Błonnik witalny fot. Adobe Stock

Błonnik witalny - najlepszy przyjaciel na diecie (działanie, efekty)

Błonnik witalny to mieszanka łuski babki jajowatej oraz nasion babki płesznik. Syci na długo, a przy okazji chroni śluzówkę żołądka przed podrażnieniami.
Agata Bernaciak / 18.12.2019 11:55
Błonnik witalny fot. Adobe Stock

Błonnik witalny to naturalny suplement diety składający się z połączenia łuski babki jajowatej (Plantago ovata) 20% oraz nasion babki płesznik (Plantago psyllium L.) 80%. Oba surowce są cennym źródłem błonnika pokarmowego.

Na skróty:

  1. Właściwości błonnika witalnego
  2. Jak stosować błonnik witalny?
  3. Przeciwwskazania do stosowania błonnika witalnego

Właściwości błonnika witalnego

Błonnik witalny działa dwutorowo:

  • łuski babki jajowatej w połączeniu z wodą tworzą śluz, który chroni śluzówkę przewodu pokarmowego przed podrażnieniami. Zdolność wiązania wody pomaga także w czasie biegunki, skracając czas jej trwania.
  • nasiona babki płesznik zaliczane są do błonnika pokarmowego nierozpuszczalnego w wodzie. Ten rodzaj błonnika ma zdolność wiązania wody i zwiększania objętości treści pokarmowej w jelitach. Dzięki temu dłużej jesteś syta. Babka płesznik pobudza perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom (zobacz zioła na zaparcia) i ułatwia wypróżnienie. Roślina ta ogranicza wchłanianie cholesterolu i metali ciężkich.

Spożywanie błonnika witalnego przynosi więc więcej korzyści, niż można się spodziewać. Stosuj go wspomagająco nie tylko na diecie. Przyjmowanie błonnika przed posiłkami zmniejszy apetyt, więc schudniesz naturalnie!

Jak stosować błonnik witalny?

Jeśli chcesz osiągnąć wszystkie pozytywne efekty stosowania błonnika witalnego, powinnaś przyjmować go systematycznie, przez pewien okres czasu (zalecane są minimum 2 tygodnie kuracji). Producenci zalecają, by 2-3 łyżeczki preparatu zalać szklanką wody i taką ilość wypijać 2 razy dziennie (rano i wieczorem).

Bardzo ważne jest, by w trakcie stosowania błonnika witalnego wypijać minimum 2 litry płynów dziennie. W przeciwnym wypadku pęczniejący błonnik może prowadzić do zaparć (zobacz naturalne metody na zaparcia) i bólu brzucha.

Zalecana dzienna dawka błonnika

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia zdrowy człowiek powinien codziennie spożywać minimum 25 g błonnika dziennie. Zanim sięgniesz po suplement zadbaj o to, by do każdego posiłku dołożyć zawsze porcję warzyw i owoców, a oczyszczone produkty zbożowe zamienić na pełnoziarniste. Opinie lekarzy potwierdzają - najpierw zmiana diety, dopiero potem suplementy.

Cena błonnika witalnego nie jest wysoka. Za opakowanie o masie 1 kg zapłacisz od 20 do 50 zł. Taka ilość wystarcza na około miesiąc stosowania.

Przeciwwskazania do stosowania błonnika witalnego

Choć zalety regularnego spożywania błonnika witalnego są oczywiste, to jednak nie każdy powinien po niego sięgać. W grupie wykluczonej znajdują się osoby, które cierpią na:

  • nieswoiste stany zapalne jelit (np. choroba Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita grubego)
  • niedrożność jelit,
  • infekcje bakteryjne i wirusowa przewodu pokarmowego,
  • hemoroidy,
  • niewyrównaną cukrzycę,
  • SIBO (przerost bakteryjny jelita cienkiego).

Choć błonnik witalny chroni śluzówkę żołądka, to może jednak działać drażniąco w przypadku osób chorujących na zespół jelita drażliwego

Błonnik witalny nie jest wskazany również dla osób, które przyjmują leki na niedoczynność tarczycy. Może on zmniejszać wchłanianie syntetycznych hormonów.

Uwaga - spożywaj tylko tyle błonnika, ile zaleca producent. Jeśli będziesz przyjmować go więcej, wcale nie schudniesz szybciej ani nie będziesz czuć się lepiej. Wręcz przeciwnie - narazisz się na zaparcia lub biegunki, a także silne bóle brzucha i wzdęcia (zobacz domowe sposoby na wzdęcia). 

Poczytaj więcej na temat błonnika:
TOP 30 produktów bogatych w błonnik pokarmowy
Na czym polega dieta bogatoresztkowa? Może ci się przydać po świętach!
7 sztuczek na zwiększenie ilości błonnika w diecie