sok pomidorowy fot. Adobe Stock

Sok pomidorowy – dlaczego jest zdrowy? Bogactwo potasu i witaminy C

Jego zalety wynikają przede wszystkim z zawartości likopenu. Silny przeciwutleniacz, który chroni układ krwionośny pojawia się w największej ilości tuż po przetworzeniu.
/ 09.07.2019 16:00
sok pomidorowy fot. Adobe Stock

Spis treści

  1. Historia soku pomidorowego
  2. Zalety
  3. Wartość odżywcza
  4. Jaki wybrać?
  5. Właściwości zdrowotne
  6. Sok pomidorowy w domowej apteczce

Historia soku pomidorowego

Sok pomidorowy został po raz pierwszy wyprodukowany w 1917 roku przez Louis Perrin na francuskiej Lick Springs w południowej Indianie , gdy zabrakło soku pomarańczowego i potrzebny był jego szybki „następca”.

Połączenie wyciskanych pomidorów i cukru natychmiast stało się kulinarnym sukcesem. Od tego czasu, oprócz zwykłego soku pomidorowego, sławę zyskały też jego mieszanki z warzywami, ziołami i przyprawami.

Zalety

Picie soku pomidorowego daje dużo korzyści dla zdrowia. Picie jednej szklanki dziennie zapobiega chorobom cywilizacyjnym.

Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii pokazują, że wypicie dwóch szklanek soku pomidorowego dziennie może zapobiec osteoporozie. Kluczowym składnikiem, który na to wpływa, jest likopen – przeciwutleniacz zmniejszający ryzyko raka prostaty u mężczyzn oraz chroniący układ krwionośny.

Czerwone pomidory są też bogate w witaminy A, C i K, które pomagają zapobiegać krwotokom, a także kwas nikotynowy, który obniża poziom cholesterolu.

Wartość odżywcza

Wartość odżywcza soku pomidorowego w 100 g:

  • energia: 14 kcal
  • tłuszcz: 0,2 g
  • białko: 0,8 g
  • węglowodany: 2,7 g
  • sól 0,5 
  • błonnik 1,1 g

Dodatkowo 100 g soku pomidorowego dostarcza:

  • 9% zalecanej dziennej dawki witaminy A,
  • 30% zalecanej ilości witaminy C,
  • 1% zalecanej ilości wapnia,
  • 2% zalecanej ilości żelaza.

Pomidory
fot. Adobe Stock

Jaki sok pomidorowy kupić?

Przy zakupie zawsze trzeba czytać etykietę, aby sprawdzić, ile dany sok ma soli. Sprawdzaj, czy nie dodano do niego chemii ani cukru w postaci syropu glukozowo-fruktozowego.

Produkty z przetworzonych pomidorów zawierają zwykle duże ilości sodu. Sód jest szkodliwym składnikiem soli. Na przykład sos pomidorowy to dodatkowe 150 mg sodu w każdej łyżce. Szklanka soku pomidorowego dostarczy około 260 mg sodu.

Jeśli jednak dobrze poszukasz na półkach sklepowych, znajdziemy soki o zawartości sodu o połowę mniejszej lub nawet bez soli. Są to soki świeżo wyciskane, o krótkim terminie przydatności do spożycia. Wysokie stężenie sodu w soku niweczy dobroczynne działanie potasu, którego jest w nim mnóstwo. To potas odpowiada za właściwości ograniczające objawy kaca.

Właściwości zdrowotne

Likopen

Po pierwsze, sok pomidorowy jest dobrym źródłem likopenu, który pomaga zapobiegać rakowi. Ponadto stymuluje krążenie krwi i pomaga obniżyć ciśnienie krwi.

Likopen jest rozpuszczalny w tłuszczach, więc, dodając kilka kropli oleju, poprawiasz jego wchłanianie w organizmie.

Po drugie, sok pomidorowy może zapobiegać chorobom serca poprzez hamowanie krzepnięcia płytek krwi – tak donosi badanie opublikowane w Journal of the American Medical Association (2004; 292:805-6).

Płytki krwi to małe komórki, które krążą w krwi. Kiedy człowiek krwawi, płytki krwi migrują do miejsca krwawienia i zlepiają się ze sobą, aby zatrzymać krwawienie. Płytki krwi grupują się także w naczyniach krwionośnych. Agregacja płytek krwi w tętnicach powoduje skomplikowany proces, który może prowadzić do rozwoju miażdżycy tętnic.

Badanie opublikowane w Journal of the American Medical Association potwierdza, że ludzie, którzy jedzą produkty z pomidorów, mają niższe ryzyko wystąpienia ataku serca.

Potas

Po trzecie, surowy sok pomidorowy zawiera potas – składnik niezbędny do funkcjonowania organizmu. Jeśli miewasz obrzęki, nadciśnienie lub odczuwasz nieregularne bicie serca – to mogą być symptomy niedoboru potasu.

O braku tego pierwiastka w organizmie mogą też świadczyć skurcze mięśni nóg występujące podczas wysiłku i w czasie upał. W ten sposób organizm sygnalizuje, że wraz z potem uciekło z niego zbyt dużo potasu i trzeba go uzupełnić. O niedoborze może także świadczyć podenerwowanie lub zmęczenie.

Dorosła osoba powinna dostarczyć organizmowi 2000–3000 mg potasu dziennie. W szklance soku znajduje się 500 mg potasu.

Inne właściwości

Po czwarte, sok pomidorowy jest bogaty w witaminę C, która jest znana ze swoich właściwości wspomagających odporność i zapobiegających chorobom serca. Po piąte, zapobiega zwyrodnieniom plamki żółtej.

Sok pomidorowy w domowej apteczce

Sok pomidorowy możesz wykorzystać nie tylko w kuchni do przygotowania zup, sosów, koktajli. Pomoże on również na wiele codziennych dolegliwości.

  • Na poprawę trawienia i apetyt

​Szklankę soku pomidorowego zmieszaj z ½ szklanki soku ze szpinaku. Taka mieszanka uaktywni wątrobę i poprawi perystaltykę jelit.

  • Na zmniejszenie kaca

Z​rób koktajl z soku pomidorowego (100 ml), soku z ogórka (100 ml), garści szpinaku i oliwy z oliwek (1 łyżka stołowa). Wypij po zabawie, przed snem.

Mimo że picie dużej ilości soku pomidorowego jest bezpieczne, to jednak powinny go unikać osoby bez pęcherzyka żółciowego i z chorą trzustką.

Zobacz także:
Sok z buraka - ważne powody, by pić go codziennie!
7 przepisów na pyszne koktajle odchudzające na każdy dzień tygodnia!
Dieta sokowa ma odchudzać i oczyszczać z toksyn? Sprawdź, jak jest naprawdę!