maliny właściwości fot. Adobe Stock, MARYIA

Właściwości malin, które cię zaskoczą. Czy potrafisz wymienić wszystkie 7 zalet zdrowotnych malin?

Właściwości malin są ściśle powiązane z niezwykle unikalnymi wartościami odżywczymi tych owoców. Maliny mają dużo błonnika, niewiele kalorii, witaminę C i mangan. Maliny można stosować na odchudzanie, owoce te mogą jeść cukrzycy, a kurację malinami prowadzi się też na odporność i wspomaganie pocenia. Poznaj dokładniej te i inne właściwości malin.
/ 04.07.2022 10:23
maliny właściwości fot. Adobe Stock, MARYIA

Właściwości prozdrowotne malin są bardzo szerokie. Każdy znajdzie własny powód jedzenia malin. Maliny wspierają odchudzanie, poprawiają zdolność organizmu do walki z infekcjami i doskonale wspomagają trawienie.

Spis treści:

  1. Maliny – wartości odżywcze
  2. Maliny – właściwości odchudzające
  3. Maliny na lepsze trawienie
  4. Maliny – właściwości napotne
  5. Malin – właściwości dla zdrowia stawów
  6. Maliny – właściwości zwalczające infekcje
  7. Maliny - właściwości rozkurczowe i łagodzące bóle miesiączkowe
  8. Maliny - właściwości przeciwnowotworowe
  9. Czy maliny są zdrowe?

Maliny – wartości odżywcze

Wartości odżywcze malin imponują. Owoce te wyróżniają się szczególnie zawartością błonnika, dostarczają też sporo witaminy C i manganu. Jest w nich też wiele innych witamin i minerałów. Maliny składają się w 86% z wody.

W 100 g malin znajdziesz:

  • Kalorie: 53 kcal,
  • Węglowodany: 11,94 g,
  • Błonnik: 6,7 g,
  • Tłuszcz: 0,65 g,
  • Białko: 1,2 g.

Maliny – witaminy

  • Witamina B1: 0,032 mg
  • Witamina B2: 0,038 mg
  • Witamina B3: 0,598 mg
  • Witamina B5: 0,329 mg
  • Witamina B6: 0,055 mg
  • Foliany: 21 mcg
  • Cholina: 12,3 mcg
  • Witamina C: 26,2 mg
  • Witamina E: 0,87 mg
  • Witamina K: 7,8 mcg

Maliny – minerały

  • Wapń: 25 mg,
  • Żelazo: 0,69 mg
  • Magnez: 22 mg,
  • Mangan: 0,67 mg,
  • Fosfor: 29 mg,
  • Potas: 151 mg,
  • Cynk: 0,42 mg

Antyoksydanty w malinach

Oprócz witamin, minerałów i podstawowych makroskładników, maliny są też dobrym źródłem antyoksydantów. Im ciemniejsze maliny, tym więcej zdrowych antyoksydantów. Żółte odmiany malin, choć ciekawe, nie są jednak wcale zdrowsze niż ciemniejsze, maliny o mocnym, różowym kolorze. Kilka cząstek fenolowych, które znajdziesz w malinach to: kwercytyna, taniny, kwasy organiczne, katechiny, pelargonidyny. Choć maliny zawierają zdrowe antyoksydanty, mają ich nieporównywalnie mniej, niż np. czarna porzeczka, leśne jagody, morwa lub jagoda kamczacka.

Maliny – właściwości odchudzające

Maliny to doskonały owoc na dietę redukcyjną. 100 g malin zawiera jedynie ok. 50 kcal. Jednocześnie maliny to jedne z owoców bogatszych w błonnik pokarmowy. Oznacza to, że maliny sycą, a nie dostarczają energii. Ułatwiają więc utrzymanie diety o niższej kaloryczności i poprawiają twoje szanse na schudnięcie.

Malinowy koktajl na odchudzanie i wsparcie jelit

Cel: wzmocnienie hormonalne dla kobiet (zaburzenia miesiączkowania, menopauza)

Składniki:

  • 200 ml mleka sojowego,
  • pół łyżeczki syropu klonowego,
  • 100 g malin,
  • łyżeczka zarodków pszennych,
  • suszona figa,
  • łyżeczka siemienia lnianego.

Sposób przygotowania:

  1. Pokrój figę.
  2. Przełóż wszystkie składniki do blendera.
  3. Dokładnie zblenduj składniki koktajlu.

koktajl z malinfot. Malinowy koktajl na odchudzanie/ Adobe Stock, bozhena_melnyk

Maliny na lepsze trawienie

Maliny zawierają aż 6,7 g błonnika na 100 g. Są w prawdziwej czołówce produktów bogatych w błonnik. Maliny sprawdzą się więc doskonale, jeśli masz zalecenie przestrzegania diety bogatobłonnikowej. Kiedy stosuje się tę dietę? Przede wszystkim we wszelkich problemach z wypróżnieniem, zaparciach. Malinowy koktajl na kefirze lub jogurcie doskonale pobudzi twoje jelita do pracy i pozwoli ci wypróżnić się i poczuć ulgę.

Maliny – właściwości napotne i przeciwgorączkowe

Maliny mają właściwości pobudzające gruczoły potowe. Pocenie się to jedna ze skuteczniejszych metod na obniżanie temperatury organizmu. Owoce te doskonale sprawdzą się więc na upały, jako wspomaganie naturalnej termoregulacji organizmu.

Maliny stosuje się też jako naturalną substancję na gorączkę. Sok z malin i maliny warto podawać chorym, by wspomóc pocenie, obniżanie temperatury i naturalną walkę z infekcją.

Malin – właściwości dla zdrowia stawów

Maliny, podobnie jak inne owoce jagodowe, mają właściwości wspierające zdrowie stawów. To dzięki ich właściwościom przeciwzapalnym. Maliny mogą chronić przed powstawaniem artretyzmu. Blokują one enzym COX-2, który jest odpowiedzialny za stany zapalne w obrębie stawów, które bezpośrednio powodują ból i zajęcie stawu zmianami zapalnymi.

Właściwości malin na artretyzm nie są silnie potwierdzone. Wskazują na nie jedynie ogólne właściwości wszystkich owoców jagodowych i właściwości malin sprawdzone na szczurach laboratoryjnych.

W jednym z badań szczury, którym podano ekstrakt malin, miały mniejsze ryzyko zwyrodnienia stawów, niż szczury z grupy kontrolnej. Co więcej, szczury, które mimo podania ekstraktów z malin rozwinęły artretyzm, miały mniej intensywne objawy, niż szczury, którym nie podawano ekstraktu z malin.

właściwości malin na stawyfot. Właściwości malin są szczególnie przydatne dla osób starszych,. w zapobieganiu artretyzmowi/ Adobe Stock, pticelov

Maliny – właściwości zwalczające infekcję

Klasyczny napój stosowany w domowych sposobach na przeziębienie to herbata z sokiem z malin. To działa, maliny są stosowane jako owoc wspierający naturalną odporność od wieków. Maliny mają właściwości:

  • napotne,
  • moczopędne,
  • wzmacniające organizm,
  • przeciwgorączkowe.

Weź jednak pod uwagę jeden ważny aspekt. Żeby maliny zadziałały, musisz zastosować prawdziwe maliny, a nie aromat o smaku malin. Zrób domowy sos malinowy, sok malinowy lub kup naturalny syrop malinowy z dobrym składem, o wysokiej zawartości malin.

Maliny - właściwości rozkurczowe i łagodzące bóle miesiączkowe

Maliny, a w zasadzie głównie liście malin, mają właściwości rozkurczowe. Tym samym pomagają one w łagodzeniu objawów miesiączek. Działają rozkurczowo i relaksująco na mięśnie podbrzusza i pleców. Dzięki tym właściwościom, malinom można przypisać też właściwości przeciwbólowe.

Maliny - właściwości przeciwnowotworowe

Dieta bogata w błonnik ma udowodnione działanie chroniące przed nowotworami układu pokarmowego. Maliny zajmują miejsce w czołówce produktów o najwyższej zawartości błonnika. Można połączyć je więc z zapobieganiem nowotworów:

  • jelita grubego,
  • prostaty,
  • trzustki.

Wiele zdrowych antyoksydantów zawartych w malinach też może mieć właściwości chroniące przed nowotworami.

właściwości odchudzające malinfot. Maliny są bardzo zdrowe i można jeść je bez ograniczeń/ Adobe Stock, Andrey Armyagov

Czy maliny są zdrowe?

Maliny są bardzo zdrowe! Warto jeść je po prostu dla wzbogacenia jadłospisu w prozdrowotne wartości odżywcze. Nie musisz mieć konkretnego powodu, by je jadać lub wykorzystywać leczniczo. Maliny przysłużą się każdemu. Możesz jeść je praktycznie bez ograniczeń, bo są zdrowe, a nie tuczą. Wiele prozdrowotnych właściwości mają też liście malin.

Źródła:

Źródło: USDA FoodData Central/ raspberries

Liu Y, Liu M, Li B, Zhao JL, Zhang CP, Lin LQ, Chen HS, Zhang SJ, Jin JC, Wang L, Li LJ, Liu JR. Fresh raspberry phytochemical extract inhibits hepatic lesion in a Wistar rat model. Nutr Metab (Lond). 2010 Nov 25;7:84. doi: 10.1186/1743-7075-7-84. PMID: 21108811; PMCID: PMC2999596.
Burton-Freeman BM, Sandhu AK, Edirisinghe I. Red Raspberries and Their Bioactive Polyphenols: Cardiometabolic and Neuronal Health Links. Adv Nutr. 2016 Jan 15;7(1):44-65. doi: 10.3945/an.115.009639. PMID: 26773014; PMCID: PMC4717884.
Szymanowska U, Baraniak B, Bogucka-Kocka A. Antioxidant, Anti-Inflammatory, and Postulated Cytotoxic Activity of Phenolic and Anthocyanin-Rich Fractions from Polana Raspberry (Rubus idaeus L.) Fruit and Juice-In Vitro Study. Molecules. 2018 Jul 21;23(7):1812. doi: 10.3390/molecules23071812. PMID: 30037097; PMCID: PMC6099503.
Heyman L, Axling U, Blanco N, Sterner O, Holm C, Berger K. Evaluation of Beneficial Metabolic Effects of Berries in High-Fat Fed C57BL/6J Mice. J Nutr Metab. 2014;2014:403041. doi: 10.1155/2014/403041. Epub 2014 Jan 14. PMID: 24669315; PMCID: PMC3941780.

Czytaj także:
Truskawki a cukrzyca i insulinooporność. Czy przy problemach z cukrem poleca się jedzenie truskawek?
Truskawki - wartości odżywcze. 6 największych zalet jedzenia truskawek
Czy czereśnie są zdrowe? Kto zyska najwięcej na jedzeniu czereśni?