Czy dzieci karmione słodyczami są bardziej agresywne w życiu? / Fotolia

Czym zastępować słodycze?

Często czujesz że masz ochotę na „coś” słodkiego, po czym sięgasz po wysokokaloryczną przekąskę? Warto zamienić to na zdrowe słodkości. Podpowiadamy czym najlepiej zastępować słodycze.
/ 19.09.2011 08:56
Czy dzieci karmione słodyczami są bardziej agresywne w życiu? / Fotolia

Po prostu nie możesz wytrzymać dnia bez słodyczy? Siedząc w pracy sięgasz po batonika? Postaraj się przez kilka dni zapisywać dokładnie co jesz. Nie zapominaj również o dopisywaniu wszelkich batoników i innych przekąsek. Następnie podkreśl wszystkie „puste kalorie” i zastanów się w jaki sposób możesz ograniczyć ich ilość.

Warto zamienić „puste kalorie” na zdrowsze produkty. Najprostszym zamiennikiem słodyczy są owoce świeże lub suszone (zawierają one zarówno witaminy jak i błonnik, który jest niezbędny w naszej diecie). Jednak należy uważać z ilością spożywanych dziennie owoców gdyż często są wysokokaloryczne.

Zobacz także: Ile kalorii mają batony, czekolady i inne słodycze?

Złotą zasadą jest również to aby nie podjadać pomiędzy posiłkami. Często ilość kalorii z przekąsek (batoniki, czekoladki, orzeszki) przekracza ilość kalorii z posiłków np. z obiadu. Pamiętaj również o wodzie. Pijąc dziennie około 2 litrów wody zapobiegasz podjadaniu.

Wracałaś z pracy, siadałaś na swojej ulubionej kanapie i zajadałaś się słodkimi ciasteczkami lub batonikami? A potem patrzyłaś na puste opakowania po słodyczach i czułaś wściekłość że znów tyle zjadłaś? Jest prosta rada jak zapomnieć o słodyczach. Zacznij się ruszać. Zamiast umawiać się z koleżanką w ulubionej kawiarni na pyszne ciastko i kawę umówcie się na basen. Postaraj się znaleźć taką aktywność fizyczną która będzie sprawiała Ci przyjemność (np. jazda na rowerze, bieganie, nornic walking). Namów do tego również bliskie osoby, będziecie się wzajemnie wspierać i trudniej będzie z tego zrezygnować.

Zobacz także: Słodziki - czy mogą być niebezpieczne?

Podane przykłady słodkości powinny być traktowane jako posiłek np. podwieczorek, II śniadanie. Natomiast kurczak z ananasem lub żurawiną może być doskonałym pomysłem jako drugie danie.

- jogurt naturalny z owocami
- kurczak z ananasem lub żurawiną
- sałatka owocowa (skomponuj ją ze swoich ulubionych owoców, możesz również dodać jogurt naturalny lub np. sok z cytryny czy pomarańczy)
- pieczone jabłko
- owocowe szaszłyki (wymaga więcej pracy niż sałatka owocowa jednak szaszłyki są doskonałym sposobem aby zachęcić dzieci do jedzenia owoców)
- budyń z wiśniami
- pieczony ryż z jabłkiem i cynamonem
- naleśniki z twarogiem i truskawkami

Słodycze powinny być wprowadzane do diety dzieci jak najpóźniej. Od najmłodszych lat postaraj się kształtować u swojego dziecka odpowiednie nawyki żywieniowe! Nie staraj się również przekupywać dziecka „Jeśli zjesz obiadek, dostaniesz batonika”!