Polki.pl
kom. (34)

Dieta bogata w błonnik pokarmowy

Błonnik pokarmowy to kilka substancji pochodzących ze ścian komórkowych roślin, które nie ulegają w naszym organizmie strawieniu. Jego dobroczynne właściwości uwydatniają się przede wszystkim w usprawnieniu perystaltyki przewodu pokarmowego.

Jak błonnik wpływa na nasz organizm?
Substancje błonnikowe wypełniają jelita i przyspieszają jego ruchy, dzięki czemu są one szybciej i efektywniej opróżniane. Odgrywa to dużą rolę w profilaktyce i pozbywaniu się nieprzyjemnych zaparć. Wspomaga też rozwój bakterii jelitowych, współtworzących florę fizjologiczną dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Jednocześnie tez wiąże szkodliwe substancje z organizmu i dzięki temu szybciej są one usuwane z organizmu.
Błonnik tworzy na ścianach jelit powłoczkę śluzową, która utrudnia wchłanianie pewnym substancjom, szkodliwym dla zdrowia. Hamuje m.in. wchłanianie złego cholesterolu, trójglicerydów i glukozy, czyli bierze istotny udział w profilaktyce cukrzycy, hipercholesterolemii, miażdżycy naczyń i chorób serca.
Pektyny i celuloza, należące do włókna pokarmowego, pęcznieją w żołądku, zmniejszając tym samym uczucie głodu. Rzadziej zatem sięgamy wtedy po zdradliwe przekąski, co pomoże nam w zredukowaniu zbędnych kilogramów i utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

Błonnik odgrywa też rolę w zapobieganiu przykrych chorób proktologicznych i nowotworów jelita grubego. Nie tylko przez niwelowanie zaparć, ale i przyspieszenie usuwania mas kałowych, poddanych już niekorzystnym gnilnym przemianom. Masy kałowe zostają rozmiękczone, przez co łatwiej są wydalane, nie kalecząc okolic odbytu.

Gdzie poszukiwać błonnika?
Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia powinniśmy dziennie spożywać około 20 do 40 g błonnika. Znajduje się on warzywach, owocach, kaszach, nasionach, grochu i fasoli. Oto szczegółowe dane błonnikowe niektórych pokarmów (liczba gramów błonnika w 100 gramach produktu):
  • Otręby pszenne – 42
  • Czerwona fasola – 25 
  • Wiórki kokosowe – 22 
  • Mak – 20
  • Soja, suszone śliwki – 16 
  • Biała fasola, groch, papaja – 15 
  • Suszone brzoskwinie – 14 
  • Migdały – 13 
  • Suszone figi – 12 
  • Suszone jabłka, morele – 10 
  • Orzechy laskowe – 9 
  • Musli – 8-9 
  • Porzeczki, jeżyny, maliny, chrzan, jadalne kasztany – 7 
  • Chleb razowy, rodzynki, pistacje, zielony groszek – 6 
  • Karczochy, kasza gryczana, jabłka, korzeń selera, pietruszka, – 5
Dieta bogata w błonnik pokarmowy

Kto nie powinien spożywać błonnika?
Pewne stany chorobowe nie pozwalają na spożywanie dużej ilości pokarmów zawierających błonnik. Osoby z nieżytem żołądka, jelit, zapaleniem trzustki, dróg żółciowych, z niedoborami witaminowymi i mineralnymi, a także chorobami zakaźnymi, wrzodami żołądka i dwunastnicy, powinny zrezygnować z diety bogatobłonnikowej.

Pamiętajmy, że nadmiar błonnika też nie jest wskazany. Może wywoływać wiele nieprzyjemnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego – wzdęcia, biegunki, a nawet zaparcia (wtedy gdy nie spożywa się równolegle odpowiedniej ilości płynów). Przy zwiększonej podaży włókna, rośnie ryzyko upośledzenia wchłaniania minerałów (żelazo, wapń) i witamin (A, D, E, K).

Katarzyna Ziaja



Oceń 5,00 / 1

Surówka z marchewki - Kasia gotuje z Polki.pl

 
 

Zobacz także

 
 

Podobne w temacie Dieta

Skomentuj Dieta bogata w błonnik pokarmowy

Gość We-Dwoje.pl
Komentujesz jako dsfdsfds  /  Wyloguj sięZarejestruj się  /  Zaloguj się

Podobne do Dieta bogata w błonnik pokarmowy

  • Zdrowa dieta nastolatkaDietaZdrowa dieta nastolatkaPiękny i trudny wiek jakim jest dojrzewanie i dorastanie nastolatków, budzi w każdym pokoleniu wiele emocji i jest przyczyną zmartwień ich opiekunów. Młodzież w tym okresie potrzebuje podkreślać swoją niezależność...więcej »
  • Błonnik pokarmowy i jego znaczenieABC odżywianiaBłonnik pokarmowy i jego znaczenieWłókno pokarmowe (dietary fiber) stosowane zamiennie z określeniem błonnik pokarmowy jest grupą związków chemicznych wchodzących w skład roślin i będący częścią ich struktury. Pojęcie to określa część...więcej »
  • Dieta niskocholesterolowaABC odżywianiaDieta niskocholesterolowaDieta o niskiej zawartości cholesterolu powinna być podstawą żywienia osób zmagających się z hipercholesterolemią, chorobami serca, wątroby, cukrzycą, otyłością i następstwami miażdżycy naczyń krwionośnych,...więcej »
  • Zdrowe odżywianieDietaZdrowe odżywianieJeżeli chcemy, aby nasza dieta była zdrowa i dostarczała nam niezbednych składników, musimy zadbać, by w codziennym jadłospisie znalazły sie produkty z pięciu grup spożywczych. Całe szczęście temat zdrowego...więcej »
  • Dieta jogurtowaDietaDieta jogurtowaJeśli znowu w tym roku w czasie Świąt uległaś kulinarnym pokusom i Twoje ubrania zrobiły się za ciasne, to znak, że przyszedł czas na lekką dietę jogurtową. Białe odchudzanie nie tylko pomoże zgubić zbędne...więcej »
  • Prawidłowe odchudzanie to sztukaOdchudzaniePrawidłowe odchudzanie to sztukaNieprzebrana ilość warzyw, owoców, produktów zbożowych, mięs i wiele tysięcy różnorodnych produktów spożywczych to bogate źródła energii. W naszym jadłospisie dominuje jednakże żywność przetworzona i...więcej »
  • Zdrowe odchudzanie - metoda zamiennikówOdchudzanieZdrowe odchudzanie - metoda zamiennikówKażda dieta, aby była skuteczna, powinna być oparta na obniżeniu kaloryczności dostarczanych do organizmu posiłków. Obniżenie kaloryczności można uzyskać poprzez zmniejszenie ilości spożywanego jedzenia, bądź...więcej »
  • Jaka dieta i dlaczego Herbalife?Dietetyk radziJaka dieta i dlaczego Herbalife?Liczenie oczek tłuszczu w rosole albo czekanie aż z węglowodanów wyskoczy diabełek to nonsens. Myślę, że warto przejść na odżywianie herbalife , które uwzględnia wszystkie składniki odżywcze. Dotychczas doliczono...więcej »
  • Dieta hiszpańska - nowy trend dla zabieganychDietaDieta hiszpańska - nowy trend dla zabieganychHiszpania to mieszanka wielu kultur, a przez to różnorodnego podejścia do spraw żywienia. Kuchnia hiszpańska łączy w sobie elementy śródziemnomorskie, arabskie i rustykalne. Jej podstawą są produkty jakich dostarcza...więcej »
  • Dieta w nadciśnieniu tętniczymDietaDieta w nadciśnieniu tętniczymDietę w nadciśnieniu tętniczym zaliczamy do tak zwanego leczenia niefarmakologicznego, które stosuje się jako niezbędne uzupełnienie w terapii farmakologicznej. Warto podkreślić, że nie mamy tu do czynienia z...więcej »
  • Dieta dr Bardadyna - dieta strukturalnaDietaDieta dr Bardadyna - dieta strukturalnaPogoń za zdrowiem i szczupłą sylwetką jest bardzo częstą aktywnością współczesnych kobiet. W związku z tym podejmujemy się wielu wyrzeczeń, stosując długotrwałe restrykcyjne i niezbilansowane diety, co...więcej »
  • Jesienna dietaDietaJesienna dietaW polskich domach panuje stereotyp, że kiedy na dworze robi się zimno, powinniśmy spożywać tłuste posiłki. Eksperci programu „Sekrety kobiecych serc” podkreślają - aby dostarczyć organizmowi odpowiednią...więcej »
  • Dieta 1500 kaloriiDietaDieta 1500 kaloriiDobrze skomponowana dieta musi dostarczać nam minimum niezbędnych dla organizmu składników odżywczych, a jej proporcje między białkami węglowodanami i tłuszczami powinny umożliwiać spalanie nadmiaru tkanki tłuszczowej.więcej »
  • Dieta na przytycie?Zapytaj specjalistęDieta na przytycie?Czy jest jakaś dieta na przytycie?? co jest żeby przytyć?? wszystkie diety są na odchudzanie proszę o pomoc.więcej »
  • Zobacz podobne do Dieta bogata w błonnik pokarmowywięcej podobnych
Zobacz
ostatnie wydanie tygodnika

Wysłanie formularza jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu We-Dwoje Polki.pl


Forum Zdrowie