Świeża żurawina w miseczce na stalowym tle. fot. Adobe Stock

Właściwości zdrowotne i odchudzające żurawiny [INFOGRAFIKA]

Choć żurawina rośnie w Polsce, nie cieszy się dużą popularnością. Szkoda, bo owoc ten ma właściwości zdrowotne i skutecznie wspiera oczyszczanie organizmu!
Agata Bernaciak / 03.07.2019 11:24
Świeża żurawina w miseczce na stalowym tle. fot. Adobe Stock

Spis treści

  1. Wartość odżywcza i kalorie
  2. Właściwości zdrowotne
  3. Koktajl na odchudzanie
  4. Dieta oczyszczająca

Choć w Polsce najczęściej jada się żurawinę suszoną warto spróbować także tej świeżej. To owce, które znane są z właściwości wspierających leczenie pęcherza moczowego. Jeżeli jesteś fanką przyjmowania witamin i minerałów w płynnej postaci, sprawdź nasz przepis na koktajl z żurawiną, który wspomoże walkę ze złym cholesterolem. Co jeszcze warto wiedzieć o żurawinie? Przeczytaj!

Wartość odżywcza i kalorie

Szklanka soczystych jagód żurawiny dostarcza 42 kcal i 3,2 g błonnika w 100 g. Żurawina jest źródłem:

  • witaminy C,
  • witaminę B1 i B2,
  • sole mineralne: wapń, fosfor, miedź i jod,
  • garbniki,
  • taniny,
  • kwas cytrynowy i jabłkowy.

Żurawina ma charakterystyczny cierpko-słodki smak. Zawiera sporo kwasu benzoesowego – naturalnego konserwantu. Dzięki niemu zachowuje świeżość na długo po zerwaniu owoców. W lodówce możesz przechowywać ją do sześciu tygodni, a w zamrażalniku nawet rok.

Właściwości zdrowotne

Zobacz, w jakich chorobach ulgę przynosi spożywanie żurawiny. Regularne stosowanie w postaci surowej, suszonej lub w sokach pozwala na zahamowanie objawów w naturalny sposób.

Wsparcie układu moczowego

Naukowcy potwierdzają, że żurawina należy do czołówki roślin o właściwościach prozdrowotnych. Od dawna stosowano ją w medycynie naturalnej do leczenia chorób nerek i pęcherza moczowego.

Cierpkie jagody żurawiny zawierają sporo cytrynianów, które mogą ograniczać powstawanie złogów szczawianowo-wapniowych. Dlatego regularne picie dużej ilości soku żurawinowego pozwala zapobiegać powstawaniu kamieni nerkowych, ale także je rozpuszczać.

RTV, AGD, smartfony i wiele więcej w atrakcyjnych cenach. Sprawdź całą ofertę na stronie Avans wyprzedaże

Właściwości zdrowotne żurawiny - infografika

Źródło: kolaż polki.pl

Działanie antybakteryjne

Co więcej, żurawina ma działanie antybakteryjne i może zwalczać infekcje dróg moczowych. Żurawina hamuje przyleganie bakterii E.coli do ścian komórkowych dróg moczowych, ogranicza ich namnażanie i ułatwia wydalanie.

Podobnie działa na bakterie Helicobacter pylori odpowiadające za powstawanie wrzodów oraz na drobnoustroje wywołujące próchnicę, choroby dziąseł i przyzębia. Substancje zawarte w żurawinie działają na zęby jak teflon. Tworzą powłokę utrudniającą przyleganie bakterii do szkliwa i infekowanie dziąseł. Ale to nie wszystko. Żurawina przyniesie ulgę także w okresie menopauzy.

Na zdrowe serce i mocne tętnice

Największe zainteresowanie badaczy wzbudzają właściwości przeciwutleniające drobnych owoców żurawiny, porównywane do działania czerwonego wina. Naukowcy przekonują, że regularne picie soku żurawinowego zmniejsza ryzyko miażdżycy i chorób układu krążenia. Bioflawonoidy z żurawiny zapobiegają powstawaniu zakrzepów i rozszerzają naczynia krwionośne. Mają pozytywny wpływ na poziom dobrego cholesterolu HDL, co obniża ryzyko zawałów serca.

Przeciwutleniacze zawarte w żurawinie chronią też organizm przed uszkodzeniami wywołanymi działaniem wolnych rodników, zapobiegając niektórym nowotworom, np. okrężnicy lub płuc.

Żurawinowy koktajl

Ten przepis na koktajl z żurawiną pomoże ci schudnąć!

Składniki:

  • pół szklanki żurawiny
  • szklanka jogurtu naturalnego
  • łyżka zmielonego siemienia lnianego
  • łyżeczka miodu
  • 1/4 łyżeczki cynamonu
  • mięta lub melisa

Przygotowanie

  1. Żurawinę wyjmij z lodówki, umyj, odsącz, wrzuć do garnka, zalej szklanką ciepłej wody.
  2. Tak przygotowaną doprowadź do wrzenia (nie gotuj!).
  3. Przetrzyj, dodaj cukier trzcinowy lub miód.
  4. Zmiksuj żurawinę i jogurt naturalny. Dodaj siemię lniane i cynamon.
  5. Przelej do szklanki, włóż do lodówki na kilkanaście minut.
  6. Przed podaniem koktajlu żurawinowego udekoruj świeżą miętą lub melisą.
  7. Zamiast jogurtu możesz użyć kefiru lub maślanki.

Masz ochotę spróbować?

Przygotowanie koktajlu ułatwi ci dobry blender!

Żurawinowa dieta oczyszczająca 

O żurawinie powinny pamiętać także osoby odchudzające się. Ma doskonałe właściwości odtruwające, pomaga usunąć toksyny i reguluje przemianę materii. Przez trzy dni układaj jadłospis według poniższego wzoru.

  • Tuż po przebudzeniu wypij szklankę ciepłej wody z sokiem z cytryny, możesz do niej dodać łyżeczkę zmielonego siemienia lnianego.
  • Później pół godziny przed każdym posiłkiem wypij szklankę soku żurawinowego (oczywiście bez cukru). Kurację stosuj regularnie i powtarzaj co dwa tygodnie, a poczujesz przypływ energii i pozbędziesz się niechcianych kilogramów.

Jadłospis:

  1. Przed śniadaniem: szklanka ciepłej wody z sokiem z cytryny
  2. Śniadanie: naleśniki z konfiturą żurawinową,  herbata owocowa lub ziołowa
  3. Przed południem: sok żurawinowy
  4. Przekąska: pół dużego grejpfruta
  5. Przed obiademsok żurawinowy
  6. Obiad: 2 plastry polędwiczki wieprzowej, 2 łyżki pęczaku, surówka z białej kapusty, szklanka soku pomidorowego
  7. Przed kolacją: sok żurawinowy
  8. Kolacja: koktajl mleczno-żurawinowy z 2 łyżkami płatków owsianych lub otrębów pszennych, zielona herbata
napisane na podstawie tekstu Agnieszki Leciejewskiej, "Vita"

Dowiedz się więcej o innych superfoods:
Morwa biała – na co pomaga? Natura w walce z cukrzycą, nadciśnieniem i otyłością
Jak pić młody jęczmień? (+ przepis na koktajl śniadaniowy)
Czy superfoods są super? Te produkty to hit, czy hipster-moda?