Ćwicz przynajmniej dwadzieścia minut dziennie

Na czym polega joga Nidra

Nidra oznacza „sen”, więc yoganidra to „sen jogina”. Jest to jeden ze stanów, osiąganych podczas praktyki hatha-jogi, pośredni między snem a czuwaniem.
/ 09.07.2010 09:10
Ćwicz przynajmniej dwadzieścia minut dziennie

W tym stanie nogi są poduszką jogina, a plecy jego posłaniem. Asana ta jest znana potocznie jako „zakładanie nóg za szyję”. I tu tkwi niebezpieczeństwo jej wykonania. Siła oddziaływania na szyję nogi założonej w ten sposób (a co dopiero dwóch nóg) jest ogromna i łatwo może dojść do uszkodzenia kręgosłupa szyjnego, pamiętajmy, że szyja jest bardzo delikatna!

Kto może ćwiczyć yoganidra

Zatem jest to ćwiczenie bardzo zaawansowane i należy być dobrze przygotowanym, nim odważymy się je wykonać. Wstępnie trzeba być tak rozciągniętym, by działanie siły nóg na szyję było jak najmniejsze. A więc należy wyćwiczyć rotację zewnętrzną w stawach biodrowych obu nóg ćwicząc półlotosy, lotosy, baddha konasanę, ułożenie nóg jak do rajakapotasany 1-ej ze skłonem do przodu (leżenie na podłodze), z tymże kąt rozwarcia między łydką a udem nogi leżącej na podłodze można stopniowo zwiększać do 90 stopni, suptakurmasanę i wszystkie ćwiczenia rozciągające mięśnie pośladkowe.

Zobacz także: Zasady wykonywania ćwiczeń jogi

Ćwiczenie

Opiszę tu bardzo dobre ćwiczenie które łączy rozciąganie mięśni pośladkowych z uzyskaniem rotacji zewnętrznej w stawach biodrowych:

Leżymy na plecach na grubym kocu, lewa noga zgięta w biodrze i kolanie, lewa stopa na podłodze. Zakładamy prawą nogę tak aby prawa kostka była na szczycie lewego kolana(od wewnątrz), prawa stopa mocna. Łapiemy lewą ręką za lewe kolano (od zewnątrz) a prawą ręką za prawą kostkę (od wewnątrz),prawy łokieć umieszczamy na prawym kolanie(od wewnątrz). Wtedy odpychamy trochę prawym łokciem prawe kolano i jednocześnie przyciągamy lewe kolano (które przyciąga wtedy prawą kostkę). Dzięki temu przyciąganiu i odpychaniu prawa noga uzyskuje rotację zewnętrzną w stawie biodrowym. Całość jednocześnie przyciągamy do klatki piersiowej i dzięki temu uzyskujemy też rozciąganie mięśni prawego pośladka. Analogicznie ćwiczymy lewą stronę.

Zobacz także: Wygięcia do tyłu

Aby dodatkowo zabezpieczyć szyję nogę zakładamy najpierw za bark, wtedy na szyję będzie działać o wiele mniejsza siła, ale i tak duża! Oczywiście najpierw należy wyćwiczyć zakładanie każdej nogi pojedynczo i to najlepiej leżąc na grubym kocu na plecach, wtedy kręgosłup jest w miarę bezpieczny. Jeżeli byśmy zaczęli robić to na siedząco, tak jak w eka-pada-sirsasanie, to jest zagrożenie że będziemy opuszczać głowę w dół (tak by ją łatwiej zmieścić pod nogę) robiąc niebezpieczny dla kręgosłupa skłon w przód który może spowodować dyskopatię! Oczywiście nie należy krzyżować nóg przed umieszczeniem ich za szyją! Kolejność musi być taka: jedna noga za bark i potem za szyję ,potem druga za bark i potem poniżej pierwszej. Asana ta świetnie rozgrzewa całe ciało więc warto ją wykonywać podczas chłodów.

W yoganidrasanie płuca, mięśnie i narządy brzucha są całkowicie ściągnięte i bardzo szybko następuje ich dobre ukrwienie, masaż, odżywienie i oczyszczenie z toksyn (tonizacja), co sprzyja zabezpieczeniu przed chorobami ,zwiększa energię i żywotność. Jest to chyba najlepsza pozycja zginająca do przodu ,lepsza nawet od paścimotanasany. W plecach powstają bardzo przyjemne odczucia rozciągania i regeneracji. Wypoczywa również układ nerwowy dzięki czemu jaśniej się myśli i lepiej pracuje.