenie nasion i rozmnażanie krok po kroku!