Właściwości szparagów zaskakują! Szparagi wspierają odchudzanie! Dlaczego?

Szparagi są niskokaloryczne, mają wysoką wartość odżywczą, są smaczne i pięknie wyglądają! Dlaczego warto je jeść? Jakie właściwości mają szparagi?
Barbara Dąbrowska / 12.02.2018 05:30

Sezon na szparagi

Sezon na szparagi rozpoczyna się w pod koniec kwietnia, na początku maja i trwa aż do lipca. Szczyt sezonu przypada na maj. Ze względu na właściwości szparagów warto wykorzystać każdą możliwość ich zjedzenia.

W warzywniaku znajdziesz dwa rodzaje szparagów:

  • cieńsze i delikatne szparagi zielone,
  • grubsze szparagi białe.

Zielonych szparagów nie trzeba obierać. Przed ich przygotowaniem wystarczy odłamać zdrewniałe końce. Końcówki zielonych szparagów, po przegięciu w dłoniach pękają dokładnie tam, gdzie powinny. Białe szparagi należy obrać za pomocą obieraczki do warzyw.

Jak sprawdzić, czy szparagi są świeże? 4 wskazówki!

Obie odmiany szparagów najdelikatniejsze i najsmaczniejsze mają główki, które należy poddawać krótszemu gotowaniu niż resztę łodygi. Gotując zielone szparagi warto wlać odrobinę soku z cytryny, by zachować ich nasycony, zielony kolor.

Zielone szparagi gotujemy około 5-7 minut, białe do 15. Odcięte główki szparagów wrzucamy tylko na ostatnie 2-3 minuty przed końcem gotowania.

Przechowywanie szparagów

Szparagi warto jeść najszybciej jak to możliwe. Najlepiej wykorzystać je w ciągu doby od zakupu. Warto przechowywać je tak, by ich końcówki były zanurzone w zimnej wodzie. Dzięki temu dłużej zachowają świeżość.

Wartości odżywcze szparagów

Szparagi to bardzo niskokaloryczne warzywo, dostarczają zaledwie 21 kcal w 100 g (pęczek szparagów waży około 400 g). Szparagi dostarczają:

  • błonnika pokarmowego, który doskonale syci.
  • kwasy foliowego, ważnego szczególnie dla kobiet w wieku rozrodczym.
  • witaminy K, która jest konieczna w procesie krzepnięcia krwi.
  • żelaza niezbędnego do transportu tlenu.

Dodatkowym atutem szparagów jest ich lekko moczopędne oddziaływanie oraz zawartość chromu, który pozwala ustabilizować gospodarkę cukrową.

Szparagi najlepiej jest podawać z niewielkim dodatkiem tłuszczowym np. z nierafinowaną oliwą z oliwek lub olejem rzepakowym, by prawidłowo przyswoić zawarte w nich witaminy A i K. Witaminy te są rozpuszczalne w tłuszczu.

Warzywa te mają także silne właściwości przeciwutleniające, neutralizujące wolne rodniki. Właściwość tą zawdzięczają zielonemu barwnikowi – chlorofilowi i glutationowi.

Zastanawia cię czemu mocz po spożyciu szparagów wydziela, delikatnie pisząc, specyficzny odór? Dzieje się tak z powodu aminokwasów zawartych w szparagach. Ich metabolizm powoduje powstanie związków zawierających siarkę, które są wydalane wraz z moczem. Co ciekawe, nie każdy czuje ten „zapach”. Nasz bagaż genetyczny warunkuje, czy szparagi „chodzą” za nami w toalecie. Tylko około 22% populacji odczuwa zmienioną woń moczu po szparagach.

Dowiedz się więcej:

Te 5 składników sprawi, że po sałatce już nigdy nie będziesz głodna!
Kochane przez wszystkich: zobacz 29 przepisów na dania ze szparagami
Odchudzanie ze szparagami pójdzie łatwiej!