Chcesz szybciej wyrzeźbić ciało i schudnąć? Podpowiadamy, co jeść po treningu!

Wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Najważniejsze? Jeść po treningu białko i węglowodany, a także zapomnieć o głodówce!
Karolina Kalinowska / 5 miesięcy temu
Chcesz szybciej wyrzeźbić ciało i schudnąć? Podpowiadamy, co jeść po treningu! fot. Adobe Stock

Zastanawiasz się, co jeść po treningu, by zmaksymalizować efekty? Po ćwiczeniach fizycznych najlepiej sięgnąć po węglowodany i chude białko, by uzupełnić niedobory glikogenu w mięśniach i przyspieszyć ich regenerację. Jeżeli nie dostarczysz energii w odpowiednim czasie, twój organizm pobierze białko z mięśni zmniejszając ich masę. To samo dotyczy węglowodanów. Dlatego, jeżeli chcesz schudnąć i wyrzeźbić ciało, jedz dobrze zbilansowane posiłki po zakończeniu treningu.

Jak postępować po treningu? Podpowiadamy co jeść i jakie suplementy stosować

Co jeść po treningu?

Temat jedzenia przed i po treningu wraca bardzo często. Chyba każdy już wie, że przed ćwiczeniami warto zjeść posiłek bogaty w węglowodany (oczywiście złożone). W tym czasie najlepiej sprawdzi się makaron pełnoziarnisty, brązowy ryż lub rośliny strączkowe. Jednak ważne jest, aby ostatni posiłek zjeść maksymalnie 2 godziny przed rozpoczęciem ćwiczeń. Dzięki temu wartości odżywcze w nim zawarte odpowiednio przygotują organizm do długotrwałego wysiłku.  

Po treningu na talerzu powinna znaleźć się solidna porcja białka (przyspieszy budowę i regenerację mięśni). Znajdziesz ją w produktach takich jak:

  • Kefir (zawiera sporą ilość białka)
  • Banany (dostarczają dobrej jakości węglowodany)
  • Jajka (białko jajka jest bardzo szybko przyswajalne przez organizm)
  • Łosoś lub makrela (tłusta ryba dostarcza do organizmu solidną ilość białka)
  • Komosa ryżowa (zawiera więcej błonnika i białka niż ryż!)

Posiłek najlepiej jest zjeść ok. 15 minut po treningu - wyjątkowych sytuacjach czas ten możesz wydłużyć do maksymalnie 1 godziny.

Co jeść po treningu? 6 produktów wspomagających regenerację

Co jeść po treningu wieczorem?

Ćwiczysz głównie wieczorami i zależy ci na pozbyciu się nadmiaru tkanki tłuszczowej? Przestań zawracać sobie głowę wydumanymi teoriami. Oczywiście wieczorne zajadanie się słodyczami i pizzą jest fatalne w skutkach dla zdrowia i sylwetki, jednak to nie oznacza, że należy zupełnie rezygnować z wieczornego posiłku. Jedno jest pewne. Niedopuszczalne jest, aby po wieczornym treningu kłaść się spać głodnym. Warto zjeść posiłek, który jest zgodny z zasadami zdrowego odżywiania i zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze.

Co jeść po treningu wieczorem? Podstawą posiłku powinno być pełnowartościowe białko - twaróg, jogurt naturalny, ryba, chude mięso lub jajka. Nie zaszkodzi również mała porcja węglowodanów. Aminokwasy z białka posłużą do odbudowy włókien mięśniowych, a glukoza zagwarantuje błyskawiczny zastrzyk energii.

Po wieczornym treningu możesz pozwolić sobie na sałatkę z grillowanym łososiem, jogurt ze świeżymi owocami lub makaron pełnoziarnisty z indykiem i warzywami. Oczywiście, jeżeli zaraz po jedzeniu chcesz położyć się spać, to nie przesadzaj z ilością - nie powinnaś się kłaść do łóżka z przeciążonym układem trawienny.

Co jeść po treningu? Oto 3 najlepsze propozycje

Co jeść po treningu siłowym?

Po treningu - nie tylko kardio, ale również siłowym - należy zjeść wartościowy posiłek. Już chwilę po zakończeniu ćwiczeń rozpoczyna się proces regeneracji, który dzięki odpowiedniemu odżywianiu, może zostać usprawniony na samym starcie.

Krótko po treningu w organizmie otwiera się tzw. okno anaboliczne, które utrzymuje się przez ok. 2 godziny - organizm zgłasza zapotrzebowanie na dodatkowy posiłek potreningowy, który zawiera niezbędne makroskładniki.

Warto pamiętać, że w posiłkach po treningu nie ma miejsca na tłuszcze. Dlaczego? Tłuszcze po treningu opóźniają wchłanianie składników odżywczych - zwłaszcza węglowodanów i białka.

Co jeść po ćwiczeniach?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/9 miesięcy temu
Po treningu siłowym staram się zjeść coś od razu bo później jestem automatycznie bardzo głodna. Zazwyczaj kupuję coś na siłowni z lodówki SportFood (kurczak, warzywa ewentualnie sok), bo mają tam smaczne i dobrze zbilansowane jedzenie. Często wypada mi z głowy, żeby zabrać coś ze sobą albo nie chcę nosić miliona pudełek do pracy i w takich sytuacjach ratuje mnie ich lodówka. Ta opcja świetnie się sprawdza a posiłki zawsze do tej pory miałam wszystkie smaczne.