Wibrotrening pobudza całe nasze ciało

Rozgrzewka przed bieganiem

Każdy trening powinniśmy rozpoczynać krótką rozgrzewką – bez znaczenia jest, czy dopiero zaczynamy przygodę z bieganiem, czy też trenujemy intensywnie od dłuższego czasu. Dzięki niej zmniejszymy prawdopodobieństwo pojawienia się nieprzyjemnych kontuzji.
/ 04.10.2016 14:33
Wibrotrening pobudza całe nasze ciało

Kiedy zaczynamy uprawiać bieganie, najczęściej zapominamy o rozgrzewaniu swoich mięśni. Jest to podstawowy i dość groźny błąd, ponieważ przed każdym dłuższym ćwiczeniem powinniśmy przygotować nasze ciało do wysiłku fizycznego.

Ważne: Rozgrzewka powinna trwać minimum 15 minut.

1. Trucht

Rozgrzewkę powinniśmy rozpocząć od wprowadzenia naszego ciała w ruch. Najpopularniejszą formą jest trucht – możemy biec powoli po okręgu – jest to także doskonały punkt wyjścia do dołączania innych ćwiczeń rozgrzewających mięśnie. Innym sposobem rozpoczęcia ćwiczeń może być marsz, który odpowiednio przyspieszamy doprowadzając do wolnego biegu.

Zobacz także: Jak powinna wyglądać rozgrzewka i schłodzenie?

2. Ćwiczenia rozgrzewające stawy

Następne ćwiczenia powinniśmy skupić na naszych stawach. Bieg najbardziej naraża na obciążenie oczywiście nogi – dlatego właśnie wokół tych części ciała koncentrujemy rozgrzewkę. Nie oznacza to jednak, że nie rozgrzewamy innych partii – wprost przeciwnie, rozpoczynamy od obrotów głowy, przez ramiona, nadgarstki, biodra, kolana, aż do kostek. Jeżeli trenujemy bieganie, powinniśmy powtórzyć parę razy więcej krążenia kolan i kostek.

3. Stretching mięśni

Po stawach, kolej na rozciąganie mięśni. Najprostsze ćwiczenia rozciągające to te wyniesione jeszcze ze szkolnych lekcji w-f. Możemy wykonywać różne skłony, przysiady, rozciągać się w pozycji siedzącej w rozkroku i z wyprostowanymi nogami. W przypadku ćwiczeń w terenie, na przykład w parku, wykorzystać możemy ławki lub murki – opieramy jedną nogę na murku i wykonujemy skłony do jednej i do drugiej nogi, powtarzamy te czynności kilka razy.

Przeczytaj też: Ćwiczenia rozciągające

4. Na koniec – trucht lub marsz

Wykonanie serii ćwiczeń zawsze zamykamy poprzez trucht lub marsz. Pamiętajmy, że jej prawidłowe przeprowadzenie rozgrzewki zwiększy wydolność naszego organizmu i z pewnością zapobiegnie wielu kontuzjom.

Po właściwym biegu powinniśmy wyciszyć nasz organizm. W tym celu możemy wykonać kilka powtórzeń głębokich wdechów i wydechów oraz maszerować przez parę minut stopniowo zwalniając.

Przeczytaj również: Bieganie i kontuzje