Dieta grejpfrutowa fot. Adobe Stock

Dieta grejpfrutowa - jadłospis, efekty, działanie grejpfrutów

Grejpfruty są niskokaloryczne i sycące, dlatego ułatwiają odchudzanie. Dieta grejpfrutowa pomoże ci schudnąć szybko, ale stosuj ją tylko przez 2 tygodnie.
Agata Bernaciak / 18.10.2019 14:40
Dieta grejpfrutowa fot. Adobe Stock

Spis treści:

Jak działa dieta grejpfrutowa?

Dieta ta znana jest także pod nazwą dieta Hollywood. Jej podstawę stanowi niskokaloryczny jadłospis bogaty w białko, który codziennie uzupełniają grejpfruty. Owoce te pomagają w walce z niechcianymi kilogramami. Grejpfruty są:

  • niskokaloryczne (40 kcal/100 g),
  • sycące,
  • bogate w wodę.

Dzięki tym właściwościom pomagają ograniczyć ilość zjadanych posiłków i bez uczucia głodu dotrwać do kolejnego posiłku. Dieta grejpfrutowa należy do diet rygorystycznych, bo dostarcza tylko około 1000 kcal dziennie. Możesz ją stosować nie dłużej niż 2 tygodnie i tylko, jeśli jesteś całkowicie zdrowa,

Niektórzy twierdzą, że grejpfruty mają właściwości odchudzające dzięki zawartym w nim enzymom przyspieszającym rozkładanie tkanki tłuszczowej. Badania naukowe tego nie potwierdzają. Działanie wspierające odchudzanie sprowadza się w rzeczywistości do wyższego spożycia błonnika pokarmowego, który pęcznieje w żołądku i wypełnia go ograniczając głód.

Grejpfruty a cellulit

Dzięki wysokiej zawartości beta-karotenu (prowitamina A) oraz witaminy C owoce te wzmacniają skórę i mogą przyczynić się do redukcji cellulitu. Szczególnie istotna jest witamina C, która bierze udział w syntezie kolagenu - białka skóry odpowiedzialnego za jej jędrność.

Ważne zasady diety

Poza regularnym jedzeniem grejpfrutów w postaci 1/2-1 sztuki lub szklanki soku grejpfrutowego zwróć także uwagę, by

  • nie smażyć mięsa na tłuszczu, musi ono być gotowane lub pieczone;
  • do posiłków nie dodawać nawet odrobiny soli;
  • pić przynajmniej 2 litry płynów bezkalorycznych dziennie.

Efekty stosowania

Na diecie grejpfrutowej schudniesz szybko, nawet 4 kg w 2 tygodnie. Niestety tak szybkie tempo utraty masy ciała zwiększa ryzyko kompulsywnego objadania się i efektu jojo.

Jeśli chcesz czerpać korzyści z jedzenia grejpfrutów zadbaj o to, by twoja dieta podstawowa dostarczała minimum 1500 kcal. Regularne jedzenie tego owocu:

  • wzmacnia odporność,
  • obniża stężenie cholesterolu we krwi,
  • zapobiega nowotworom.

Przeciwwskazania

Grejpfruty silnie wpływają na wchłanianie i metabolizm leków. Nawet 60% preparatów farmaceutycznych na rynku może być wolniej usuwanych z organizmu po zjedzeniu tego cytrusa. Z tego powodu diety grejpfrutowej nie powinny bez konsultacji z lekarzem stosować osoby przyjmujące jakiekolwiek leki.

Działanie to jest szczególnie niebezpieczne dla kobiet przyjmujących tabletki antykoncepcyjne. Długo utrzymujące się wysokie stężenie hormonów wpływa na krzepliwość krwi i zwiększa skłonność do zakrzepicy.

Dieta grejpfrutowa jadłospis
fot. Adobe Stock

Dieta grejpfrutowa jadłospis na 7 dni

Wypróbuj gotowe menu na 7 dni.

Dzień 1

  • Śniadanie: pół banana, szklanka mleka 2% z miodem i z łyżką płatków owsianych oraz kukurydzianych
  • II śniadanie: szklanka soku grejpfrutowego bez cukru
  • Obiad: średni kawałek pieczonego pstrąga, 100 g makaronu pełnoziarnistego, pomidor, pół opakowania szpinaku (gotowany)
  • Podwieczorek: grejpfrut
  • Kolacja: pół grahamki, średni kawałek rostbefu z rusztu, kilka liści sałaty z winegretem

Dzień 2

  • Śniadanie: szklanka soku grejpfrutowego bez cukru, pół grahamki z plasterkiem szynki
  • II śniadanie: jogurt naturalny z ziarnami zbóż i garścią truskawek
  • Obiad: kawałek piersi kurczaka, pół szklanki ryżu z pokrojonym grejpfrutem i łyżeczką oleju, szklanka brokułów gotowanych
  • Podwieczorek: połówka grejpfruta
  • Kolacja: 2 plasterki szynki, średnia cykoria z olejem i cytryną, 2 kromki chleba razowego żytniego

Dzień 3

  • Śniadanie: szklanka mleka 2%, 2 kromki pieczywa typu chrupkiego z polędwicą łososiową, papryka
  • II śniadanie: szklanka kefiru, grejpfrut
  • Obiad: 100 g makaronu pełnoziarnistego, 150 g mielonego mięsa drobiowego duszonego z sosem pomidorowym (olej, pomidor, ząbek czosnku)
  • Kolacja: jabłko, grahamka z serkiem topionym

Dzień 4

  • Śniadanie: nic
  • II śniadanie: pół grejpfruta, jogurt naturalny
  • Obiad: pieczona pierś kurczaka, pół szklanki ryżu, 70 g groszku konserwowego, 2 marchewki (starte, skropione sokiem z cytryny)
  • Kolacja: rzodkiewka, jajko, grahamka

Dzień 5

  • Śniadanie: pół banana, szklanka mleka 2% z łyżką płatków kukurydzianych
  • II śniadanie: szklanka soku grejpfrutowego bez cukru
  • Obiad: niewielki kawałek wołowej polędwicy (usmażona z małą cebulą na odrobinie oleju), pół szklanki makaronu pełnoziarnistego, szklanka brukselki
  • Podwieczorek: kawa z dodatkiem 2% mleka
  • Kolacja: hot dog z dodatkiem pomidora oraz posiekanej cebulki

Dzień 6

  • Śniadanie: jogurt owocowy z musli (bez cukru)
  • II śniadanie: pół grejpfruta, 100 g waniliowego serka bez cukru
  • Obiad: kawałek pieczonego chudego mięsa, 2–3 łyżki ryżu polanego oliwą z oliwek, szklanka buraków startych na tarce
  • Podwieczorek: grejpfrut lub szklanka soku grejpfrutowego
  • Kolacja: niewielki kawałek pieczonej piersi kurczaka, sałatka z 2 cykorii i ćwiartki czerwonego grejpfruta z winegretem

Dzień 7

  • Śniadanie: szklanka mleka 2% z łyżką płatków owsianych
  • II śniadanie: koktajl z kefiru i soku grejpfrutowego
  • Obiad: 70 g mielonego mięsa drobiowego uduszonego z warzywami (cebula, marchew, pomidor, fasolka szparagowa) na łyżce oleju, 2 gotowane ziemniaki
  • Podwieczorek: gruszka
  • Kolacja: 2 kromki chleba typu pumpernikiel, jajko, surówka z czerwonej papryki i ćwiartki grejpfruta z winegretem
artykuł powstał na podstawie tekstu zamieszczonego w dwutygodniku „Pani Domu”

Wypróbuj inne diety odchudzające:
Czym wyróżnia się skuteczna dieta odchudzająca? (+ lista popularnych diet)
Dieta owsiankowa to idealna propozycja dla wielbicieli owsianki
Mamy dla ciebie gotowe jadłospisy diety redukcyjnej 1200 kcal i 1500 kcal. Zapisz i wydrukuj!