Kobieta trzymająca na ręku wirtualny wykres słupkowy. fot. Fotolia

POZIOM TKANKI TŁUSZCZOWEJ: optymalna % zawartość tłuszczu

Pracując jako dietetyk widziałam już dziesiątki tysięcy różnych figur kobiecych. Wiem, że można przy tym samym wzroście mieć dokładnie tą samą masę ciała, a zupełnie inny wygląd ciała. Jak to możliwe? Sylwetka zależy przede wszystkim od poziomu tkanki tłuszczowej.
Barbara Dąbrowska / 08.07.2019 10:01
Kobieta trzymająca na ręku wirtualny wykres słupkowy. fot. Fotolia

Tkanka tłuszczowa: funkcje w ciele

Tkanka tłuszczowa nie jest twoim wrogiem, mimo iż jest postrzegana negatywnie. „Ty tłusta...” (tu wstaw zwierzę: krowa, świnia). Zdarza ci się tak o sobie myśleć? Tłuszcz w ciele jest bardzo potrzebny. Przez setki tysięcy lat, gdy dostęp do pożywienia był ograniczony, ewolucja wytworzyła i faworyzowała wszelkie mechanizmy magazynujące tkankę tłuszczową, która jest źródłem energii zapasowej. W okresach głodu tkanka tłuszczowa uwalnia trójglicerydy, które mogą być wykorzystane jako paliwo do pracy narządów wewnętrznych.

Teraz, gdy pożywienie dostępne jest na każdym kroku, mechanizmy gromadzące tłuszcz nie są potrzebne, a wręcz działają na niekorzyść zwiększając ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości. Otyłość i nadwaga to z definicji podwyższony poziom tkanki tłuszczowej, a nie tylko wysoka masa ciała. Nadmierna masa ciała może być związana z rozwiniętą tkanka mięśniową, ale także patologicznym gromadzeniem płynów (np. w niektórych zaburzeniach hormonalnych).

Na czym polega profesjonalna analiza składu ciała? Jak samodzielnie określić poziom tkanki tłuszczowej?

Poza funkcją zapasową tkanka tłuszczowa:

  • stabilizuje narządy wewnętrzne,
  • amortyzuje stawy,
  • jest niezbędna do utrzymania stałej temperatury ciała.

Tłuszcz zapasowy szczególnie istotny jest dla kobiet w wieku rozrodczym. Odpowiedni poziom tkanki tłuszczowej umożliwia zajście w ciążę, donoszenie ciąży i karmienie piersią. Zbyt niska, procentowa zawartość tkanki tłuszczowej prowadzi do zahamowania jajeczkowania i zatrzymania miesiączkowania.

Niebezpieczny jest także zbyt wysoki poziom tkanki tłuszczowej.

Nadmiar tkanki tłuszczowej prowadzi do:

  • obciążenia kręgosłupa i jego niewydolności,
  • zwiększenia ryzyka wystąpienia insulinooporności cukrzycy typu II,
  • rozwoju chorób układu krążenia.

Kilogram tłuszczu zapasowego to około 7000 kcal, ale tkanka tłuszczowa nie jest wyłącznie magazynem kilokalorii (kcal). To tkanka aktywna hormonalnie, a jej nadmiar wywołuje przewlekły stan zapalny.

Szczególnie groźna jest tzw. tkanka tłuszczowa trzewna, inaczej zwana brzuszną, wisceralna. To tłuszcz zgromadzony wokół narządów wewnętrznych, który obniża ich wydolność. Z pewnością zauważyłaś, że niektórzy mają tkankę tłuszczową zlokalizowaną podskórnie, fałdki, za które można złapać. Inni zaś mają duże, ale twarde brzuchy – to właśnie osoby z nadmiarem tłuszczu brzusznego.

Szukasz artykułów sportowych i nie chcesz przepłacać? Skorzystaj z promocji, kupując na stronie Zgoda FC wyprzedaże

Te 4 sygnały świadczą, że tracisz mięśnie, a nie tkankę tłuszczową. Uważaj, by nie stać się skinny fat!

Tkanka tłuszczowa: jak określić jej poziom?

Najłatwiejszą i powszechnie dostępną metodą określania poziomu tkanki tłuszczowej jest analiza składu ciała. Badanie przypomina zwykłe ważenie i wykorzystuje bioimpedancję elektryczną. Analizator składu ciała emituje prąd o niskim natężeniu. Tkanka tłuszczowa zawiera niewiele wody i źle przewodzi prąd. Dzięki temu można określić procentową zawartość tkanki tłuszczowej i masę tłuszczu w kilogramach.

Analizę składu ciała możesz wykonać w gabinecie dietetyka. Jej cena waha się od około 50 do 100 zł.

Poziom tkanki tłuszczowej normy

Normy określające optymalny poziom tkanki tłuszczowej zmieniały się na przełomie lat. Do dziś, w różnych źródłach podawane są odmienne wartości. Przytoczone w tym artykule normy są stosowane najczęściej.

Prawidłowy poziom tkanki tłuszczowej według Jana Tatonia dla populacji polskiej:

  • Kobiety 18-30 lat: 17-28%
  • Kobiety powyżej 30 lat: 20-30%
  • Mężczyźni bez względu na wiek: 8-20%

Na poziom tkanki tłuszczowej u kobiet ma wpływ nie tylko wiek, ale także pochodzenie.

Normy na zawartość tkanki tłuszczowej, kobiety:

  • rasy kaukaskiej: 21-33%,
  • rasy azjatyckiej: 25-35%,
  • rasy afrykańskiej: 20-32%,
  • rasy środkowo i płd. amerykańskiej: 24-37%.

Wskazówka dietetyka: Z doświadczenia w pracy dietetyka wynika, że najlepiej jest utrzymywać poziom tkanki tłuszczowej w środkowych przedziałach normy. Dzięki temu zmiana masy ciała nie powoduje „wypadnięcia” z prawidłowych przedziałów.

  • Optymalna zawartość tkanki tłuszczowej dla kobiety o średniej aktywności fizycznej: 20-24%.
  • Optymalna zawartość tkanki tłuszczowej dla mężczyzny o średniej aktywności fizycznej: 12-14%.

Z nami schudniesz szybko i skutecznie! Zobacz dział Odchudzanie