Chcecie szybciej zauważyć efekty ćwiczeń? Sięgnijcie po BCAA!

Pewnie wiele razy słyszałyście o BCAA, ale co to tak naprawdę jest?

Karolina Kalinowska / 3 tygodnie temu
Chcecie szybciej zauważyć efekty ćwiczeń? Sięgnijcie po BCAA! fot. Fotolia

BCAA (Brain Chain Amino Acids) są to rozgałęzione aminokwasy (leucyna, walina i izoleucyna), które stanowią popularny składnik odżywek na masę. BCAA pobudza syntezę białek i dodatkowo zwiększają wydzielanie hormonów anabolicznych (budujących), np. hormonu wzrostu. Aminokwasy rozgałęzione należą do grupy aminokwasów egzogennych, czyli takich, które muszą być dostarczane do organizmu z pokarmem lub w formie suplementów diety. Jeżeli chcecie dowiedzieć się, co to jest BCAA, jakie jest dawkowanie BCAA, jak wybrać najlepsze BCAA oraz jakie efekty daje BCAA, to czytajcie dalej.

Jakie suplementy diety stosować?

Jak i gdzie bezpiecznie kupować suplementy?

Co to jest BCAA?

Jak już wcześniej wspomniałyśmy BCAA to rozgałęzione aminokwasy, które muszą być dostarczane do organizmu z pożywieniem lub w postaci suplementów diety. Stanowią one ok. 35% białek budujących tkankę mięśniową, a w czasie treningu są wykorzystywana jako pierwsze źródło energii.

BCAA dodaje energii mięśniom podczas długotrwałego i intensywnego wysiłku, a dostarczane wraz z węglowodanami ma zdolność zmniejszania tkanki tłuszczowej, czyli pomaga w odchudzaniu i najada sylwetce pożądany kształt. Ważne jest również, że BCAA nie wpływa na wydolność fizyczną organizmu.

Kreatyna to najpopularniejszy suplement diety dla osób aktywnych fizycznie. Czy warto go stosować?

Jakie działanie ma bcaa?

Aminokwasy BCAA należą do najbardziej popularnych suplementów stosowanych przez osoby aktywne fizycznie. Wynika to z faktu, że badania naukowe i codzienna praktyka potwierdzają ich korzystny wpływ na ogólną formę sportową. Jednak wiele osób zapomina, że zasadność suplementacji BCAA zależy od wielu czynników. Okazuje się, że są sytuacje, w których przyjmowanie BCAA nie przyniesie pożądanych efektów, ale są również przypadki, gdzie przyjmowanie rozgałęzionych aminokwasów jest sprawą kluczową.

Odpowiednie dawkowanie BCAA pomaga zmniejszyć katabolizm mięśni, zminimalizować "zakwasy", wspomóc spalanie tkanki tłuszczowej i przyspieszyć regeneracje organizm po intensywnym treningu. Jednak w czasie planowania dawkowania BCAA trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. Bo stosowanie suplementów, które opiera się jedynie na obiegowych informacjach i zapewnieniach producentów, jest pozbawione sensu.

Dobór preparatu powinien być przeprowadzony bardzo indywidualnie. W jego trakcie trzeba wziąć pod uwagę m.in. masę i skład ciała, cel treningów oraz rodzaj stosowanej diety (im większy deficyt kalorii i niższa podaż węglowodanów, tym więcej BCAA może zrobić dla sylwetki), intensywność wysiłku i ilość jednostek treningowych (przyjmowanie BCAA jest uzasadnione w przypadku osób trenujących często i intensywnie) i stosowanie innych suplementów diety (BCAA jest obecne w wielu innych suplementach).

Crossfit zdobywa coraz większą popularność. Czy wiesz na czym polega?

Dawkowanie BCAA

BCAA zaleca się stosować przed i bezpośrednio po treningu. Porcja BCAA powinna wynosić od 10 do 20 g na dobę. Produkt najlepiej rozpuścić 250-300 ml wody lub soku. W dni nietreningowe można zażywać porcję BCAA  zaraz po przebudzeniu.

Skutki uboczne stosowania BCAA?

Zasadniczo nie odnotowano żadnych skutków ubocznych ani przeciwwskazań do stosowania BCAA. Jednak trzeba je stosować według racjonalnych proporcji. Najlepiej trzymać się dawkowania przedstawionego na ulotce lub opakowaniu.

Najlepsze BCAA znajdziecie w sklepach dla sportowców. Ten popularny suplement diety możecie kupić w formie proszku, tabletek, płynu lub kapsułek. Warto również pamiętać, że droższy suplement nie zawsze jest lepszy od tego tańszego, bo należy zdać sobie sprawę, że w cenę preparatu wliczone są koszty reklamowe i kolorowe opakowania. Zdecydowanie większym zaufaniem można darzyć rodzimych producentów suplementów.



Białko to bardzo ważny składnik codziennej diety. Dlaczego?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)