Panga fot. Adobe Stock

Panga - dlaczego jest niezdrowa? Szkodliwość, wartość odżywcza

Panga to tania ryba słodkowodna o wysokiej zawartości białka. Pangi pochodzące z Wietnamu, z hodowli w rzece Mekong, zawierają dużą ilość rtęci. Kupuj pangę ze stawu hodowlanego, z certyfikatem ASC.
Barbara Dąbrowska / 09.12.2019 12:00
Panga fot. Adobe Stock

Spis treści:

Co to jest panga?

Panga jest słodkowodną rybą pochodzącą z Wietnamu hodowaną w dorzeczu Mekongu. Rzeka ta „słynie” z ogromnego zanieczyszczenia. W naturalnym środowisku panga rośnie bardzo szybko i osiąga nawet 1,5-2 metry długości oraz masę około 40 kg.

W momencie przemierzania drogi z delty Mekongu w górę rzeki ryby są łapane przez hodowców, transportowane i umieszczane w specjalnych klatkach zanurzonych w wodach rzeki. Po 6 miesiącach przebywania w wodzie, w dużym ścisku uzyskują w pełni dojrzałość i  nadają się do eksportu w postaci zamrożonych filetów. Dla porównania polski karp potrzebuje około 3 lat, by osiągnąć dojrzałość. Hodowla pangi bywa porównywana do hodowli klatkowej drobiu.

Dlaczego panga jest niezdrowa?

Szacuje się, że z hektara hodowli pangi w rzece Mekong pozyskuje się aż 100 ton tej ryby w ciągu roku, a „zbiory” mają miejsce 2 razy w roku. Producentom pangi zależy na szybkiej i wydajnej hodowli, dlatego rybom podaje się:

  • antybiotyki,
  • środki stymulujące rozmnażanie,
  • barwniki dezynfekujące np. zieleń malachiatową,
  • substancje absorbujące wodę, które zwiększają masę filetów.

Podkreśla się także, że ryba ta gromadzi zanieczyszczenia wynikające ze środowiska w jakim żyje. Naukowcy z uniwersytetu w La Lagunie na Teneryfie alarmowali w 2018 roku, że średnia zawartość rtęci w pandze mieści się w normie, ale niebezpiecznie zbliża się do górnych granic.

Porcja 350 g pangi zawiera 30% dopuszczalnej ilości rtęci, jaką można spożyć w ciągu tygodnia. Wielbiciele ryb, którzy jedzą kilka porcji ryb i owoców morza mogą (jedząc często pangę) normę tą przekraczać. Czy to oznacza, że pangi nie można w ogóle jeść? Sprawa nie jest taka prosta.

Panga ryba
fot. Adobe Stock

Spożycie pangi w Polsce

Jeszcze 10 lat temu Polska była jednym z największych odbiorców wietnamskiej ryby. Panga była drugą, najchętniej kupowaną rybą. Popularność ryby wynikała z:

  • bardzo niskiej ceny,
  • smaku pozbawionego rybiego zapachu,
  • małej ilości ości.

Jednak informacje o szkodliwości pangi dość szybko przedostały się do opinii publicznej. W efekcie spożycie pangi w Polsce drastycznie spadło z 3 kg do 0,3 kg. To wymusiło reakcję wietnamskich producentów, którzy w odpowiedzi na potrzeby konsumenta zadbali o poprawę warunków hodowli.

Aktualnie panga coraz częściej hodowana jest w Wietnamie, nie w dorzeczu rzeki Mekong, a w stawach, gdzie stopień zanieczyszczenia jest znacznie mniejszy. Coraz więcej hodowli posługuje się także niezależnym certyfikatem ASC, który nadawany jest hodowlom prowadzonym w sposób odpowiedzialny. Wszystko zatem sprowadza się do świadomego wyboru w czasie zakupów. Jeśli lubisz pangę i masz ochotę zjeść ją raz na jakiś czas, stawiaj na rybę:

  • z certyfikatem ASC (Aquaculture Stewardship Council),
  • hodowaną w stawach.

Pamiętaj jednak, że w stosunku do ryb z hodowli azjatyckich zawsze należy zachować ostrożność

Wartość odżywcza pangi

Wartość odżywcza pangi zbliżona jest do wartości odżywczej innych ryb słodkowodnych o białym mięsie. Panga praktycznie pozbawiona jest korzystnych tłuszczów z grupy omega-3, które występują głównie w tłustych rybach morskich. Kwasy tłuszczowe omega 3 mają działanie przeciwzapalne, zapobiegają chorobom serca i depresji.

Pełnowartościowe białko to najważniejszy składnik pokarmowy pangi. Jej mięso jest także źródłem:

  • selenu,
  • fosforu,
  • witaminy B3,
  • witaminy B12,
  • witaminy B6.

Wartość odżywcza pangi (w 100 g):

  • wartość energetyczna: 92 kcal,
  • węglowodany: 0 g,
  • tłuszcz: 3,5 g,
  • białko: 15 g,
  • błonnik: 0 g.

Źródło: youreverydayfish.com

Czy warto jeść pangę?

Panga pod kątem wartości odżywczej nie wyróżnia się niczym szczególnym spośród ryb. Z łatwością możesz zastąpić ją innym gatunkiem ryby lub chudym mięsem drobiowym ze znanego źródła. Jednak jeśli lubisz smak pangi to możesz zjeść ją 1-2 razy w miesiącu. Taka ilość z pewnością ci nie zaszkodzi. Zrezygnuj z pangi, jeśli jesteś w ciąży. Przeczytaj więcej o jedzeniu ryb w ciąży. Dla bezpieczeństwa, pangi nie podawaj także małym dzieciom.

Dowiedz się więcej o wartościach odżywczych ryb:
Tilapia – wartość odżywcza, szkodliwość, hodowla
Gatunki ryb - właściwości i rodzaje
Śledzie - kalorie, wartość odżywcza, właściwości. Dlaczego warto je jeść?

 

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.