Pączek kalorie fot. Adobe Stock

Pączek kalorie - ile kalorii ma pączek, wartość odżywcza

Tradycyjny pączek z lukrem i dżemem ma 292 kalorii (kcal). Pączki mają niską wartość odżywczą, dostarczają cukrów prostych i tłuszczów nasyconych. Lubisz pączki? Jedz je powoli, delektuj się smakiem.
Barbara Dąbrowska / 10.12.2019 10:21
Pączek kalorie fot. Adobe Stock

Spis treści:

Ile kalorii ma pączek?

Pączki to słodycze o wysokiej kaloryczności. Sztuka pączka tradycyjnego ma 292 kalorie. Jeśli zjesz 2 sztuki, to do swojego bilansu kalorycznego musisz dodać 584 kalorii. To taka ilość kalorii, jaką na diecie dostarczającej 2000 kcal na dobę, powinnaś zjeść razem z obiadem. Sama wiesz, że na 2 pączkach często się nie kończy.

  • 3 pączki = 876 kcal,
  • 4 pączki = 1168 kcal,
  • 5 pączków = 1460 kcal.

Pączek – różne rodzaje – kalorie

Zobacz, ile kalorii mają różne odmiany pączków:

  • pączek tradycyjny z lukrem i dżemem - 292 kcal (70 g),
  • pączek hiszpański a la gniazdo - 120 kcal (30 g),
  • pączek pieczony z marmoladą różaną i lukrem - 251 kcal (70 g),
  • mini pączek - 41 kcal (40 g),
  • 5 mini pączków - 206 kcal (50 g),
  • pączek z dziurką (donut) z polewą czekoladową - 250 kcal (60 g),
  • pieczony pączek z dziurką posypany cynamonem - 209 kcal (60 g).

Czy fakt, że pączek jest kaloryczny oznacza, że masz ich nie jeść w ogóle? Absolutnie nie! Ciesz się smakiem pączków. W redakcji polki.pl bardzo je lubimy! Jeśli zjesz 1-2 sztuki pączków w Tłusty Czwartek i raz na jakiś czas w ramach deseru to nic się nie stanie. Jednak rekordziści zjadają po kilkanaście sztuk w Tłusty Czwartek.

Postaraj się wybierać pączki z małych, rodzinnych piekarni, które produkują je tradycyjnymi metodami. Stosuj zasadę - jak się rozpieszczać, to tylko słodyczami najwyższej jakości! Pamiętaj też, by uważnie jeść pączki, delektować się smakiem, doceniać każdy kęs. Dzięki takiemu podejściu łatwiej będzie ci zatrzymać się na 1 sztuce.

pączek kalorie 1 sztuka
fot. Adobe Stock

Wartość odżywcza pączka

Pączki to nie tylko kalorie - to niestety także niska wartość odżywcza. Donuty powstają z białej, oczyszczonej mąki, która dostarcza znikomych ilości składników mineralnych, witamin i błonnika pokarmowego.

Jedna sztuka pączka tradycyjnego to ponad 3 łyżeczki cukru prostego, który należy ograniczać do minimum. Tradycyjna metoda przygotowywania pączków zakłada smażenie na smalcu, który jest źródłem tłuszczów nasyconych. Zgodnie z normami polskimi ich spożycie powinno być tak niskie, jak to jest możliwe do osiągnięcia w diecie zapewniającej właściwą wartość żywieniową.

W przypadku przemysłowej produkcji pączków do smażenia często stosuje się przemysłową fryturę, która zawiera duże ilości tłuszczów trans powstających w procesie utwardzania tłuszczów roślinnych. Kwasy tłuszczowe trans silnie sprzyjają rozwojowi miażdżycy.

Wartość odżywcza - pączek tradycyjny z marmoladą (1 sztuka – 70 g):

  • wartość energetyczna: 292 kcal,
  • węglowodany: 43,5 g,
  • w tym cukry: 16,6 g,
  • tłuszcz: 10,9 g,
  • w tym kwasy tłuszczowe nasycone: 5,3 g,
  • białko: 5,3 g,
  • błonnik: 1,1 g,
  • sól: 0,2 g.

Ile kalorii ma pączek
fot. Adobe Stock

Jak zmniejszyć kaloryczność pączków?

Wypróbuj nasze sposoby na dietetyczne pączki. Dzięki nim zmniejszysz kaloryczność bez straty smaku!

  1. Zamiast dżemu,użyj musu owocowego bez dodatku cukru.
  2. Zamiast smażyć pączki, możesz je upiec.
  3. Zmniejsz ilość cukru, dodając odrobinę stewii. Z cukru nie należy całkowicie rezygnować, bo jest on pożywką dla drożdży.
  4. Zamiast cukru pudru, wierzch pączka posyp korzennymi przyprawami (cynamon, imbir, kardamon). Możesz użyć mieszanki przypraw do kawy w młynku.

Masz ochotę przygotować słodycze na Tłusty Czwartek? Wypróbuj nasze przepisy:
Pączki - 20 najpyszniejszych przepisów
Faworki - pyszny, domowy przepis na chrusty
Oponki z serem - tradycyjny i sprawdzony przepis

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.