POLECAMY

Słyszałaś o szkodliwych tłuszczach trans? Czy jest się czego bać?

Gdzie występują naturalnie? Jak odnaleźć je w składzie produktów przetworzonych?
Barbara Dąbrowska / 6 miesięcy temu
Słyszałaś o szkodliwych tłuszczach trans? Czy jest się czego bać? fot. Adobe Stock

Tłuszcze trans to kwasy tłuszczowe nienasycone, w których występują podwójne wiązania pomiędzy cząsteczkami węgla o konfiguracji trans. Kwasy tłuszczowe trans sprawiają, że tłuszcz roślinny może przybierać formę stałą. Dzięki temu jest oporniejszy na utlenianie i ma dłuższy termin przydatności do spożycia. Niestety za te cechy płacimy wysoką cenę. Izomery trans mają fatalny wpływ na zdrowie, przede wszystkim na układ krążenia.

Jak powstają tłuszcze trans?

W naturze kwasy tłuszczowe o konfiguracji trans występują w niewielkich ilościach w mleku i mięsie zwierząt przeżuwaczy. Ich głównym źródłem w diecie są produkty przetworzone, w których składzie występują częściowo utwardzone/uwodornione oleje roślinne.

W przemyśle tłuszcze trans powstają w wyniku częściowego nasycenia cząsteczkami wodoru nienasyconych wiązań w olejach roślinnych, by uzyskać konsystencję stałą i wydłużyć termin przydatności do spożycia.

Jak rozpoznać tłuszcze trans?

Zgodnie z obowiązującym prawem producenci nie mają obowiązku znakować swoich produktów zawartością kwasów tłuszczowych trans. Niestety bardzo rzadko zdarza się, by producent z własnej inicjatywy podawał taką informację. Jeśli to robi oznacza to zazwyczaj, że ma się czym chwalić. Jeśli tego nie robi sama sprawdzaj skład!

Jeśli w składzie produktu zauważysz określenia częściowo utwardzane lub częściowo uwodornione oleje (tłuszcze) roślinne to oznacza, że są w nim obecne tłuszcze trans! Całkowicie uwodornione/utwardzane tłuszcze roślinne nie zawierają już izomerów trans, są natomiast źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych.

Gdzie najczęściej występują tłuszcze trans? Nie tylko w margarynach! Ich głównym źródłem są słodycze, ciastka, ciasta i różnego rodzaju dania gotowe. Według najnowszych badań w margarynach, które produkowane są obecnie nowoczesnymi metodami, izomerów trans jest coraz mniej. Mimo to zawsze analizuj informacje na opakowaniu.

Czy tłuszcze trans są szkodliwe?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podkreśla, że tłuszcze trans, bez względu na pochodzenie są bardzo szkodliwe i mogą:

  • zwiększać ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia,
  • przyczyniać się do wzrostu stężenia cholesterolu LDL („zły cholesterol) i spadku HDL („dobry cholesterol”),
  • wywoływać insulinooporność,
  • być przyczyną przewlekłego stanu zapalnego.

WHO dopuszcza maksymalne spożycie tłuszczów trans na poziomie 1% energii dziennie. Oznacza to, że jeśli spożywasz 2000 kcal na dobę to tylko 20 kcal może pochodzić z tłuszczów trans. To zaledwie 2 g dziennie! Jaki z tego wniosek? Tłuszcze trans należy ograniczyć najbardziej jak to tylko możliwe!

Przeczytaj także:
Gotowy jadłospis diety łatwostrawnej! Pobierz, wydrukuj!
Jesteś na diecie odchudzającej? Zobacz co pić, by schudnąć szybko i skutecznie!
Te produkty żywnościowe się „nie lubią”! Nie łącz ich ze sobą!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/6 miesięcy temu
W trakcie odchudzania to trzeba zwracać uwagę na wszystko. Ja np. patrzę na to co jem i ćwiczę dużo i tu mi się wydaje, że jest klucz do sukcesu. Albo piję sobie herbatkę z machomatcha. pl i koktajle które są tam na tej stronie. Działa na odchudzanie i jest pyszne!
/6 miesięcy temu
No bo trzeba patrzeć co się je. Nawet jeśli ktoś się nie odchudza to dla własnego zdrowia powinien uważać. Dobrze też jest wspomóc metabolizm iqgreen to pomoże w walce z kilogramami.
/6 miesięcy temu
Ja na szczęście sie nie boję o spożywanie niezdrowych tłuszczów, ponieważ jem teraz z pudelka. Zamawiam sobie catering dietetyczny warszawski dzień od pana gesslera i jem calkowicie zdrowo. W końcu czuję sie znakomicie i mam mnóstwo energii.