Czy znasz swój somatotyp? Jesteś ekto, endo czy mezomorfikiem?

Twój typ sylwetki determinuje skłonności do tycia i tempo metabolizmu. Dowiedz się, czy jesteś ektomorfikiem, endomorfikiem czy mezomorfikiem!
/ 12.06.2012 11:40 / aktualizacja: 11.06.2019 13:32
Ektomorfik, endomorfik i mezomorfik - typy kobiecych sylwetek fot. Adobe Stock

Typ sylwetki (inaczej somatotyp) może mieć bardzo duży wpływ na to, jak organizm reaguje na dietę i ćwiczenia fizyczne. Dowiedz się, jakie są twoje predyspozycje!

Spis treści:

Typ budowy ciała a dieta

Ektomorficy, endomorficy i mezomorficy różnią się od siebie budową, szybkością metabolizmu oraz poziomem wydzielania hormonów odpowiedzialnych za odkładanie tkanki tłuszczowej. W zależności od somatotypu możesz zaobserwować problemy ze schudnięciem, czy z przybraniem na wadze lub dość szybkie przyrastanie mięśni, bez grama tłuszczu.

Pamiętaj jednak, że twój typ sylwetki nie determinuje w 100% tego, jak wyglądasz. Duży wpływ ma także indywidualnie dopasowany trening modulujący figurę i dieta dopasowana do twojego stylu życia. Pewne jest, że nie zmienisz budowy kości czy szerokości rozstawienia kości biodrowych, ale na inne cechy ciała masz duży wpływ!

Ektomorfik – smukła sylwetka

Ektomorficy to ludzie o drobnej budowie i małym obwodzie kości. Naturalnie smukła sylwetka wynika z przyspieszonego metabolizmu. Ektomorficy mają zwykle wyższą temperaturę ciała niż przeciętny człowiek i są bardziej ruchliwy.

Cechy sylwetki: 

  • niska masa mięśniowa,
  • mała masa tłuszczowa,
  • długie i szczupłe kończyny,
  • wąskie ramiona,
  • szybkie tempo metabolizmu,
  • trudności z przytyciem.

Dieta dla ektomorfika

Dieta ektomorfików, którzy często mają problem z niedowagą, musi być przede wszystkim bogata w kalorie  z produktów o wysokiej wartości odżywczej. Mimo wysokiej kaloryczności unikaj fast foodów, słodyczy i słodzonych napojów, które dostarczają pustych kalorii i hamują apetyt. Wzbogacaj dietę w pełnotłusty nabiał, pestki, orzechy i wieloziarniste produkty zbożowe.

Dla ektomorfików szczególnie ważne są odpowiednia ilość snu i unikanie stresu, który może nasilać problemy ze zbyt niską masą ciała.

Nie wiesz czy masz niedowagę? Oblicz swoje BMI!

Mezomorfik – muskularny typ budowy

Ludzie z muskularnym typem budowy nazywani są mezomorfikami. Figura tak zbudowanych mężczyzn ma przeważnie kształt odwróconego trójkąta, a kobiet – klepsydry.

Cechy sylwetki:

  • duża masa mięśniowa,
  • niska zawartość tkanki tłuszczowej,
  • wąska talia,
  • atletyczny wygląd.

Dieta dla mezomorfika

W diecie mezomorfików ważna jest konsekwencja, która zapobiegnie utracie tkanki mięśniowej i gromadzeniu tłuszczu. Ten typ sylwetki chudnie z łatwością i bez problemu nabiera masy mięśniowej przy odpowiednio zaplanowanej aktywności fizycznej. Jeśli jesteś mezomorfikiem jedz dużo białka, którego bogatymi źródłami są:

  • chude mięso,
  • produkty mleczne,
  • warzywa strączkowe.

Dietę uzupełniaj w węglowodany złożone z produktów pełnoziarnistych, które dodadzą ci energii do ćwiczeń.

Ektomorfik, czyli jak szybka przemiana materii wpływa na rozwój masy mięśniowej?

Endomorfik – tendencja do tycia

Przeciętny endomorfik ma masywną budowę ciała i „grube” kości. Ten typ charakteryzuje tendencja do tycia spowodowana wolnym metabolizmem.

Cechy sylwetki:

  • wysoki poziom tkanki tłuszczowej,
  • tłuszcz w okolicy brzucha,
  • wolne tempo metabolizmu,
  • często określana jako „okrągła”.

Ektomorfik, endomorfik, mezomorfik - infografika

fot. Adobe Stock

Dieta dla endomorfika

Endomorfik z łatwością gromadzi tkankę tłuszczową, co jest zmorą tego typu sylwetki. Idealna dieta dla endomorfików powinna każdego dnia dostarczać 20% energii z białka, 50% z węglowodanów złożonych, 30% z tłuszczu z przewagą nienasyconych kwasów tłuszczowych. Znajdziesz je na przykład w awokado, orzechach i nasionach.

Endomorficy powinni unikać produktów wysoko przetworzonych bogatych w cukry proste. Spożywanie małych posiłków co kilka godzin pozwoli przyspieszyć metabolizm. Dbaj o odpowiednie spożycie wody, które ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Endomorfik ma skłonność do tycia w talii, a to zwiększa ryzyko chorób serca i cukrzycy, dlatego nie zapominaj o regularnych badaniach kontrolnych.

Dowiedz się, jak wpłynąć na sylwetkę:
Jak schudnąć bez diety? Mamy na to 11 sprawdzonych sposobów
Jaki jest optymalny dla ciebie poziom tkanki tłuszczowej?
Prosta, szybka i skuteczna dieta odchudzająca. Gotowy jadłospis na 7 dni!