Trening wibracyjny

Salony fitness oferują nam wiele rodzajów treningów i nowości. Przykładowym może być właśnie trening wibracyjny, polegający na wykorzystywaniu mocy wibracji podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych. Często taki trening jest proponowany osobom walczącym z nadwagą, jak również i tym, którzy dbają o swoje ciało, serwując sobie wiele ruchu.
/ 23.05.2011 07:37

Salony fitness oferują nam wiele rodzajów treningów i nowości. Przykładowym może być właśnie trening wibracyjny, polegający na wykorzystywaniu mocy wibracji podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych. Często taki trening jest proponowany osobom walczącym z nadwagą, jak również i tym, którzy dbają o swoje ciało, serwując sobie wiele ruchu.

Jak działają wibracje ?

Wibracje przekazywane na nasze ciało, powodują rozluźnienia i skurcze mięśni w poszczególnych partiach ciała. Dotyczy to zarówno mięśni położonych powierzchownie, jak i głęboko. Dzięki wibracjom, możliwe jest „rozbudzenie” tych mięśni, o których istnieniu nawet nie wiedzieliśmy.
Trening wibracyjny wpływa na poprawę krążenia krwi i odżywienia tkanek organizmu, a także przyspiesza metabolizm. Ponadto usprawnia procesy detoksykacji, sprzyja rozwojowi siły i wytrzymałości mięśni oraz wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej. Istnieją też doniesienia, o pozytywnym wpływie treningu na nasz kościec. Wibracje sprzyjają tworzeniu się masy kostnej, co może stanowić element profilaktyki osteoporozy.

Jak wygląda trening?

Platforma wibracyjna, na której wykonujemy ćwiczenia, wykonuje ruchy drgania z różną częstotliwością. Na ogół jest ona dobierana wedle naszych możliwości i stanu zdrowia. Podczas trenowania, można ją zwiększać i zmniejszać, co daje możliwość wykonania zarówno intensywnego treningu, jak i chwilowej pauzy i odpoczynku mięśni.

Stojąc na platformie, początkowo czujemy przyjemne drżenia. Przechodzą one przez całe ciało, mobilizując niemalże wszystkie jego części. W miarę upływu sekund, tempo wibracji przyspiesza, tak że wyzwala w naszych mięśniach liczne skurcze, co właśnie wpływa na wiele pozytywnych efektów treningu.

Każdy zestaw ćwiczeń ma swój czas, na ogół obejmujący pół minuty, 45 sekund lub minutę. Trening na platformie wibrującej, powinien trwać od 10 do 30 minut. Oczywiście na początku czas ten ulega skróceniu. Najlepiej gdy na treningi wibracyjne uczęszczamy systematycznie, 3-4 razy w tygodniu.

Kiedy nie wolno narażać organizmu na działanie wibracji?

Trening wibracyjny, nie jest dla wszystkich ludzi. Niestety muszą z niego zrezygnować osoby, mające następujące problemy zdrowotne:

  • choroby układu sercowo-naczyniowego (stan po zawale serca, wszczepiony rozrusznik, arytmie, niekontrolowane nadciśnienie, miażdżyca, żylaki)
  • choroby neurologiczne (padaczka, miastenia, ostre migreny, stan po udarze mózgu)
  • choroby kręgosłupa (dyskopatie, złamania trzonów kręgów, wady postawy)
  • patologie stawów (zapalenia, zwyrodnienia, stan po endoprotezo plastyce zwłaszcza bioder i kolan) i niepełny zrost kości po złamaniu; stan po zespoleniu złamań metalowymi elementami
  • choroby krwi (zakrzepica, niedokrwistość, białaczki)
  • wszelkie choroby nowotworowe
  • inne: ciąża, zaawansowana cukrzyca, świeże rany pooperacyjne, niewystarczająca rekonwalescencja po cięższej chorobie lub operacji, przepukliny, kamienie w pęcherzyku

Ćwiczenia na platformie wibrującej, mogą być dobrym pomysłem na urozmaicenie swojego programu fitness. Wspomagają dążenia do uzyskania zgrabnej sylwetki, a także stanowią profilaktykę schorzeń układu ruchu, między innymi osteoporozy oraz usprawniają wiele grup mięśniowych.