Przewodnik po sprzęcie na siłowni. Sprawdź, jak ćwiczyć na maszynach i co to daje!

Aby wizyta na siłowni przyniosła jak najwięcej korzyści, musisz wiedzieć do czego służą znajdujące się tam maszyny. Obsługa sprzętu na siłowni wcale nie jest tak skomplikowana, jak się wydaje! Sprawdź, jak posługiwać się sprzętem aerobowym i jakie partie mięśni można ćwiczyć na maszynach na siłowni.
/ 5 miesięcy temu
Przewodnik po sprzęcie na siłowni. Sprawdź, jak ćwiczyć na maszynach i co to daje! fot. Adobe Stock

Sprzęt na siłowni dzielimy przeważnie na 3 grupy: maszyny aerobowe, przyrządy siłowe i akcesoria w tzw. strefie ciężarów wolnych, czyli sztangi i hantle do podnoszenia. Sprzęt do ćwiczeń aerobowych, jak bieżnia czy rowerek stacjonarny, pomaga nam spalać kalorie, a na pozostałych maszynach ćwiczymy w celu zwiększenia masy mięśniowej.

Jaki sprzęt do ćwiczeń na siłowni spala kalorie?

Pamiętaj, że każda sesja treningu na sprzętach aerobowych powinna trwać co najmniej 40 minut. Spalanie tkanki tłuszczowej nie zaczyna się od razu – najpierw organizm rozgrzewa się, przygotowując się do treningu.

Bieżnia

Jedna z najprostszych w obsłudze maszyn na siłowni. Zależnie od ustawionego tempa, przesuwająca się pod nogami taśma pozwala nam chodzić lub biegać poprawiając przy tym wydolność organizmu. Bieg wzmacnia także nasze nogi, pośladki i brzuch. Na większości bieżni możemy też zmieniać poziom nachylenia, imitując tym samym spacer czy bieg pod górę.

Rowerek stacjonarny

Obsługa rowerka nie powinna sprawiać nikomu trudności. Ćwiczenie wygląda dokładnie tak jak jazda na zwykłym rowerze i jest mało obciążające dla stawów. Przed wskoczeniem na przyrząd warto zadbać o jego ustawienie - kiedy siedząc na siodełku postawimy nogę na pedał, kolano powinno być lekko ugięte. Trening na rowerku poza spalaniem tłuszczu pozwoli rozbudować mięśnie nóg i pośladków. Co więcej, możemy dostosować tempo i obciążenie do naszych umiejętności, czyniąc z jazdy rekreacyjną rozrywkę lub ciężki trening.

Stepper

Ćwiczenia na stepperze oddziałują głównie na mięśnie nóg i pośladków. Wykonywany ruch przypomina wchodzenie po schodach – ustawiamy stopy na pedałach i naprzemiennie dociskamy je do podłogi. Brzmi to jak łatwe ćwiczenie, ale 15 minut takiego treningu wystarczy, żeby porządnie się spocić.

Ergometr wioślarski

Zwany też „wioślarzem” sprzęt odwzorowuje ruch, jaki wykonuje się podczas pływania łodzią. Ćwiczenie polega więc na wyciąganiu przytwierdzonej do maszyny liny przy naprzemiennym zginaniu i prostowaniu kolan. Taki trening nie tylko spala kalorie, ale też wzmacnia mięśnie ramion, nóg i pleców.

Orbitrek

Ruch na orbitreku przypomina trening na nartach biegowych lub popularny nordic walking - poruszamy jednocześnie rękami i nogami. Ćwiczenie nie obciąża stawów i wymaga pracy całego ciała, pozwala więc wzmacniać większość partii mięśni w ciele, ze szczególnym naciskiem na mięśnie nóg.

Sprzęt do ćwiczeń na siłowni zwiększający masę mięśniową

Ławka do brzuszków

Odmian ławki do robienia brzuszków może być kilka, jednak wszystkie mają wspólne cechy: są wyłożone miękkim materiałem, mają uchwyty do przytrzymania nóg i służą do wykonywania skłonów i skrętów tułowia, które wzmacniają mięśnie brzucha.

Stacjonarna poręcz

Stacjonarna poręcz to wysoki sprzęt z poręczami umieszczonymi mniej więcej na wysokości ramion. Opierając przedramiona na poręczach możemy podnosić nogi, ćwicząc tym samym mięśnie brzucha. Te same poręcze mogą nam służyć do wzmacniania rąk przez podnoszenie i opuszczanie ciężaru ciała.

Motylek

Maszyna służąca do ćwiczeń pleców i klatki piersiowej. Trenuje się na siedząco. Wyciągamy ręce w bok, zginamy łokcie pod kątem 90 stopni i opierajmy przedramiona o rączki wyłożone materiałem. Następnie, naciskając na materiał, przenosimy ręce przed siebie.

Suwnica na nogi

Na suwnicy ćwiczymy na siedząco lub na leżąco. Prostując nogi, przesuwamy ciężar ustawiony na suwnicy. Możemy w ten sposób trenować zarówno mięśnie łydek, ud, jak i pośladków.

Maszyna na barki

Siedząc na ławce podnosimy obciążone drążki, ćwicząc mięśnie barków.

Maszyny na mięśnie czworogłowe  i dwugłowe ud

Ćwiczenie na tym przyrządzie wymaga zahaczenia łydek o obciążony drążek i podnoszeniu go przez zginanie lub prostowanie kolan, w zależności od tego, czy trenujemy mięśnie czworogłowe czy dwugłowe.

Wyciągi

Wyciągi to stalowe liny przytwierdzone do drążków, które przyciągamy do siebie, ćwicząc mięśnie pleców, barków i ramion. W zależności od przeznaczenia dla poszczególnych grup mięśni, możemy spotkać wyciągi górne (na mięśnie grzbietu, ramion i klatki piersiowej) i dolne na (mięśnie ramion).

Maszyna do wyciskania na leżąco

Sprzęt imitujący wyciskanie ciężarów z użyciem sztangi. Pomaga w rozbudowywaniu mięśni rąk i klatki piersiowej.

Maszyna na odwodziciele i przywodziciele ud

Siedząc na maszynie opieramy uda o obite materiałem ramiona przyrządu i, w zależności od ustawienia, zbliżamy uda jedno do drugiego lub oddalamy je od siebie.

Maszyna na mięśnie grzbietu

Siadamy na maszynie i opieramy ręce o drążek przed nami, po czym zginamy się w pół przy pomocy mięśni pleców.

Rzymskie krzesło

Rzymskie krzesło przypomina wyglądem ławkę do robienia brzuszków. Na tym sprzęcie kładziemy się jednak brzuchem do dołu, z tułowiem zwisającym poza oparciem. Następnie pleców unosimy tułów, ćwicząc w ten sposób mięśnie pleców.

Więcej na ten temat:
Co jeść przed treningiem? Zobacz przykładowe posiłki
Tego jeszcze nie było! Te ćwiczenia na brzuch pomogą wam schudnąć w zaledwie 7 dni
3 najlepsze ćwiczenia na jędrną pupę! Dzięki nim podniesiesz pośladki i pozbędziesz się cellulitu

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (9)
/rok temu
Ogólnie uważam, że dobrym wyborem będzie https://www.e-insportline.pl
/2 lata temu
no nie wiem kazdy lubi co innego kazdy ma swoje upodobania wszystko zalezy od gustu sily i potrzeb
/3 lata temu
Najlepszy do schudnięcia jest wg mnie wioślarz. Ja na swoim (http://www.e-insportline.pl/1934/wioslarz-magnetyczny-treningowy-insportline-rio ) wiosłuję od trzech miesięcy i efekty widać:)
POKAŻ KOMENTARZE (6)