Sadzone, surowe, na twardo, na miękko. W jakiej postaci najlepiej jeść jajka?

Zastanawiasz się, czym różnią się pod względem zdrowotnym jajka na twardo od tych przyrządzonych na miękko? Tutaj znajdziesz odpowiedź na ten temat! Przekonaj się, w jakiej postaci jajka są najzdrowsze i już dziś skorzystaj w tej wiedzy dla dobrego samopoczucia!
/ 09.11.2012 11:00 / aktualizacja: 14.11.2018 15:12
Jajka fot. Adobe Stock

Znaczenie jaj w diecie

Według Światowej Organizacji Zdrowia należy spożywać do 10 jaj tygodniowo (1-2 dziennie). Dostarczają one naszemu organizmowi najwyższej jakości białka (żółtko zawiera go więcej niż białko). dodatkowo są doskonałym źródłem witamin (wyłączając wit. C, ponieważ kury same wytarzają ten składnik w organizmie). Jaja zawierają duże ilości witaminy A, E, D, B, potasu, fosforu oraz żelaza.

Istnieją kontrowersje co do zawartości cholesterolu, ponieważ jedno jajko kurze dostarcza ponad 200mg tego składnika, gdzie norma dla osoby dorosłej wynosi 300mg na dzień. U zdrowych osób nie ma to jednak większego znaczenia, ponieważ organizm jest w stanie sam kontrolować poziom cholesterolu we krwi. Na spożycie jaj powinny jednak szczególnie uważać osoby cierpiące na schorzenia układu naczyniowo-sercowego (zaleca się spożycie 2-3 jaj tygodniowo).

Należy zaznaczyć, że cholesterol znajduje się wyłącznie w żółtku jaja. Białko nie zawiera tego składnika, dlatego osoby cierpiące na choroby układu krążenia mogą jeść białko jaja kurzego bez obaw.

Dla kogo jaja na twardo?

Jaja na twardo szczególnie zalecane są dla dzieci cierpiących na alergie, ponieważ obróbka termiczna powoduje z reguły usunięcie uczulających alergenów. Warto jednak zaznaczyć, że długi czas gotowania jaj (ok. 10 minut) w wysokiej temperaturze powoduje również usunięcie cennych składników odżywczych.

Dla kogo jaja na miękko?

Jaja na miękko są dużo zdrowsze niż gotowane na twardo. Zazwyczaj poddaje się je obróbce termicznej przez ok. 2-3 minuty, dzięki czemu zachowane są wartości odżywcze. Szczególnie są polecane dla osób cierpiących na schorzenia tarczycy, w dietach cukrzycowych, odchudzających oraz w chorobach przebiegających z gorączką.

Dla kogo jaja sadzone?

Jaja sadzone są dosyć kaloryczne ze względu na to, że są przygotowywane przy użyciu tłuszczu (najczęściej stosuje się masło, olej lub oliwę). Dla porównania 100 g jaj sadzonych dostarcza naszemu organizmowi ok. 210 kcal (jaja gotowane na twardo ok. 150 kcal, zaś na miękko - 140 kcal). 

Dowiedz się więcej o jajkach:
Ile gotować jajko na miękko i na twardo?
7 niesamowitych powodów, by codziennie jeść jajka!
20 przepisów na dania z jajkami

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/23.04.2017 19:31
wbić jajko do małej miseczki dolać ze dwie łyżki wody (żółtko można przebić wykałaczką) i na minuta dziesięc - pietna scie do mikrofali i jest sadzone bez gama tłuszczu ..
/07.11.2016 19:33
Jajka sadzone nie muszą być na tłuszczu - można je posadzić na gorącej wodzie i wówczas są dietetyczne. Od kiedy to w jajkach znajduje się cholesterol? Cholesterol powstaje w organizmie przy sprzyjających warunkach, np. składnikach czerpanych z żółtka, ale nigdy samodzielnie nie występuje, ani w jajkach, ani w żadnym produkcie poza organizmem. Jak można wypisywać takie bzdury o cholesterolu. :-(
/14.11.2012 08:11
To i dobrze, bo ja jajek na twardo nie jadam i tak bo mi przez gardło nie przejdą