dieta GM fot. Adobe Stock

Dieta GM: jadłospis, plan, zasady, wady i zalety, efekty

Dieta GM, inaczej dieta General Motors, to rygorystyczny plan odchudzania, który obiecuje utratę 7 kg w 6 dni. Każdego dnia spożywa się ściśle określone produkty. Dietetycy sceptycznie podchodzą do diety GM, dlatego zanim się na nią zdecydujesz, skonsultuj się ze specjalistą.
Marta Kosakowska / 23.06.2020 17:42
dieta GM fot. Adobe Stock

Spis treści:

  1. Dieta GM - jadłospis
  2. Dieta GM - plan
  3. Dieta GM - zasady
  4. Dieta GM - wady i zalety
  5. Dieta GM - efekty

Dieta GM - jadłospis

Przykładowy jadłospis na diecie GM na 7 dni.

Dzień 1.

Śniadanie: miseczka owoców: truskawek, malin i borówek + czarna kawa

Drugie śniadanie: 2 jabłka + zielona herbata

Obiad: miseczka owoców: plasterki melona i arbuza + woda

Podwieczorek: 1 pomarańcza + woda

Kolacja: plasterki melona + woda

melon a dieta gm
fot. Adobe Stock

Dzień 2.

Śniadanie: miseczka gotowanych ziemniaków + zielona herbata

Drugie śniadanie: minimarchewki + woda

Obiad: miseczka gotowanego brokuła i kalafiora + woda

Podwieczorek: pomidorki koktajlowe + woda

Kolacja: słupki selera naciowego, ogórka i papryki

Dzień 3.

Śniadanie: miseczka owoców: jabłek, gruszek i melona + zielona herbata

Drugie śniadanie: pomidorki koktajlowe + woda

Obiad: liście szpinaku z ogórkiem, szczypiorkiem i pomidorami

Podwieczorek: 1 pomarańcza + woda

Kolacja: miseczka jarmużu z awokado i selerem naciowym + woda

jarmuż, awokado, seler naciowy a dieta gm
fot. Adobe Stock

Dzień 4.

Śniadanie: 2 banany + 1 szklanka mleka

Drugie śniadanie: 1 banan + woda

Obiad: 2 banany + 1 szklanka mleka

Podwieczorek: 1 banan + woda

Kolacja: 1 szklanka mleka

Dzień 5.

Śniadanie: 1 pomidor + zielona herbata

Drugie śniadanie: 1 pomidor + woda

Obiad: porcja ryby gotowanej na parze (284 g) + 2 pomidory + woda

Podwieczorek: 1 pomidor + woda

Kolacja: porcja piersi z kurczaka gotowanego na parze (284 g) + 1 pomidor + woda

Dzień 6.

Śniadanie: miseczka warzyw: sałata, pomidory, awokado + zielona herbata

Drugie śniadanie: słupki ogórka, selera i papryki + woda

Obiad: porcja ryby gotowanej na parze (284 g) + brokuł gotowany na parze + woda

Podwieczorek: jarmuż z pomidorkami koktajlowymi + woda

Kolacja: porcja indyka gotowanego na parze (284 g) + woda

Dzień 7.

Śniadanie: miseczka brązowego ryżu z melonami + sok owocowy

Drugie śniadanie: sałata z pomidorami i papryką + woda

Obiad: miseczka brązowego ryżu z brokułem gotowanym na parze + sok owocowy

Podwieczorek: arbuz + woda

Kolacja: miseczka brązowego ryżu + liście szpinaku + pomidorki koktajlowe + sok owocowy

Dieta GM - plan

Dzień 1.

  • Jedz tylko owoce z wyjątkiem bananów.
  • Jedz, ile chcesz. Nie ma określonej maksymalnej ilości owoców.
  • Szczególnie rekomendowane jest jedzenie melonów.

Dzień 2.

  • Jedz tylko warzywa - surowe lub ugotowane.
  • Jedz, ile chcesz. Nie ma określonej maksymalnej ilości warzyw.
  • Ziemniaki jedz tylko na śniadanie.

Dzień 3.

  • Jedz dowolne owoce i warzywa, oprócz bananów i ziemniaków.
  • Jedz, ile chcesz. Nie ma określonej maksymalnej ilości warzyw i owoców.

Dzień 4.

  • Jedz tylko banany. Możesz zjeść 6 dużych lub 8 małych bananów.
  • Wypij 3 szklanki mleka (może być sojowe), najlepiej odtłuszczonego.

Dzień 5.

  • Zjedz 2 porcje wołowiny, kurczaka lub ryby (każda po 284 g).
  • Jako dodatek do mięsa możesz zjeść 6 pomidorów.
  • Wegetarianie mogą zastąpić mięso - twarogiem, weganie - brązowym ryżem.
  • Zwiększ picie wody o 2 dodatkowe szklanki.

Dzień 6.

  • Zjedz 2 porcje wołowiny, kurczaka lub ryby (każda po 284 g).
  • Jedz dowolne warzywa w nieograniczonej ilości, z wyjątkiem ziemniaków.
  • Wegetarianie mogą zastąpić mięso - twarogiem, weganie - brązowym ryżem.
  • Zwiększ picie wody o 2 dodatkowe szklanki.

Dzień 7.

  • Jedz tylko brązowy ryż, warzywa i owoce.
  • Pij soki owocowe.
  • Nie ma określonej maksymalnej ilości produktów.

Dieta GM - zasady

Dieta GM miała zostać stworzona przez pracowników General Motors w 1985 roku. Niektóre źródła podają, że w tworzeniu diety swój udział miał również amerykański departament rolnictwa. Jednak oba mity obalono, a autor diety nie jest znany.

Dieta GM jest bardzo restrykcyjnym planem odżywiania, który przebiega według ściśle określonych zasad:

  • Trwa 7 dni, a każdego dnia spożywa się wskazaną grupę produktów.
  • Każdego dnia należy pić 8-12 szklanek wody, aby utrzymać odpowiedni poziom nawodnienia organizmu.
  • Celem jest doprowadzenie do deficytu kalorycznego, czyli przyjmowanie mniej kalorii niż spala się w ciągu doby.
  • Zwolennicy diety zapewniają, że można ją przeprowadzać w kilku cyklach w odstępach co 5-7 dni.
  • W czasie trwania diety nie jest rekomendowana aktywność fizyczna, a w czasie pierwszych 3 dni należy się od niej powstrzymać.
  • Zalecane jest spożywanie każdego dnia 2-3 talerzy zupy, ugotowanej z: kapusty, selera, pomidorów, cebuli oraz z dodatkiem pieprzu.
  • Picie kawy i zielonej herbaty jest dozwolone, ale bez dodatku cukru czy słodzika.
  • Fasola nie jest dozwolona w diecie ze względu ze względu na wysoką kaloryczność (347 kcal w 100 g).
  • Po zakończeniu diety GM zaleca się przejść na dietę wysokobiałkową i niskowęglowodanową, by utrzymać efekty odchudzania.
  • Alkohol jest zakazany.

Dieta GM - wady i zalety

Nie przeprowadzono badań naukowych, które sprawdziłyby wpływ diety GM na zdrowie, dlatego dietetycy są sceptyczni na temat tej diety.

Jeśli zastanawiasz się, nad jej zastosowaniem, koniecznie udaj się do specjalisty, który określi, czy jest ona odpowiednia dla ciebie. Dieta GM ma zalety i wady, więc jej stosowanie powinno być starannie przemyślane.

Zalety diety GM

  • Promuje jedzenie dużych ilości warzyw i owoców.
  • Eliminuje niezdrowe, przetworzone i wysokokaloryczne pokarmy np. alkohol, słodycze, fast foody.
  • Zaleca spożywanie potraw przygotowanych w zdrowymi metodami: surowych lub gotowanych.
  • Dieta ma wersję mięsna, wegetariańską i wegańską.

Wady diety GM

  • Restrykcyjna dieta niedoborowa, brakuje w niej m.in. odpowiednich ilości białka, tłuszczu i innych ważnych składników odżywczych, co może prowadzić do niedoborów.
  • Skuteczność diety nie została potwierdzona żadnymi badaniami naukowymi.
  • Powoduje głównie utratę wody i mięśni, a nie tkanki tłuszczowej.
  • Utrata wagi może być tymczasowa.
  • Może powodować efekt jo-jo.

Dietetycy rekomendują długofalowe plany odchudzające, które dostarczają organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. W związku z tym nie polecają stosowania diety GM. Lepszym rozwiązaniem jest przygotowany przez dietetyka jadłospis, który jest dopasowany do indywidualnych potrzeby osoby odchudzającej się.

Dieta GM - efekty

Efektem diety GM ma być utrata 6 kg w 7 dni. Należy pamiętać, że szybka utrata masy ciała zwykle prowadzi do efektu jo-jo.

Więcej diet odchudzających:
Jak schudnąć 10 kg? Jadłospis i przepisy na 5 dni + porady
Dieta okienkowa (8-godzinna) - jadłospis, zasady, efekty
Dieta Ewy Chodakowskiej: jadłospis i przepisy na 7 dni + zasady