ćwiczenia na trampolinie fot. Adobe Stock

Ćwiczenia na trampolinie - przykładowy trening w domu lub ogrodzie

Skacząc na trampolinie można schudnąć szybko, łatwo i przyjemnie – nawet 10 kg w ciągu zaledwie 2-3 miesięcy. Ćwiczenia na trampolinie pozwalają spalić 250 kcal w ciągu 15 minut.
Agata Bernaciak / 14.04.2020 17:09
ćwiczenia na trampolinie fot. Adobe Stock

Ćwiczenia na trampolinie są łagodniejsze dla stawów niż bieganie i spalają około 20% kalorii więcej. Trampolina może zastąpić domowy rower stacjonarny lub orbitrek, przy czym obciążenie dla stawów podczas treningu na trampolinie jest o wiele mniejsze. To świetny trening całego ciała, a także forma zabawy, w którą można zaangażować całą rodzinę.

Spis treści:

  1. Jak ćwiczyć na trampolinie?
  2. Co dają ćwiczenia na trampolinie?
  3. Jaką trampolinę wybrać?

Jak ćwiczyć na trampolinie?

 Oto list najlepszych i najskuteczniejszych ćwiczeń, które wykonasz na trampolinie. Wykonywane kolejno stanowią trening cardio na trampolinie, który możesz robić 2-3 razy w tygodniu. Każde ćwiczenie powtarzaj 10-15 razy. Całość możesz powtórzyć w 2-3 cyklach.

Zanim rozpoczniesz, wykonaj rozgrzewkę przed treningiem, która przygotuje mięśnie i stawy do wysiłku fizycznego. Może to być krótki trucht, pajacyki, przysiady, skłony, krążenia ramion i bioder.

  • Proste skoki – w pozycji stojącej z rękoma wzdłuż ciała. Powtarzamy starając się zawsze wyskakiwać na tę samą wysokość. To najlepsza propozycja treningu cardio, który w ekspresowym tempie spali tkankę tłuszczową.
  • Skok z wykopem – wyskakując prostujemy jedną nogę w powietrzu - dokładnie tak, jakbyśmy chcieli kopnąć coś przed sobą. Przed powrotem na dół łączymy nogi i powtarzamy skok z wyprostem drugiej nogi. To ćwiczenie wzmacnia mięśnie i podnosi tętno, a co za tym idzie - poprawia wydolność naszego organizmu.
  • Skłon w wyskoku – podskakując próbujemy dłońmi chwycić się za place stóp. To świetne ćwiczenie rozciągające i poprawiające koordynację ruchową.
  • Łokieć do kolana – przy każdym wyskoku staramy się złączyć przeciwległe kolano z łokciem. To ćwiczenie wzmacnia tułów i nogi, a także wyszczupla talię, ponieważ w jego trakcie do pracy angażujemy mięśnie skośne brzucha.
  • Rozciąganie – wyskakując w powietrze, próbujemy się rozciągnąć wyrzucając ręce jak najwyżej w górę. Ta pozycja wysmukla i tonizuje ciało.

Po zakończeniu treningu na trampolinie, odpocznij, wyrównaj oddech oraz wykonaj ćwiczenia rozciągające.

Co dają ćwiczenia na trampolinie?

Skoki pomagają nam wzmacniać wszystkie mięśnie ciała i pobudzać do pracy organy. Naukowcy NASA, którzy trampolinę zalecają jako ćwiczenie dla astronautów twierdzą, że trening ten jest aż o 68% bardziej skuteczny, niż ćwiczenia na innych przyrządach fitnessowych.

Co więcej, ćwiczenia na trampolinie stymulują również system limfatyczny, dzięki czemu ciało lepiej i szybciej pozbywa się toksyn (co z kolei zmniejsza cellulit i wszelkie obrzęki ciała).

Ćwiczenia na trampolinie to przede wszystkim:

  • intensywny trening dużych grup mięśni: ud, brzucha, grzbietu, ramion i łydek;
  • skuteczny trening cardio: spalisz nawet 250 kcal w ciągu 15 minut;
  • rozwój koordynacji ruchowej i równowagi;
  • świetny sposób na spędzanie wolnego czasu dla całej rodziny.

Ćwiczenia na trampolinie warto wykonywać nie tylko dlatego, że odchudzają. Przy każdym podskoku ciało na chwilę zawisa w stanie nieważkości, podczas gdy opadając, podlega sile 4 razy większej niż grawitacja.

Każda komórka ulegająca takiemu naciskowi robi się w efekcie silniejsza. Siła ta jednocześnie działa na szkielet, zwiększając gęstość kości. Właśnie dlatego skakanie zaleca się w profilaktyce osteoporozy.

Jaką trampolinę wybrać?

Bezsprzecznym argumentem przemawiającym za zakupem trampoliny jest przystępna cena (za jednoosobową zapłacimy ok. 150 złotych).

Ze względu na przeznaczenie, trampoliny można podzielić na dwie grupy: domowe i ogrodowe. Pierwsze z nich mają mniejszą średnicę, przez co nie pozwalają na zbyt mocne wybicie. Dzięki temu można ćwiczyć praktycznie w każdym miejscu – choćby w salonie przed telewizorem. To właśnie z myślą o ćwiczących w domowym zaciszu opracowano specjalne metody treningowe.

Kupując trampolinę, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na jakość wykonania poszczególnych elementów. Rama trampoliny powinna być odpowiednio sztywna – najlepiej, kiedy jest wykonana ze stali. 

Ważny jest też sposób mocowania sprężyn do poszycia trampoliny. Krawędzie powłoki powinny być dodatkowo obszyte i wzmocnione, a całość szczelnie zamknięta.

Dzięki temu sprzęt będzie znacznie bardziej wytrzymały i posłuży przez lata. Przed zakupem sprawdź też, jaka jest maksymalna przewidziana przez producenta waga ćwiczącego. Tu zasada jest prosta: im gorszej klasy sprzęt, tym niższe maksymalne obciążenie.

Zależy Ci na szybkim schudnięciu i budowie masy mięśniowej? Zainwestuj w trampolinę! Za sprzęt zapłacisz mniej, korzystając z ofert ze strony hop sport kod rabatowy.

Treść artykułu pierwotnie opublikowana 12.06.2012.

Więcej o treningu cardio:

Na czym polega trening kardio?
Trening cardio w domu - przykładowe ćwiczenia
Ile ćwiczyć cardio, aby schudnąć?