Soki w diecie

Czy picie soków warzywnych może zastąpić jedzenie warzyw?

Warzywa czy sok? Czy soki warzywne i owocowe mogą zastąpić warzywa i owoce? Czym różni się skład warzywa w całości od soku z tego warzywa? O warzywach w diecie i piciu soków pisze dietetyk, Monika Grzesiecka.
/ 01.03.2012 10:40
Soki w diecie

Sok - alternatywa dla warzyw

Picie soków to dobra alternatywa na dostarczenie organizmowi potrzebnych składników; jednak ta forma nie powinna być jedynym ich źródłem a możliwością urozmaicenia posiłków. Wyjątek stanowią osoby, które ze względu na stan zdrowia (np.: osoby starsze, ze schorzeniami układu pokarmowego) nie mogą spożywać warzyw w całości. Zawartość poszczególnych składników w warzywach jest bardzo zmienna i w dużym stopniu zależy od następujących czynników: odmiana, stopień dojrzałości, stan fizjologiczny, warunki glebowe, klimatyczne itd.

Głównym składnikiem warzyw jest woda, reszta to sucha masa, w której skład wchodzą: węglowodany (cukry proste: glukoza i fruktoza, dwucukry oraz wielocukry: skrobia, pentozany, dekstryny, związki pektynowe i celulozy), kwasy organiczne, związki azotowe, tłuszcze i woski, związki fenolowe, barwniki, witaminy, substancje lotne (aromatyczne), substancje mineralne. Warzywa zawierają stosunkowo dużo związków białkowych, skrobi, błonnika natomiast mało cukrów, pektyn, kwasów organicznych i polifenoli.

Zobacz także: Ile kalorii mają soki i napoje gazowane?

Świeży owoc czy świeży sok?

Każda obróbka technologiczna zmienia zawartość poszczególnych składników. Przyczynia się do tego także czas i warunki przechowywania surowych warzyw. Dlatego wybór "sok czy owoc" powinien byś rozważny. Zasada jest prosta: im świeższe tym bardziej wartościowe.

A więc najlepsze soki to te wykonywane w domu - świeżo wyciskane z miąższem bezpośrednio przed spożyciem, których wartość odżywcza zbliżona jest do wartości odżywczej surowych warzyw, z tym że zawierają znacznie mniej błonnika; a także soki soki jednodniowe (dostępne w większości sklepów spożywczych) i na końcu kartonowe - pasteryzowane.

Narzędzia ułatwiające nam wydostanie ze składników roślinnych tego, co w nich najcenniejsze to: sokowirówki, wyciskarki, tarki czy blendery. Do sporządzania soków nadają się następujące warzywa: marchew, pomidory, selery, kalarepa, ogórki, buraki, dynia, korzeń pietruszki. Przy otrzymywaniu soków możemy posłużyć się sokowirówką (pozwala ona na bardzo dokładne jego odciągnięcie) lub wyciskać sok przez gazę z drobno startych warzyw.

Zobacz także: Warzywa - dlaczego warto je jeść?

Wyciśnięty już sok warto wzbogacić pokrojoną rzodkiewką, szczypiorkiem, koprem, nacią pietruszki, rzeżuchą, liśćmi selera i pora oraz przyprawami aromatycznymi – pieprzem, kminkiem, gałkę muszkatołową, tymiankiem czy majerankiem.