Na etykiecie każdego soku, napoju i nektaru, powinny się znaleźć
• nazwa produktu (wraz z informacją o tym, czy jest to sok, napój czy nektar);
• informacja o tym, czy produkt jest sokiem (sok 100%), nektarem czy napojem (jeśli nie ma jej na przedzie opakowania, sprawdź w innych miejscach etykiety);
• wartość odżywcza i energetyczna (ilość poszczególnych składników odżywczych, liczba kalorii w 100 ml produktu);
Co to jest GDA
GDA to skrót od angielskiego Guideline Daily Amounts (Wskazane Dzienne Spożycie). Innymi słowy GDA to informacja umieszczana na etykiecie soku, z której dowiadujesz się nie tylko, ile kalorii, cukru, soli, tłuszczów nasyconych i nienasyconych zawiera sok, ale też w jakim stopni te poszczególne składniki zaspokajają Twoje dzienne zapotrzebowanie na nie. Informacja ta jest podawana w procentach.
• skład (w składzie powinna pojawić się informacja o procentowej zawartości soku lub koncentratu. Jeśli takiej informacji nie ma, o zawartości decyduje kolejność składników wymienianych w składzie produktu).
Uwaga! W sokach wieloowocowych i wielowarzywnych poszczególne składniki są wymieniane na etykiecie w kolejności malejącej. Składnik, którego w produkcie jest najwięcej, znajduje się na początku listy.
• data przydatności do spożycia (w przypadku soków w kartonie jest to 48 godzin po otwarciu opakowania);
• informacja o sposobie przechowywania (np. „Po otwarciu, przechowywać w lodówce”);
• dane teleadresowe producenta;
Chwyty marketingowe
Nie do dziś wiadomo, że producenci chcąc sprzedać swój produkt stosują różne chwyty reklamowe, które mają na celu przekonanie klienta, że ich produkt jest najlepszy i wyróżnia się spośród wszystkich podobnych produktów dostępnych na półkach.
Polecamy: Jak przygotować piknik?
Producenci owocowych napojów także starają się znaleźć luki w przepisach i mamić klientów opisami, które niekoniecznie muszą być prawdziwe.
Kupując, uważaj na sformułowania, takie jak
• 100% – taka ilość procentów bez informacji o tym, czy opakowanie zawiera sok, nektar czy napój jest zupełnie bezużyteczna i nic nie znaczy;
• „cała pomarańcza" - nie oznacza wcale, że masz do czynienia z sokiem;
• „z czarnych porzeczek”, „z jabłek” – ale co? Sok, nektar, napój? Jeśli taka informacja nie jest podana na etykiecie, możesz przyjąć, że nie masz do czynienia z sokiem. Koniecznie sprawdź skład produktu.
• sok bez konserwantów – żaden producent nie musi się taką informacją chwalić, żaden prawdziwy sok nie może zawierać i nie zawiera konserwantów;
• 33% gratis, 1l + 1l gratis – lepiej porównać cenę litra takiego soku z ceną podobnego produktu bez „gratisów” i zobaczyć, czy rzeczywiście jest tańszy;
Opakowanie
Rodzaj opakowania soku nie świadczy o jego jakości Badania wykazują, że Polacy kupując produkty spożywcze, sugerują się wyglądem i typem opakowania. Największym zaufaniem darzą opakowania szklane, a najmniejszym – plastikowe i kartonowe.
Czytaj także: Jak rozpoznać chlebową chemię?
Mitem jest jednak twierdzenie, że 12-miesięczny termin przydatności soków świadczy o dodatku konserwantów. Jak pisaliśmy wcześniej – ani soki, ani nektary ich nie zawierają.
Termin przydatności wynika z tego, że soki w kartonach są poddane pasteryzacji i pakowane przy użyciu technologii aseptycznej (opakowywane w sterylnych warunkach).
Przekonanie o tym, że soki w szklanych butelkach są zdrowsze niż te w kartonach, jest mylne.
Cena soku jest oczywiście uzależniona od wielkości opakowania (im mniejsze, tym więcej płacisz za litr napoju) i od tego, czy kupujesz sok, napój czy nektar.
Podczas gdy ceny najtańszych napojów potrafią wynosić 1,50-2 złote za litr, ceny soków wahają się między 3,50 zł za litr do nawet 4 złotych 250-mililitrową butelkę.