Wakame fot. Adobe Stock

Glony wakame - wartość odżywcza, właściwości, jak jeść

Glony wakame są dobrym źródłem żelaza i jodu. Zapobiegają niedokrwistości w diecie wegetariańskiej i wspierają pracę tarczycy. Możesz zastępować nimi sałatę lub pokrojone dodawać do innych dań.
Barbara Dąbrowska / 14.02.2020 13:33
Wakame fot. Adobe Stock

Spis treści:

  1. Glony wakame - co to jest?
  2. Wakame - wartość odżywcza i właściwości
  3. Glony wakame - jak jeść?

Glony wakame co to jest?

Glony wakame to jeden z gatunków alg brunatnic, stosowany w tradycyjnej kuchni japońskiej, w której spożywa się je jako warzywo. Wakame dodaje się między innymi do zupy miso czy sushi. Glony mają postać cienkich, poskręcanych pasów w kolorze oliwkowym. W procesie przetwarzania glony zmieniają kolor na zielony.

Ich smak można określić jako lekko słodki, z wyraźnie wyczuwalną morską nutą. W sklepach typu „kuchnie świata” możesz kupić wakame w formie suszonej lub w sałatce z zalewą. Suszone glony należy przed spożyciem namoczyć przez około 10 minut w wodzie. Wakame powiększają wtedy swoją objętość nawet 10-krotnie.

Wakame wartość odżywcza i właściwości

Glony wakame to cenny składnik diet wegetariańskich i wegańskich, ale nawet w diecie tradycyjnej warto wprowadzić je jako urozmaicenie, zaskakujący składnik.

Wakame to niskokaloryczny (45 kcal w 100 g) i niskotłuszczowy produkt. Choć glony te mają niewiele tłuszczu, to jednak są cennym, uzupełniającym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3. Poznaj wartość odżywczą wakame.

Glony wakame wartość odżywcza w 100 g:

  • wartość energetyczna: 45 kcal,
  • węglowodany: 9,1 g,
  • w tym cukry: 0,7 g
  • tłuszcz: 0,6 g,
  • białko: 3,0 g,
  • błonnik: 0,5 g.

Składniki odżywcze w wakame

Wakame są bardzo dobrym źródłem kwasu foliowego. 100 g pokrywa aż 49% zapotrzebowania na tą witaminę z gr. B. Glony te wzbogacają także dietę w składniki mineralne:

  • żelazo,
  • wapń,
  • magnez,
  • miedź
  • mangan.

Wakame a tarczyca

Duża zaletą wakame jest wysoka zawartość jodu, który wspiera pracę tarczycy. Jod jest minerałem niezbędnym do budowy hormonów tarczycy – tyroksyny i trójjodotyroniny.

Wakame a zdrowie układu krążenia

Glony wakame zawierają w składzie dużo sodu, pierwiastka, którego spożycie ogranicza się w nadciśnieniu tętniczym. Osoby, które mają problem z tą dolegliwością, nie powinny zbyt często sięgać po ten produkt. Niektóre badania wskazują jednak, że wakame mogą mieć właściwości przeciwmiażdżycowe poprzez obniżanie stężenie cholesterolu LDL. Dlatego, jeśli twoje ciśnienie jest w normie, śmiało włącz je do diety

Wakame na niedokrwistość

Glony wakame mają porównywalną ilość żelaza do mięsa wołowego, dlatego świetnie sprawdzają się jako produkt zapobiegający niedokrwistości. Działanie żelaza wspomaga dodatkowo kwas foliowy, które również jest jednym ze składników niezbędnych do powstawania prawidłowo zbudowanych czerwonych krwinek.

Glony wakame
fot. Adobe Stock

Wakame zapobiegają nowotworom

Wakame swój kolor zawdzięczają fukoksantynie - barwnikowi z grupy karetonoidów, który ma silne właściwości przeciwutleniające. Barwnik ten chroni komórki przed uszkodzeniami powstającymi w skutek działania wolnych rodników, a to właśnie one często sprawiają, że komórki ulegają uszkodzeniu i zaczynają nadmiernie się mnożyć. Badania na zwierzętach potwierdzają przeciwnowotworowe właściwości tych glonów, ale dla pewności potrzebne są jeszcze badania na ludziach.

Glony wakame jak jeść?

Glony wakame są zaskakująco uniwersalnym składnikiem w kuchni. Możesz używać ich jako:

  • zamiennika sałaty, rukoli, roszponki itp.,
  • dodatku do zupy (drobno pokrojone, już na talerzu),
  • składnika koktajlu,
  • składnika kotletów wegańskich np. z soczewicy,
  • dodatku do ugotowanego ryżu.

Dowiedz się więcej o glonach w diecie:
Spirulina w tabletkach i w proszku - właściwości, dawkowanie
Chlorella – dlaczego warto jeść glony morskie?
Algi to dobre źródło białka! 10 sposobów na zastosowanie alg w kuchni

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.