co jeść po treningu fot. Adobe Stock

Co jeść po treningu? Dzięki temu schudniesz i wyrzeźbisz ciało

Co jeść po treningu? Postaw na produkty bogate w białko, które przyspieszy odbudowę włókien mięśniowych i węglowodany, które dodadzą energii. Po treningu nigdy nie sięgaj po tłuszcze.
Karolina Kalinowska / 15.12.2020 14:54
co jeść po treningu fot. Adobe Stock

Zastanawiasz się, co jeść po treningu, by zmaksymalizować jego efekty? Po ćwiczeniach fizycznych najlepiej sięgnąć po węglowodany i chude białko, by uzupełnić niedobory glikogenu w mięśniach i przyspieszyć ich regenerację.

Jeżeli nie dostarczysz energii w odpowiednim czasie, twój organizm pobierze białko z mięśni, zmniejszając ich masę. To samo dotyczy węglowodanów. Dlatego, jeżeli chcesz schudnąć i wyrzeźbić ciało, jedz dobrze zbilansowane posiłki po zakończeniu treningu.

Co jeść po treningu? Postaw na białko

Jeśli wiesz już, co jeść przed treningiem musisz wiedzieć także, co zjeść po treningu. Przed ćwiczeniami warto zjeść posiłek bogaty w węglowodany (oczywiście złożone). W tym czasie najlepiej sprawdzi się makaron pełnoziarnisty, brązowy ryż lub rośliny strączkowe.

Jednak ważne jest, aby ostatni posiłek zjeść maksymalnie 2 godziny przed rozpoczęciem ćwiczeń. Dzięki temu wartości odżywcze w nim zawarte odpowiednio przygotują organizm do długotrwałego wysiłku.  

Po treningu na talerzu powinna znaleźć się solidna porcja białka (przyspieszy budowę i regenerację mięśni). Znajdziesz ją w produktach takich jak:

  • kefir (zawiera sporą ilość białka),
  • banany (dostarczają dobrej jakości węglowodany),
  • jajka (białko jajka jest bardzo szybko przyswajalne przez organizm),
  • łosoś lub makrela (tłusta ryba dostarcza do organizmu solidną ilość białka),
  • komosa ryżowa (zawiera więcej błonnika i białka, niż ryż).

Posiłek najlepiej jest zjeść ok. 15 minut po treningu - w wyjątkowych sytuacjach czas ten możesz wydłużyć do maksymalnie 1 godziny.

Co jeść po treningu wieczorem?

Ćwiczysz głównie wieczorami i zależy ci na pozbyciu się nadmiaru tkanki tłuszczowej? Przestań zawracać sobie głowę wydumanymi teoriami. Oczywiście wieczorne zajadanie się słodyczami i pizzą, jest fatalne w skutkach dla zdrowia i sylwetki, jednak to nie oznacza, że należy zupełnie rezygnować z wieczornego posiłku.

Jedno jest pewne. Niedopuszczalne jest, aby po wieczornym treningu kłaść się spać głodnym. Warto zjeść posiłek, który jest zgodny z zasadami zdrowego odżywiania i zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze.

Co jeść po treningu wieczorem? Podstawą posiłku powinno być pełnowartościowe białko - twaróg, jogurt naturalny, ryba, chude mięso lub jajka. Nie zaszkodzi również mała porcja węglowodanów.

Aminokwasy z białka posłużą do odbudowy włókien mięśniowych, a glukoza zagwarantuje błyskawiczny zastrzyk energii.

Po wieczornym treningu możesz pozwolić sobie na sałatkę z grillowanym łososiem, jogurt ze świeżymi owocami lub makaron pełnoziarnisty z indykiem i warzywami.

Oczywiście, jeżeli zaraz po jedzeniu chcesz położyć się spać, to nie przesadzaj z ilością - nie powinnaś się kłaść do łóżka z przeciążonym układem trawiennym.

Co jeść po treningu siłowym?

Po treningu - nie tylko kardio, lecz także siłowym - należy zjeść wartościowy posiłek. Już chwilę po zakończeniu ćwiczeń, rozpoczyna się proces regeneracji, który dzięki odpowiedniemu odżywianiu, może zostać usprawniony na samym starcie.

Krótko po treningu w organizmie otwiera się tzw. okno anaboliczne, które utrzymuje się przez ok. 2 godziny - organizm zgłasza zapotrzebowanie na dodatkowy posiłek potreningowy, który zawiera niezbędne makroskładniki.

Warto pamiętać, że w posiłkach po treningu nie ma miejsca na tłuszcze. Dlaczego? Tłuszcze po treningu opóźniają wchłanianie składników odżywczych - zwłaszcza węglowodanów i białka.

Artykuł został pierwotnie opublikowany 14.03.2017.

Czytaj więcej na temat diety i treningu:
Trening interwałowy w domu bez sprzętu - gotowy zestaw ćwiczeń
Trening cardio w domu - przykładowe ćwiczenia
Dieta bananowa: zasady, warianty, jadłospis, przeciwwskazania