POLECAMY

5 sposobów, by ziemniaki nie tuczyły

Przez lata pokutował mit, że z ziemniaków trzeba zrezygnować, bo są tuczące i małowartościowe. Okazuje się, że jest dokładnie odwrotnie. Nie tuczą, a w dodatku zawierają cenne składniki odżywcze. Wystarczy je odpowiednio zaserwować.

Przez lata pokutował mit, że z ziemniaków trzeba zrezygnować, bo są tuczące i małowartościowe. Okazuje się, że jest dokładnie odwrotnie. Nie tuczą, a w dodatku zawierają cenne składniki odżywcze. Wystarczy je odpowiednio zaserwować.

5 sposobów, by ziemniaki nie tuczyły

fot. Depositphotos

Ziemniaki to niemal stały element polskiej kuchni. Potraw z ziemniaków jest całe mnóstwo  - kopytka, placki ziemniaczane, pyzy, kluski śląskie, frytki, itd. Kartofle dodawane są do zup, sałatek,  dań obiadowych lub serwowane jako samodzielne potrawy. Czy można sobie wyobrazić gotowanie bez ziemniaków? Raczej byłoby to trudne, a wręcz niemozliwe. Na szczęście z kartofli wcale rezygnować nie trzeba, wręcz przeciwnie – powinny znaleźć się w naszej diecie.

Przeczytaj: Pięć powodów, żeby jeść ziemniaki

Przeczytaj: Młode ziemniaki - dlaczego warto je jeść?

Ziemniaki są cennym źródłem witaminy C (najwięcej mają jej zwłaszcza młode ziemniaki), beta karotenu, potasu i magnezu, zawierają także wapń, żelazo, fosfor, witaminy z grupy B. Są bogate w błonnik, który ułatwia trawienie i przeciwdziała zaparciom. Ziemniaki są doskonałym źródłem energii, ponieważ zawierają dużo skrobi. Są naturalnym środkiem w leczeniu nadciśnienia, artretyzmu, kamieni żółciowych, wrzodów żołądka. W dodatku mają niewiele kalorii – 100g ziemniaków to jedynie 75 kalorii, czyli mniej niż w kaszach i makaronach. Skąd zatem przekonanie, że tuczą? Podawane z tłustymi sosami, skwarkami i okraszone dużą ilością tłuszczu, rzeczywiście stają się o wiele bardziej kaloryczne. Tuczące są chipsy, ale z frytek nawet na diecie nie musisz rezygnować, wystarczy, że odpowiednio je przygotujesz.

Oto 5 sposobów na ziemniaki w wersji light:

  • ugotowane we wrzątku lub na parze, najlepiej w mundurkach. tak przygotowane ziemniaki zachowują najwięcej składników odżywczych i witaminy C, ponieważ tego, co w ziemniaku najlepsze –  najwięcej jest właśnie pod skórką. Zjadaj skropione sokiem z cytryny z dodatkiem czarnego pieprzu albo z chudym jogurtem.
  • puree ziemniaczane – ziemniaki utrzyj z chudym mlekiem, zrezygnuj z masła. Puree można przygotować na kilka sposobów, za każdym razem uzyskując inny smak. Do gotujących się ziemniaków można dodać listek laurowy lub/i kardamon, do puree można dorzucić dużą ilość natki pietruszki, zamiast liści laurowych można także dodać startą skórkę z cytryny lub gałkę muszkatołową, albo zmiażdżony ząbek czosnku.
  • ziemniaki pieczone – podgotowane ziemniaki wstaw do rozgrzanego piekarnika. Ziemniaki można posypać ziołami prowansalskimi lub rozmarynem i piec do miękkości.
  • zapiekanka z ziemniaków –  zamiast tłustej śmietany i kalorycznego żółtego sera użyj rosołu lub wywaru z warzyw, dzięki temu potrawa będzie smaczna, aromatyczna i małokaloryczna.
  • zdrowe frytki – wcale nie musisz rezygnować z jedzenia frytek, wystarczy, że zmienisz sposób ich przygotowywania. Zrezygnuj ze smażenia frytek na smalcu lub w głębokim oleju. Frytki w zdrowszym wydaniu przygotujesz w rozgrzanym piekarniku. Podgotuj ziemniaki, pokrój je na cienkie paski, wysmaruj blaszkę odrobiną oleju, obtocz w białku z jajka i piecz w piekarniku aż będą gotowe.

Tak przygotowane ziemniaki będą smaczne, zdrowe i na pewno od nich nie przytyjesz. 

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/rok temu
Jest tyle fajnych i niskokalorycznych przepisów z ziemniakami, warto je wykorzystać :) Samo zdrowie i do tego bardzo smaczne. Nie trzeba polewać ziemniaków tłuszczem i skwarkami!
/5 lat temu
Zjadłoby się takie fryteczki:)