Ziemniaki pieczone fot. Adobe Stock

Nie chcesz nich rezygnować? Poznaj 5 sposobów, by ziemniaki nie tuczyły

Przez lata pokutował mit, że z ziemniaków trzeba zrezygnować, bo są tuczące i małowartościowe. Okazuje się, że jest dokładnie odwrotnie! Nie tuczą, a w dodatku zawierają cenne składniki odżywcze. Wystarczy je odpowiednio zaserwować...
/ 21.01.2013 10:26
Ziemniaki pieczone fot. Adobe Stock

Ziemniaki to stały element polskiej kuchni. Potraw z ziemniaków jest mnóstwo  - kopytka, placki ziemniaczane, pyzy, kluski śląskie, frytki. Kartofle dodawane są do zup, sałatek, dań obiadowych lub serwowane jako samodzielne potrawy. Czy można sobie wyobrazić gotowanie i jedzenie bez ziemniaków? Raczej byłoby to trudne. Na szczęście z kartofli wcale rezygnować nie trzeba!

Ziemniaki są cennym źródłem witaminy C (najwięcej mają jej młode ziemniaki), beta karotenu, potasu i magnezu, zawierają także wapń, żelazo, fosfor, witaminy z grupy B. Są bogate w błonnik, który ułatwia trawienie i przeciwdziała zaparciom. Ziemniaki są doskonałym źródłem energii, ponieważ zawierają dużo skrobi.

Są naturalnym środkiem w leczeniu nadciśnienia, artretyzmu, kamieni żółciowych, wrzodów żołądka. W dodatku mają niewiele kalorii – 100g ziemniaków to jedynie 75 kalorii, czyli mniej niż kasza i makaron. Skąd zatem przekonanie, że tuczą? Podawane z tłustymi sosami, skwarkami i okraszone dużą ilością tłuszczu, rzeczywiście stają się o wiele bardziej kaloryczne. Tuczące są chipsy, ale z frytek nawet na diecie nie musisz rezygnować - wystarczy, że odpowiednio je przygotujesz.

5 sposobów, by ziemniaki nie tuczyły

1. Ziemniaki podawaj ugotowane we wrzątku lub na parze, najlepiej w mundurkach

Tak przygotowane ziemniaki zachowują najwięcej składników odżywczych i witaminy C, ponieważ tego, co w ziemniaku najlepsze –  najwięcej jest właśnie pod skórką. Zjadaj skropione sokiem z cytryny z dodatkiem czarnego pieprzu albo z chudym jogurtem.

2. Zaserwuj puree ziemniaczane

Ziemniaki utrzyj z chudym mlekiem, zrezygnuj z masła. Puree można przygotować na kilka sposobów, za każdym razem uzyskując inny smak. Do gotujących się ziemniaków można dodać listek laurowy lub/i kardamon, do puree można dorzucić dużą ilość natki pietruszki, zamiast liści laurowych można także dodać startą skórkę z cytryny lub gałkę muszkatołową, albo zmiażdżony ząbek czosnku.

3. Ziemniaki pieczone mają mniej kalorii!

podgotowane ziemniaki wstaw do rozgrzanego piekarnika. Ziemniaki można posypać ziołami prowansalskimi lub rozmarynem i piec do miękkości.

4. Jako zapiekanka z ziemniaków

zamiast tłustej śmietany i kalorycznego żółtego sera użyj rosołu lub wywaru z warzyw, dzięki temu potrawa będzie smaczna, aromatyczna i małokaloryczna.

5. Zdrowe frytki

Wcale nie musisz rezygnować z jedzenia frytek - wystarczy, że zmienisz sposób ich przygotowywania. Zrezygnuj ze smażenia frytek na smalcu lub w głębokim oleju. Frytki w zdrowszym wydaniu przygotujesz w rozgrzanym piekarniku. Podgotuj ziemniaki, pokrój je na cienkie paski, wysmaruj blaszkę odrobiną oleju, obtocz w białku z jajka i piecz w piekarniku aż będą gotowe.

Dowiedz się więcej na temat ziemniaków:
Jak najlepiej gotować ziemniaki by były smaczne i zdrowe?
Jakie są wartości odżywcze ziemniaków? Poznaj je wszystkie!
3 pomysły na ziemniaki z piekarnika. Wypróbuj te po szwedzku!