Sorbitol - nieszkodliwy słodzik, ale tylko w małych ilościach!

Być może słyszałaś tą nazwę - sorbitol! Znany jest jako substancja słodząca, ale w przemyśle spożywczym korzysta się także z jego innych właściwości. Sprawdź, czy to nie sorbitol jest odpowiedzialny za twoje niewyjaśnione wzdęcia!
Barbara Dąbrowska / 2 miesiące temu
Sorbitol - nieszkodliwy słodzik, ale tylko w małych ilościach! fot. Adobe Stock

Spis treści:

Co to jest sorbitol?

Sorbitol to alkohol cukrowy (inaczej na grupę tych związków mówi się poliole), który w naturze występuje w niektórych owocach. Po raz pierwszy uzyskano go z jarzębiny (sorbus), stąd wzięła się nazwa sorbitol. Niech cię nie zmyli nazwa alkohol cukrowy, w sorbitolu nie ma alkoholu (etanolu).

W przemyśle uzyskuje się go najczęściej z syropu kukurydzianego otrzymując biały proszek, który wyglądem przypomina zwykły cukier. Na opakowaniach żywności sorbitol może występować także, jako syrop sorbitolowy. Oba związki oznaczone są symbolem E420.

Zastosowanie i kalorie sorbitolu

Sorbitol, znany jest przede wszystkim jako słodzik, ale w przemyśle spożywczym spełnia także inne funkcje. Ze względu na swoje cechy sorbitol stosowany jest także, jako:

  • stabilizator (utrzymuję odpowiednią wilgotność i teksturę żywności),
  • substancja wypełniająca.

Sorbitol wykazuje o połowę mniejszą słodkość w stosunku do sacharozy, czyli cukru, którym słodzisz herbatę. Związek ten jest metabolizowany inaczej niż cukier stołowy i dlatego ma mniejszą o 40% kaloryczność.

Przyjmuje się, że:

  • 1 g sorbitu to 2,4 kcal,
  • 1 g cukru to 4 kcal!

Sorbitol pozostawia w jamie ustnej charakterystyczne uczucie zimna, dlatego często słodzi się nim cukierki miętowe i przeciwkaszlowe. Jednocześnie maskuje on gorzki posmak innych słodzików, dlatego często znajdziesz go w napojach typu „light”.

Sorbitol nie stanowi pożywki dla bakterii występujących w jamie ustnej. Nie przyczynia się zatem do rozwoju próchnicy.

Nie ustalono limitów stosowania sorbitolu, dodaje się go zgodnie z zasadą quantum satis, czyli w najniższej dawce niezbędnej do osiągnięcia pożądanego efektu.

Problem w tym, że sorbitol występuje w dużej ilości produktów i u wielu osób może wywoływać nieprzyjemne objawy.

Czy sorbitol jest szkodliwy? Właściwości sorbitolu, sorbitol a cukrzyca

Tylko niewielka część sorbitolu jest wchłaniana w przewodzie pokarmowym. Jest on metabolizowany inaczej niż cukier, bez udziału insuliny, dlatego nie wywołuje gwałtownych skoków stężenia glukozy we krwi. Z tego powodu związek ten jest często stosowany, jako słodzik w produktach dla cukrzyków. 

Niewchłonięty sorbitol przedostaje się do jelita grubego, gdzie jest rozkładany przez bakterie jelitowe. Ma on także właściwości ściągające wodę do jelita. Te dwa czynniki sprawiają, że jego nadmierne spożycie prowadzi do bolesnych skurczów jelit, wzdęć i biegunek.

Szczególnie wrażliwe na działanie sorbitolu są osoby z zespołem jelita drażliwego (IBS). Szacuje się, że zaburzenie to występuje nawet u 30% osób, dlatego nieprzyjemne objawy po spożyciu sorbitolu mogą dotyczyć co trzeciej z was.

Gdzie występuje sorbitol?

Związek ten jest powszechnie stosowany w:

  • gumach do życia,
  • cukierkach miętówkach,
  • czekoladzie,
  • lizakach,
  • batonach proteinowych,
  • produktach określanych, jako ”bez cukru”.

Naturalnie sorbitol występuje w:

  • śliwkach,
  • gruszkach,
  • jabłkach,
  • morelach,
  • brzoskwiniach,
  • nektarynkach.

Znajdziesz go także w suszonych owocach oraz w sokach owocowych. Sorbitol zawierają także wszelkie przetwory owocowe przygotowane na bazie wymienionych wyżej owoców. Związek ten występuje także w:

  • piwie,
  • pastach do zębów i płynach do płukania jamy ustnej,
  • tabletkach musujących z witaminami i minerałami,
  • syropach leczniczych (np. na kaszel),
  • środkach przeczyszczających.

Może się okazać, że w ciągu dnia spożywasz co najmniej kilka różnych źródeł sorbitolu. Jeśli cierpisz na niewyjaśnione wzdęcia, bóle brzucha i biegunki przyjrzyj się temu, co jesz. Poszukaj w składzie produktu nazw sorbitol, syrop sorbitolowy czy E420. Zastanów się, może jesteś wielką wielbicielką soku jabłkowego? Szczególnie uważnie przyjrzyj się etykietom żywności oznaczonej, jako „bez cukru”. Spróbuj ograniczyć spożycie sorbitolu, by sprawdzić, czy to nie on jest odpowiedzialny za twoje dolegliwości.

Uwaga! Szczególnie wrażliwe na sorbitol są małe dzieci, a niemowlętom nie wolno go w ogóle podawać!

Zobacz także:
Ksylitol – czy warto zastąpić nim biały cukier?
Dieta FODMAP - łagodzi objawy zespołu jelita drażliwego (etapy + lista produktów)
Szok! Stewia z dodatkiem cukru? Sprawdź, co powinnaś wiedzieć o słodzikach na bazie stewii

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 miesiące temu
je jestem na diecie FODMAP, dlatego wykluczam wszystko co z sorbitolem!