natka pietruszki - źródło witaminy C fot. Adobe Stock, mizina

Ma 3 razy więcej witaminy C niż cytryna, a nie jest kwaśna. Polacy nie doceniają jej wystarczająco, a warto jeść ją garściami

Pietruszka jest doskonałym źródłem witaminy C. W 100 g natki pietruszki jest do 180 mg witaminy C w formie kwasu askorbinowego: to ponad 3 razy więcej niż w cytrynie i innych cytrusach. Pęczek natki pietruszki wypełnia dzienne zapotrzebowanie na wit. C kobiety. Zieloną pietruszkę najlepiej jeść w formie surowej dla lepszego wykorzystania witaminy C. Zrób z niej pesto, dodaj do zupy lub koktajlu dla zdrowia i urody.
/ 21.01.2023 05:04
natka pietruszki - źródło witaminy C fot. Adobe Stock, mizina

Natka pietruszki ma niezwykle dużo witaminy C, więcej niż cytryna, cytrusy i inne popularne owoce. To jeden z powodów, by natkę pietruszki jeść tak często, jak tylko masz okazję. Sprawdź, jak najlepiej skorzystać z jej wysokiej zawartości „witaminy odporności".

Spis treści:

  1. Natka pietruszki - źródło witaminy C
  2. Zawartość witaminy C w pietruszce
  3. Jak jeść natkę pietruszki, by wykorzystać witaminę C?
  4. Zalety wysokiej zawartości witaminy C w pietruszce

Natka pietruszki - źródło witaminy C

Zielona pietruszka jest doskonałym źródłem naturalnej witaminy C, choć mało kto podejrzewa ją o te właściwości. Natka pietruszki wyprzedza pod względem stężenia witaminy C np. cytrynę, pomarańcze, truskawki i większość innych sezonowych owoców. Zawartość witaminy C w brukselce i kiszonej kapuście też jest niższa niż w zielonej pietruszce. Więcej witaminy C niż natka pietruszki ma (z popularnych warzyw) tylko papryka.

10 mitów o witaminie C w diecie. Polacy masowo je powtarzają, wyłam się ze schematów i zweryfikuj swoją wiedzę

Zawartość witaminy C w pietruszce

Najbardziej zasobna w witaminę C cześć pietruszki to jej natka. W 100 g natki pietruszki znajduje się od 133 do 180 mg witaminy C. Korzeń pietruszki też jest źródłem kwasu askorbinowego, ale zawiera „tylko” 41 mg witaminy C na 100 g.

Najwięcej witaminy C jest w liściach pietruszki, ale zasobne w ten składnik są też łodygi pietruszki. Posiekaj je drobno i korzystaj z nich w kuchni dla najlepszego wykorzystania witaminy C.

Dla kontekstu, dzienne zapotrzebowanie na witaminę C dla kobiet to ok. 75 mg, a dla mężczyzn ok. 90 mg. Zapotrzebowanie rośnie w ciąży, u sportowców i np. w okresie przeziębień.

Wystarczy więc ok. 50 g natki pietruszki, by wypełnić dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Tyle dokładnie waży średniej wielkości pęczek pietruszki.

Ma 10 razy więcej witaminy C, niż pomarańcze i cytryny, a Polacy go omijają. Rośnie dziko w całej Polsce, zbierz go za darmo

Jak jeść natkę pietruszki, by wykorzystać witaminę C?

Lubisz natkę pietruszki, ale stosujesz ją tylko jako posypkę do rosołu? Nie dostarczasz w ten sposób znaczącej zawartości witaminy C. By traktować natkę jako znaczące źródło kwasu askorbinowego w diecie, trzeba jeść ją w większych ilościach. Oto kilka doskonałych metod na przemycenie do jadłospisu nawet całego pęczka natki pietruszki bez kompromisów smakowych.

  •  Zrób pesto z pietruszki - zmiksuj liście z oliwą, czosnkiem i wybranymi przyprawami. Powstałą pastę stosuj do smarowania pieczywa, jedz z makaronem lub ugotowaną kaszą do obiadu.
  • Drobno posiekaną pietruszkę wykorzystaj do dressingu do sałatki: dodaj do niego sporo czosnku i oliwę, a smak natki pietruszki zrobi się łagodniejszy.
  • Zrób koktajl z natką pietruszki. Skorzystaj np. z przepisów na smoothie z jarmużem, zamiast jarmużu dodaj natkę pietruszki.
  • Zbuduj nawyk sypania natką pietruszki (lub inną zieleniną) każdego dania: makaronów, dań jednogarnkowych, wszystkich zup, kanapek.
  • Dodawaj liście pietruszki pod koniec gotowania i przed blendowaniem do zup-kremów.

Żeby korzystać z natki pietruszki jako źródła witaminy C, musisz przede wszystkim znaleźć smaczny sposób na jedzenie jej w odpowiedniej ilości i na surowo. Po obróbce termicznej natka pietruszki traci znaczną część witaminy C (ale nie całą, dalej warto ją jeść).

zielona pietruszka - doskonałe źródło witaminy C
fot. Zielona pietruszka to doskonałe źródło witaminy C/ Adobe Stock, Виталий Борковский

Zalety wysokiej zawartości witaminy C w pietruszce

Witamina C w pietruszce to prawdziwy skarb dla zdrowia i urody. Dzięki jej obecności natka pietruszki jest stałym składnikiem wszystkich koktajlów dla urody. Fakt, dieta zasobna w witaminę C poprawia wygląd skóry, zapobiega przedwczesnemu starzeniu i odżywia paznokcie.

Witamina C z zielonej pietruszki może też w pewnym stopniu poprawiać odporność. Jedz ją w sezonie jesienno-zimowym i wczesną wiosną dla maksymalizacji sił naturalnej odporności w okresie infekcyjnym.

To niejedyne zalety diety bogatej w witaminę C. Jej odpowiednia podaż (z zielonej pietruszki lub innych źródeł) zapewnia:

  • ochronę DNA;
  • lepsze wchłanianie żelaza;
  • uszczelnienie naczyń krwionośnych;
  • odpowiednią syntezę neuroprzekaźników;
  • przeciwdziałanie rozwojowi miażdżycy;
  • lepszą regenerację stawów.

Czytaj także:
Źródło naturalnej witaminy D o wiele lepsze niż mleko. Rosną w całej Polsce za darmo, wystarczy po nie sięgnąć
Ma o wiele więcej witaminy A, niż pomarańcze, morele i papryka, a Polacy dalej jej nie doceniają. Teraz jest najtańsza i najsmaczniejsza
„Polska cytryna”, niedoceniany owoc o cudownych właściwościach prozdrowotnych. Sprawdź, czy nie rośnie pod twoim domem
Mają więcej witaminy E, niż wszystkie warzywa i owoce, a wielu Polaków po prostu je wyrzuca. Są pyszne, wystarczy je wysuszyć