Pescowegetarianizm fot. Adobe Stock

Pescowegetarianizm - na czym polega ten rodzaj diety?

Pescowegetarianizm (pestarianizm) to jedna z odmian diety wegetariańskiej, a dokładniej - semiwegetarianizmu. Dopuszcza jedzenie ryb i owoców morza, które są bogatym źródłem kwasów omega i witamin.
/ 26.01.2021 08:36
Pescowegetarianizm fot. Adobe Stock

Pescowegetarianizm, to - obok pollowegetarianizmu - jedna z 2 odmian diety semiwegetariańskiej. Pescowegetarianizm zakłada rezygnację z jedzenia drobiu i czerwonego mięsa, za to dopuszcza jedzenie ryb i owoców morza.

Pescowegetarianizm - co to takiego?

Pescowegetarianizm, znany także jako ichtiwegetarianizm, peskatarianizm czy pescatarianizm, to odmiana diety wegetariańskiej rozumianej jako semiwegetarianizm, czyli półwegetarianizm.

Dopuszcza jedzenie jaj, miodu, mleka i jego przetworów, a także smalcu i żelatyny. Zakłada jednak rezygnację z jedzenia czerwonego mięsa (wieprzowiny, wołowiny, baraniny, dziczyzny, koziny, cielęciny) oraz mięsa drobiowego.

Pescowegetarianizm to dobry wybór, jeśli chcesz ograniczyć ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, za które w dużej mierze odpowiada nadmierne spożycie czerwonego mięsa, a jednocześnie nie chcesz rezygnować z zalet spożywania mięsa w ogóle. 

Tym bardziej, że mięso ryb bogate jest w cenne kwasy omega 3. Oprócz ryb i owoców morza peskatarianie jedzą duże ilości warzyw i owoców. 

Dobrze zbilansowana dieta pescowegetariańska jest uważana za bardzo zdrową. Podobnie jak fleksitarianizm, który wprawdzie dopuszcza jedzenie mięsa, ale tylko w wyjątkowych sytuacjach.

Dlaczego pestarianizm jest zdrowy?

Za rezygnacją z jedzenia wszystkich rodzajów mięs, poza rybami i owocami morza, przemawia wiele korzyści:

  • chroni przed anemią, skutkami stresu i osłabieniem,
  • zapewnia młody wygląd skóry (dzięki witaminie E),
  • wspomaga układ nerwowy i pracę hormonów tarczycy (dzięki zawartości jodu),
  • dba o kości i zęby oraz wspomaga odporność (witamina D),
  • dzięki zdrowym tłuszczom pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu,
  • pomaga usuwać z organizmu toksyny,
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych (które zwiększa nadmierne spożycie czerwonego mięsa).

Dieta pescowegetariańska nie jest jednak dla każdego. Jeśli nie lubisz smaku i zapachu ryb lub wręcz jesteś uczulona na niektóre ich gatunki, czy owoce morza - będziesz musiała zrezygnować z tej odmiany diety wegetariańskiej.

Również w przypadku alergii na gluten lub laktozę, wiele produktów zniknie z jadłospisu. Pescowegetarianizm może być sposobem na to, by uzyskać szczupłą, zdrową sylwetkę, jednak trudno traktować go jako dietę odchudzającą. Można za to znaleźć programy dietetyczne lub dietę pudełkową, która uwzględnia zasady pescowegetarianizmu. Trzymając się limitu kalorii, możesz zdrowo chudnąć.

Czytaj więcej na temat wegetarianizmu:
7 przepisów na dietetyczne obiady wegetariańskie
Dieta wegańska - jadłospis i przepisy na 5 dni
Jak przejść na weganizm? 7 ważnych wskazówek