kiwi a cukrzyca fot. Adobe Stock, Pixel-Shot

Jak owoc kiwi wpływa na poziom cukru? 4 główne zalety jedzenia kiwi w cukrzycy i insulinooporności

Kiwi to owoc z niskim indeksem glikemicznym (IG kiwi to 50), który zawiera niewiele węglowodanów prostych (100 g kiwi to 9 g cukrów). Kiwi jest polecane w diecie cukrzyków z uwagi na wysoką zawartość witaminy C, antyoksydantów, kwasu foliowego i obecność błonnika. Cukrzycy i osoby z insulinoopornością mogą włączać kiwi do menu bez dużego ryzyka podbicia cukru.
/ 16.11.2022 05:02
kiwi a cukrzyca fot. Adobe Stock, Pixel-Shot

Kiwi to owoc polecany dla cukrzyków i osób z insulinoopornością nawet pomimo tego, że zawiera cukry proste. Oto 3 złote zasady umieszczania kiwi w diecie cukrzycowej i najważniejsze zalety kiwi dla cukrzyków. Poznaj je i jedz kiwi na zdrowie bez obaw o skok glukozy.

Spis treści:

  1. Węglowodany i cukry w kiwi
  2. Kiwi - indeks glikemiczny (IG)
  3. Czy kiwi podnosi poziom cukru we krwi?
  4. Czy cukrzycy mogą jeść kiwi?
  5. Zalety kiwi w cukrzycy

Węglowodany i cukry w kiwi

W 100 g świeżych owoców kiwi jest dokładnie:

  • 14 g węglowodanów ogółem, a w tym:
    • 3 g błonnika,
    • 9 g cukrów prostych i dwucukrów.

Kiwi należy do owoców o stosunkowo niewielkiej zawartości cukrów prostych. Kiwi dostarcza podobnej dawki cukru, co jabłka, gruszki i śliwki. Ponieważ owoce kiwi są dość kwaśne, mała szansa, że zjesz ich tyle, co np. słodkich śliwek. Z tego powodu owoce kiwi uważa się za niskocukrowe.

Pojedynczy owoc kiwi waży 75 g i dostarcza dokładnie 6,75 g cukrów prostych, to jedna pełna łyżeczka cukru w przeliczeniu na cukier kuchenny. Oczywiście kiwi jest zdrowsze niż sam cukier, bo dodatkowo ma witaminy i antyoksydanty.

Kiwi - wymienniki węglowodanowe (WW)

Za jeden wymiennik węglowodanowy uznaje się porcję produktu, która dostarcza dokładnie 10 g cukrów prostych. To przydatne w wyliczeniach i planowaniu jadłospisu w cukrzycy typu 2. i cukrzycy typu 1. 1 wymiennik węglowodanowy kiwi to dokładnie 111 g owocu, czyli ok. 1,5 średniej wielkości kiwi.

Kiwi - indeks glikemiczny (IG)

Indeks glikemiczny (IG) kiwi wynosi 50. Kiwi należy do owoców z niskim (< 55) indeksem glikemicznym. Jest to więc owoc, który z powodzeniem można umieścić w diecie z niskim indeksem glikemicznym. Pojedynczy owoc kiwi (ok. 75 g) ma ładunek glikemiczny równy 7,7. Oznacza to, że jedno kiwi ma niewielki wpływ na poziom cukru we krwi.

kiwi indeks glikemicznyfot. Kiwi ma niski indeks glikemiczny równy 50/ Adobe Stock, Atlas

Czy kiwi podnosi poziom cukru we krwi?

Kiwi podnosi poziom cukru we krwi, jak każdy produkt, który jest źródłem prostych węglowodanów. Kiwi nie podbija jednak glukozy we krwi bardzo szybko i skokowo. Świadczy o tym niski indeks glikemiczny kiwi (50) i niski ładunek glikemiczny pojedynczego kiwi. Jeśli wkomponujesz je w jadłospis odpowiednio, kiwi nie powinno znacząco podnieść cukru we krwi. Przestrzegaj jednak rozsądnej porcji i nie zjadaj więcej niż 2-3 kiwi na raz.

Czy cukrzycy mogą jeść kiwi?

Kiwi należy do owoców polecanych w cukrzycy. Ma niski indeks glikemiczny, przeciętną (w porównaniu do innych owoców) zawartość węglowodanów i smak niesprzyjający przejadaniu się kiwi. Cukrzycy mogą jeść kiwi, jednak jak w przypadku innych węglowodanowych produktów, powinni przestrzegać zasad:

  • pojedyncza porcja kiwi musi być dostosowana do indywidualnej diety zgodnie z przelicznikiem wymienników węglowodanowych;
  • warto łączyć kiwi z produktami białkowymi i tłuszczowymi (choć nie z produktami mlecznymi, bo kiwi powoduje, że stają się gorzkie);
  • najbezpieczniej jeść kiwi na deser po głównym posiłku, by zminimalizować skok glukozy.

Jeśli zachowasz te najważniejsze 3 zasady, możesz włączyć kiwi do diety w cukrzycy, diety w insulinooporności i diety w stanie przedcukrzycowym. Kiwi przynosi cukrzykom też sporo zalet zdrowotnych!

Zalety kiwi w cukrzycy

Owoców nie wyklucza się z diety cukrzycowej ze względu na cenne substancje, które zawierają (oprócz podbijających glukozę cukrów prostych). Choć jedno kiwi ma tyle samo cukru, co pojedynczy cukierek, słodycze nie są polecane w cukrzycy, a owoc kiwi owszem. Wszystko przez dawkę witamin i antyoksydantów, których dostarczasz razem z owocami, a których nie ma w słodyczach.

Oto najważniejsze zalety kiwi, przez które poleca się je dla cukrzyków, osób ze stanem przedcukrzycowym i insulinoopornością:

  • kiwi jest bogatym źródłem antyoksydacyjnej witaminy C;
  • kiwi to źródło błonnika;
  • w kiwi jest sporo zdrowego kwasu foliowego;
  • kiwi jest bogate w antyoksydanty.

Te 4 grupy składników powodują, że owoc kiwi jest dla cukrzyków bardzo zdrowy. Witamina C działa antyoksydacyjne i chroni komórki przed uszkodzeniami, np. spowodowanymi wysokimi poziomami cukru we krwi.

Kwas foliowy to składnik obniżający poziom homocysteiny, a ta jest wskaźnikiem predysponującym do chorób serca. Cukrzycy są szczególnie narażeni na choroby związane z układem krążenia, więc muszą utrzymywać poziom homocysteiny na możliwie niskim poziomie.

Błonnik z kiwi usprawnia wypróżnianie, przeciwdziała zaparciom i co szczególnie ważne dla cukrzyków: spowalnia wchłanianie cukrów do krwioobiegu. Dieta bogata w błonnik dodatkowo poprawia parametry lipidowe we krwi i obniża cholesterol. Jego wysoki poziom jest u cukrzyków szczególnie niepożądany!

Owoce kiwi są także źródłem wielu zdrowych substancji, występujących pod wspólną nazwą: antyoksydanty. Nie sposób wymienić wszystkich funkcji i zalet dla organizmu, jakie spełniają. Ich wysoka podaż jest związana z dłuższym i lepszych zdrowiem, większą sprawnością i bystrością umysłu, polepszoną zdolnością samoregeneracji ciała i nie tylko. To dla cukrzyków szczególnie ważne cząstki, bo ich organizmy są już narażone na toksyczne działanie nadmiaru glukozy i bardzo ważne jest dbanie o naturalne mechanizmy naprawcze. Owoce kiwi są dla cukrzyków bardzo zdrowe i polecane.

Źródła:

Monro JA. Kiwifruit, carbohydrate availability, and the glycemic response. Adv Food Nutr Res. 2013;68:257-71. doi: 10.1016/B978-0-12-394294-4.00014-6. PMID: 23394992.
USDA FoodData; kiwifruit, raw. dostęp: 14.11.2022.
glycemicindex.com, University of Sydney database: kiwi fruit; dostęp: 14.11.2022.