Banan ma niesamowite właściwości zdrowotne fot. Adobe Stock

Banan - 8 właściwości, dla których warto sięgać po nie codziennie!

Banan - nie dość, że smaczny, to jeszcze bardzo zdrowy i niezastąpiony przy wielu dolegliwościach. Przekonaj się, jakie są właściwości bananów i dlaczego warto włączyć je do codziennej diety!
Agata Bernaciak / 13.05.2019 15:29
Banan ma niesamowite właściwości zdrowotne fot. Adobe Stock

Czy ty również kochasz banany, ale obawiasz się, że są zbyt kaloryczne i mają niską wartość odżywczą? W tym artykule rozwiejemy twoje wątpliwości.

Spis treści:

  1. Jakie właściwości ma banan?
  2. Ile kalorii mają banany?

Jakie właściwości ma banan?

Banan to sycący i słodki owoc, ma delikatny, miękki miąższ, wyjątkowo łagodny dla przewodu pokarmowego. Rzadko wywołuje alergię, dlatego jest jednym z pierwszych owoców, jakie dodaje się do posiłków niemowląt. Nawet na diecie odchudzającej możesz je jeść bez obaw! Dlaczego? Poznaj właściwości bananów!

1. Wzmacnia układ krwionośny

Regularne jedzenie bananów chroni układ krążenia. Owoce te są źródłem potasu, który stabilizuje ciśnienie tętnicze krwi. Oprócz tego zawierają niemal tyle samo błonnika pokarmowego, co jabłka. Dzięki temu mogą obniżać poziom cholesterolu, zapobiegając miażdżycy.

2. Ułatwia zasypianie

Koktajl z banana i szklanki mleka/kefiru ułatwia zasypianie. Jest on dobrym źródłem tryptofanu – aminokwasu z którego w organizmie wytwarzana jest serotonina. Wpływa ona na dobre samopoczucie i zapewnia zdrowy, mocny sen.

3. Wspomaga pamięć

Dieta bogata w banany wspiera układ nerwowy. Średni owoc zawiera niemal tyle samo magnezu, co garść orzechów. Pierwiastek ten bierze udział w regulacji pracy mózgu. Dzięki temu banany poprawiają pamięć i koncentrację.

4. Działa alkalizująco

Wzbogacenie menu w banany ułatwia odkwaszenie organizmu. Owoc zawiera sporo wapnia, potasu i magnezu – składników mineralnych o właściwościach alkalizujących, które neutralizują zakwaszające działanie mięsa, ryb i jajek.

5. Pomaga w walce z biegunką

Dojrzałe owoce (te z ciemnobrązową skórką) mogą być lekiem przy kłopotach trawiennych. Działają zapierająco, zwalczając biegunki. Zmiksowany miąższ jest łatwostrawny i nie obciąża podrażnionych jelit.

6. Przyspiesza regenerację

Jedzenie przynajmniej jednego banana dziennie wspomaga regenerację organizmu. To nie tylko źródło energii, ale również pigułka witamin i składników mineralnych zalecana rekonwalescentom oraz osobom niedożywionym (np. chorym na anoreksję lub w czasie leczenia nowotworu).

7. To idealna przekąska po treningu

Banan zjedzony tuż po treningu szybko dodaje sił. Dostarcza cukrów, które są zastrzykiem energii dla mięśni, a także witaminy C i manganu składników, które neutralizują wolne rodniki.

8. Pomaga przy zgadze i wrzodach

Banany to skuteczny środek na zgagę. Lekko niedojrzałe, zielonkawe owoce mogą też zapobiegać wrzodom. Ich miąższ zawiera dużo skrobi, która chroni błonę śluzową żołądka przed uszkodzeniami wywołanymi przez soki trawienne.

Ile kalorii mają banany?

Banany są wyjątkowym owocem ze względu na swój skład. Zawierają znacznie więcej skrobi (węglowodan złożony) niż pozostałe owoce, które dostarczają przede wszystkim cukrów prostych - glukozy i fruktozy. Z tego względu banan jest wolniej trawiony i dostarcza energii na długo. Jest też jednym z najbardziej kalorycznych owoców, w 100 g dostarcza 97 kcal. Czy w związku z tym można jeść banany na diecie odchudzającej?

Banan wbrew powszechnej opinii nie jest tuczący. Zawarta w nim skrobia w połączeniu z błonnikiem pokarmowym sprawia, że owoc ten na długo zapewnia sytość i pozwala dotrwać do kolejnego posiłku bez uczucia głodu. Owoce te mają średni indeks i ładunek glikemiczny, a to oznacza, że podnoszą poziom cukru we krwi w umiarkowanym tempie. Dzięki temu jednocześnie dostajesz szybki zastrzyk energii i najadasz się na minimum 2 godziny. To świetna przekąska w biegu, gdy nie masz czasu na większy posiłek. 
-wyjaśnia Barbara Dąbrowska-Górska, dietetyk z poradni barbaradabrowska.pl

Banan - właściwości zdrowotne - infografika

fot. Paulina Ciok

Wartość odżywcza banana

(na 100 g)

  • Wartość energetyczna: 97 kcal
  • Białko: 1 g
  • Tłuszcz: 0,3 g
  • w tym kwasy tłuszczowe nasycone: 0,12 g
  • Węglowodany: 21,8 g
  • Błonnik pokarmowy: 1,7 g
  • Woda: 74,4 g
  • Witamina C: 9 mg
  • Witamina B6: 0,36 mg
  • Potas: 395 mg
  • Mangan: 0,42  mg

Poza licznymi właściwościami zdrowotnymi banany są dobrym źródłem witaminy C oraz B6, a także potasu i manganu. Wykorzystaj je i przygotuj pyszny koktajl bananowy!

Koktajl z banana i truskawek

fot. Adobe Stock

Koktajl bananowy z orzechami i miętą

Składniki:

  • 1 średni banan
  • 1 szklanka kefiru (w wersji wegańskiej napój migdałowy z wapniem)
  • łyżeczka soku z cytryny
  • 1/2 łyżeczki kakao
  • łyżeczka posiekanych orzechów włoskich
  • 5 dużych truskawek
  • listki świeżej mięty

Przygotowanie:

  • Banana i truskawki pokrój w plasterki.
  • Zmiksuj dokładnie banana z kefirem/napojem migdałowym i truskawkami. Pod koniec dodaj kakao i sok z cytryny.
  • Koktajl podawaj przystrojony posiekanymi orzechami i listkami mięty.

Konsultacja eksperta:

Barbara Dąbrowska-Górska, dietetykBarbara Dąbrowska-Górska - dietetyk z 12 letnim doświadczeniem, ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl.

Dowiedz się więcej o właściwościach zdrowotnych owoców:
Rozwiewamy mity o arbuzie! Można go jeść na diecie odchudzającej, mimo wysokiego indeksu glikemicznego!
Pomelo ma mało kalorii jest bogaty w witaminy! Jak jeść i szybko obrać owoc pomelo?
Czereśnie – tuczą czy odchudzają? Dowiedz się, jak jest naprawdę!