POLECAMY

Ektomorfik, endomorfik i mezomorfik – jaki jest Twój typ budowy?

Kim jest ektomorfik, endomorfik i mezomorfik? Jak i czym różni się ich budowa ciała? Jaka dieta jest dla nich najlepsza? Czy endomorfik ma skłonności do tycia? W jaki sposób mogą zadbać o swój prawidłowy metabolizm? Czego nie powinni spożywać? Czym charakteryzują się ich sylwetki?

endomofrik typy budowy

Fot. Fotolia

Typ sylwetki a dieta

Typ sylwetki może mieć bardzo duży wpływ na to, jak nasz organizm reaguje na nadmiar kalorii i ćwiczenia fizyczne. Ektomorficy, endomorficy i mezomorficy różnią się od siebie pod względem budowy, szybkości metabolizmu i najlepszej dla nich diety. U jednych można zaobserwować problemy ze schudnięciem, jak również z przybraniem na wadze, u innych natomiast dość szybkie nabieranie mięśni i ani grama tłuszczu. Tak duże różnice wynikają z tych trzech różnych typów sylwetki.

Zobacz na forum: Jaki mam typ sylwetki?

Ektomorficy – smukła sylwetka

Ektomorficy to ludzie o drobnej budowie i małym obwodzie kości. Charakteryzują ich zwykle długie i chude kończyny oraz wąskie ramiona. Naturalnie smukła sylwetka wynika z przyspieszonego metabolizmu. Ektomorficy mają zwykle wyższą temperaturę ciała niż przeciętny człowiek.

 

Dieta ektomorfików, którzy często mają problemy z utrzymaniem odpowiednio wysokiej wagi ciała, musi być przede wszystkim bogata w kalorie. Należy jednak unikać – pomimo ich wysokiej kaloryczności – fast foodów, słodyczy i słodzonych napojów, które zawierają niezdrowe składniki i często zmniejszają apetyt. Ektomorficy powinni pamiętać o dostarczaniu organizmowi odpowiednich ilości snu i unikaniu stresu.

Endomorficy – tendencja do tycia

Przeciętny endomorfik ma masywną budowę ciała i grube kości. Charakteryzuje ich tendencja do tycia spowodowana wolnym metabolizmem. Tłuszcz zbiera się u nich najczęściej wokół brzucha, co może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, powodując rozwój cukrzycy, zespołu metabolicznego i chorób serca.

Idealna dieta dla endomorfików powinna składać się każdego dnia z 50% białka, ok. 30% węglowodanów i do 20% kwasów tłuszczowych, najlepiej nienasyconych, które znajdują się na przykład w awokado, orzechach i nasionach. Endomorficy powinni unikać produktów wysoko przetworzonych i zawierających cukry proste. Spożywanie małych posiłków co kilka godzin pozwoli przyspieszyć metabolizm, tak samo jak picie dużej ilości wody.

Zobacz też: Jak przyspieszyć metabolizm?

Mezomorficy – muskularny typ budowy

Ludzie z muskularnym typem budowy, charakteryzującym się solidnym korpusem, dużą ilością mięśni i niską zawartością tkanki tłuszczowej, nazywani są mezomorfikami. Figura tak zbudowanych mężczyzn ma przeważnie kształt prostokąta, a kobiet – klepsydry. Nie tyją tak łatwo jak endomorficy, ale muszą uważać na spożywane kalorie bardziej niż ektomorficy.

W diecie mezomorfików ważna jest konsekwencja, która zapobiegnie utracie tkanki mięśniowej i gromadzeniu tłuszczu. Powinni oni zjadać dużo białka, którego bogatymi źródłami są na przykład chude mięso, produkty mleczne i soja. Ważne jest także przyswajanie dużej ilość węglowodanów zawartych w owocach, warzywach i produktach pełnoziarnistych , które wspomagają rozwój mięśni.

Zobacz też: Nie bój się diety!

Dowiedz się  więcej o typach budowy ciała z naszego forum medycznego.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (19)
/10 miesięcy temu
ektomorfik to osoba b. mała, drobna, np. Sandara Park jest przykładem. W Polsce to np. Natalia Lesz, te osoby rzadko są wysokie.
/rok temu
Mezomorfik cialo w ksztalcie prostokata? Wy chyba w zyciu mezomorrfika nie widzieliscie. Prawdziwy mezomorfik bedzie mial tulow w ksztalcie litery V !
/rok temu
"wysokiej wagi ciała" MASY, zidiociali analfabeci. Waga to przyrząd do pomiaru ciężaru, a masy posrednio, tak samo jak termometr służy do pomiaru temperatury.
POKAŻ KOMENTARZE (16)