Niedobór elektrolitów objawy fot. Adobe Stock

Niedobór elektrolitów objawy - 11 najważniejszych

Niedobór elektrolitów może prowadzić do zagrożenia życia. Jego objawy są niespecyficzne, a pierwszym z nich jest silne pragnienie. Sprawdź, na co jeszcze zwracać uwagę.
Agata Bernaciak / 19.09.2019 15:50
Niedobór elektrolitów objawy fot. Adobe Stock

Spis treści:

Czym są elektrolity?

Elektrolity to sole mineralne rozpuszczone w płynach ustrojowych człowieka. Do najważniejszych elektrolitów należą:

  • sód,
  • potas,
  • chlor,
  • magnez.

Dzięki nim organizm reguluje ilość płynów w tkankach oraz objętość krwi. Najważniejszą rolą elektrolitów jest usprawnienie przepływu wody między każdą komórką żywego organizmu. Są one odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego. Najważniejszym elektrolitem zewnątrzkomórkowym jest sód, a wewnątrzkomórkowym potas.

Objawy niedoboru elektrolitów

Niedobór elektrolitów może być poważnym zagrożeniem dla zdrowia. W skrajnych przypadkach prowadzi do zaburzeń w przewodzeniu nerwowym i śmierci. Najgroźniejszym skutkiem niedoboru elektrolitów jest odwodnienie, które jest przyczyną znacznego pogorszenia samopoczucia oraz utraty przytomności. Większość objawów jest niespecyficznych, pierwszym z nich jest silne pragnienie. Do pozostałych objawów należą:

  1. znaczne pogorszenie samopoczucia,
  2. zawroty głowy,
  3. omdlenia,
  4. osłabienie siły mięśniowej,
  5. drżenie mięśni,
  6. przyspieszone bicie serca,
  7. senność i apatia,
  8. obrzęki kończyn,
  9. paraliż,
  10. brak apetytu,
  11. uszkodzenie nerek.

 

Przyczyny niedoboru

Niewielkie zaburzenia w ilości elektrolitów w krwi zdarzają się dość często i mogą być związane np. z intensywnym treningiem. Pamiętaj, że ciężki niedobór rozwija się stopniowo, dlatego zawsze reaguj na silne pragnienie. Szczególnie wrażliwe na odwodnienie są małe dzieci, które nie potrafią komunikować swoich potrzeb. Do najczęstszych przyczyn niedoboru należą:

  • wymioty,
  • biegunka,
  • wysoka gorączka,
  • wyczerpanie fizyczne na skutek intensywnych treningów/pracy,
  • upały,
  • głodówka,
  • picie zbyt małej ilości wody,
  • zaburzenia odżywiania,
  • przyjmowanie leków przeczyszczających/moczopędnych.

Niedobór elektrolitów - jak uzupełnić?
fot. Adobe Stock

Jak uzupełnić elektrolity?

Dbaj, by codziennie wypijać minimum 1,5 do 2 litrów płynów dziennie. Jeśli intensywnie ćwiczysz lub pracujesz fizycznie możesz pić napoje izotoniczne, które pozwalają w szybkim tempie odzyskać równowagę elektrolitową. W przypadku postępującego odwodnienia np. przy zatruciu pokarmowym uzupełniaj elektrolity przy pomocy specjalnych aptecznych preparatów. Silny niedobór wymaga podania dożylnej kroplówki. 

Dodatkowo możesz wspomóc organizm poprzez przyjmowanie witaminy C i picie soku pomidorowego zawierającego dużą ilość potasu. Pamiętaj jednak, że kluczową rolę w utrzymaniu poziomu elektrolitów na odpowiednim poziomie odgrywa dieta. Musi obfitować w produkty zawierające wapń, magnez, sód i potas. Pierwiastki te znajdziesz między innymi w suszonych owocach, ziemniakach, świeżych owocach (szczególnie cytrusowych), mleku, rybach, pieczywie, roślinach strączkowych, kaszach, orzechach, płatkach owsianych i... w czekoladzie!

Dowiedz się więcej o nawodnieniu organizmu:
Sok pomidorowy to bogactwo potasu i idealny lek na kaca
7 powodów, dla których warto pić wodę kokosową
13 sygnałów odwodnienia organizmu + 7 trików, by pić więcej wody jesienią i zimą