kaki źródło witaminy A fot. Adobe Stock, Pixel-Shot

Źródło witaminy A lepsze niż pomarańcze i arbuzy. Teraz jest najtańsze i najsłodsze, a Polacy rzadko po nie sięgają

Kaki ma bardzo dużo witaminy A, ważnego antyoksydantu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W 100 g persymony jest aż 1630 IU witaminy A. Wystarczy średni owoc kaki (250 g), by pokryć dzienne zapotrzebowanie kobiety na witaminę A w diecie. Kaki warto połączyć ze źródłem tłuszczu (np. orzechami, jogurtem), by lepiej wykorzystać zawarte w nim karotenoidy.
/ 15.11.2022 05:27
kaki źródło witaminy A fot. Adobe Stock, Pixel-Shot

Kaki, znane też jako persymona lub sharon, to owoc bardzo bogaty w witaminę A. Ma jej aż 7 razy więcej niż pomarańcze i 3 razy więcej niż mandarynki. Poznaj sposoby jedzenia kaki, które pozwolą ci wydobyć najwięcej cennej witaminy A z tego owocu.

Spis treści:

  1. Zawartość witaminy A w kaki
  2. Przedawkowanie witaminy A z kaki - możliwe?
  3. Jak jeść kaki, by wykorzystać witaminę A?
  4. Zalety wysokiej zawartości witaminy A w kaki

Zawartość witaminy A w kaki

Witamina A to jedna z cenniejszych witamin zawartych w owocach kaki. Witamina A występuje w kaki głównie w postaci karotenoidów, dzięki którym owoc kaki jest silnie pomarańczowy. Im bardziej dojrzały owoc kaki, tym więcej witaminy A zawiera.

Najwięcej witaminy A jest w ciemniejszych owocach kaki o intensywnie pomarańczowym miąższu. Wypatruj ich na straganach i w supermarketach. Jesienią owoce kaki są najtańsze, najsmaczniejsze, najsłodsze i najcenniejsze dla organizmu.

100 g kaki dostarcza dokładnie 1630 IU (jednostek) witaminy A. To 3 razy więcej witaminy A niż ma arbuz, a ponad 7 razy więcej niż jest w pomarańczach i innych cytrusach.

Dla kontekstu, dzienne zapotrzebowanie na witaminę A u kobiet wynosi ok. 4000 IU. Jeden średni owoc kaki o masie 250 g zapewnia więc wystarczająco witaminy A w diecie kobiety.

W 100 g kaki jest:

  • 81 µg równoważnika retinolu RAE, 
  • 253 µg beta-karotenu,
  • 1450 µg kryptoksantyny (barwnego związku z grupy karotenoidów).

Wszystkie te związki stanowią elementy witaminy A i wlicza się je w łączną zawartość tej witaminy w owocu kaki.

Przedawkowanie witaminy A z kaki - możliwe?

Zdecydowana większość witaminy A z kaki to karotenoidy. W przeciwieństwie do innej aktywnej formy witaminy A, retinolu, spożycie beta-karotenu i innych karotenoidów nie stwarza ryzyka groźnego przedawkowania witaminy A. Jeśli będziesz jeść zbyt dużo kaki (i innych produktów zawierających beta-karoten) efektem ubocznym może być najwyżej niegroźna karotenodermia, czyli pomarańczowe zabarwienie skóry.

Jak jeść kaki, by wykorzystać witaminę A?

Witamina A należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. By odpowiednio wykorzystać całą witaminę A z owoców kaki, warto połączyć je w posiłku ze źródłem tłuszczu. Tłuszczu nie musi być dużo, wystarczy niewielka dawka, by rozpuścić witaminę A i lepiej ją wykorzystać. Oto kilka pomysłów na zestawienie kaki z tłuszczem, w którym rozpuści się witamina A:

  • Dodaj kaki do sałatki z dressingiem na bazie zdrowego oleju;
  • zjedz razem z kaki kilka orzechów lub pestek (to też sposób na obniżenie indeksu glikemicznego kaki);
  • połącz kaki z jogurtem naturalnym;
  • dżem z kaki zjedz z kromką chleba posmarowanego masłem;
  • dodaj kaki do przecierowego soku z łyżeczką masła lub oliwy;
  • zrób zdrowy koktajl z kaki z dodatkiem kefiru, napoju roślinnego lub masła orzechowego;
  • dodaj kaki do deseru z nasionami chia;
  • jedz kaki na deser po posiłku głównym, w którym na pewno znalazło się źródło tłuszczu.

pudding chia z kaki - źródło witaminy Afot. Pudding chia z kaki - źródło witaminy A/ Adobe Stock, Pixel-Shot

Jeśli chcesz pozyskać z kaki jak najwięcej witaminy A, jedz kaki bez obierania. W mniej dojrzałych owocach skórka jest twarda, ale miękkie i dojrzałe owoce kaki można jeść ze skórką, w której skumulowane jest najwięcej witaminy A.

Owoc kaki, który masz w domu, jest twardy i blady? Odczekaj kilka dni, kaki dojrzewa jeszcze po zerwaniu. Połóż kaki w misce z owocami lub włóż do papierowej torby z jabłkiem, lub bananem, a dojrzeje szybciej.

Zalety wysokiej zawartości witaminy A w kaki

Wiesz już, że kaki warto jeść z uwagi na wysoką zawartość witaminy A, ale warto przypomnieć też, jakie realne zalety da to twojemu organizmowi. Oto możliwe efekty, które zaobserwujesz, gdy zaczniesz jeść kaki regularnie:

  • poprawiony koloryt skóry;
  • wsparcie zdrowia kości;
  • zmniejszenie trądziku i lepsze nawilżenie skóry;
  • lepsze widzenie w ciemnościach;
  • mniejsza podatność na infekcje;
  • uregulowanie miesiączek i poprawiona regularność owulacji;
  • mocniejsze paznokcie i włosy.

Czytaj także:
Źródło naturalnej witaminy D o wiele lepsze niż mleko. Rosną w całej Polsce za darmo, wystarczy po nie sięgnąć
Ma o wiele więcej witaminy A, niż pomarańcze, morele i papryka, a Polacy dalej jej nie doceniają. Teraz jest najtańsza i najsmaczniejsza
„Polska cytryna”, niedoceniany owoc o cudownych właściwościach prozdrowotnych. Sprawdź, czy nie rośnie pod twoim domem
Mają więcej witaminy E, niż wszystkie warzywa i owoce, a wielu Polaków po prostu je wyrzuca. Są pyszne, wystarczy je wysuszyć