która papryka jest najzdrowsza fot. Adobe Stock, nungning20

Która papryka jest najzdrowsza: czerwona, zielona, żółta czy pomarańczowa? Autorski ranking

Najzdrowsza papryka to papryka czerwona. To ona zdobyła najwięcej punktów za wysoką zawartość witamin i minerałów. Na drugim miejscu jest papryka pomarańczowa (ma najwięcej witaminy C), na trzecim papryka żółta, a następnie zielona. Wszystkie rodzaje papryki są jednak bardzo zdrowe, a różnice między nimi niewielkie.
/ 25.08.2022 05:59
która papryka jest najzdrowsza fot. Adobe Stock, nungning20

Najzdrowsza papryka powinna mieć najwięcej prozdrowotnych witamin i minerałów w 100 g. Spróbujemy wyłonić zwycięzcę rankingu na najzdrowszą paprykę, stosując autorski sposób przyznawania punktów. Zwycięzca jest tylko jeden.

Spis treści:

  1. Najzdrowszy rodzaj papryki - kryteria
  2. Porównanie wartości odżywczych papryki różnego rodzaju - tabela
  3. Najzdrowsza papryka: ranking

Najzdrowszy rodzaj papryki - kryteria

Papryka jest bardzo zdrowa, ma dużo witaminy C, antyoksydantów i innych cennych cząstek. Właściwości papryki są szerokie i warto jeść każdą z nich. Przyjrzyjmy się jednak bliżej różnym rodzajom słodkiej papryki i sprawdźmy, która jest najzdrowsza.

Porównamy w tym celu zawartość witamin i minerałów w czterech najpopularniejszych rodzajach papryki: papryce czerwonej, żółtej, pomarańczowej i zielonej. Pomijamy paprykę białą i fioletową, ze względu na zbyt mało rzetelnych danych dotyczących ich wartości odżywczych. W rankingu na najzdrowszą paprykę nie wystąpi też ostra papryczka chili, bo zdeklasowałaby przeciwników w przeliczeniu na 100 g. Bardzo ciężko zjeść jej większe ilości, nie da się więc sprawiedliwie porównać jej ze słodką papryką, która może być nawet podstawą jakiegoś dania.

Umieścimy dane dotyczące wartości odżywczych różnych rodzajów papryki w tabeli. Następnie przeliczymy jaki procent zapotrzebowania na dany składnik (referencyjnej wartości spożycia RWS) wypełniają. Uzyskane wartości to punktacja, którą otrzyma każda papryka. Na tej podstawie uzyskamy odpowiedź na pytanie: która papryka jest najzdrowsza?

Porównanie wartości odżywczych papryki różnego rodzaju - tabela

Makroskładniki w różnych rodzajach papryki

Rodzaje, które definiują kolory papryki, różnią się trochę makroskładnikami. Najmniej kalorii jest w papryce zielonej, ta ma też najmniej węglowodanów. Pozostałe rodzaje papryki mają bardzo podobną kaloryczność i rozkład makroskładników. Makroskładniki nie wchodzą jednak w zakres kryteriów rankingu na najzdrowszą paprykę.

Składnik Papryka czerwona Papryka zielona Papryka żółta Papryka pomarańczowa
Energia 31 kcal 23 kcal 31 kcal 32 kcal
Białko 0,9 g 0,72 g 0,82 g 0,88 g
Tłuszcz 0,13 g 0,11 g 0,12 g 0,16 g
Węglowodany 6,65 g 4,78 g 6,6 g 6,7 g
Błonnik 1,2 g 0,9 g 1,1 g 1 g

Minerały w różnych rodzajach papryki

Paprykę można uznać za dobre źródło potasu. To warzywo dostarcza też innych minerałów, ale nie jest ich doskonałym źródłem. Różnice w zawartości minerałów w różnych rodzajach papryki nie są znaczące.

Składnik Papryka czerwona Papryka zielona Papryka żółta Papryka pomarańczowa
Wapń 6 mg 7 mg 7 mg 5 mg
% referencyjnej wartości spożycia 0,75 0,88 0,88 0,63
Żelazo 0,35 mg 0,19 mg 0,36 mg 0,37 mg
% referencyjnej wartości spożycia 2,5 1,32 2,6 2,6
Magnez 11 mg 9 mg 10,3 mg 10,4 mg
% referencyjnej wartości spożycia 2,9 2,4 2,7 2,8
Fosfor 27 mg 17 mg 25 mg 27 mg
% referencyjnej wartości spożycia 3,8 2,4 3,5 3,8
Potas 213 mg 163 mg 197 mg 201 mg
% referencyjnej wartości spożycia 10,7 8,15 9,9 10,05
Cynk 0,2 mg 0,13 mg 0,19 mg 0,24 mg
% referencyjnej wartości spożycia 2 1,3 1,9 2,4
Miedź 0,04 mg 0,058 mg 0,045 mg 0,035 mg
% referencyjnej wartości spożycia 0,04 0,06 0,05 0,04
Mangan 0,133 mg 0,1 mg 0,142 mg 0,149 mg
% referencyjnej wartości spożycia 6,7 5 7,1 7,5
SUMA PUNKTÓW 29,39 21,51 28,63 29,82

Witaminy w różnych rodzajach papryki

Choć papryka ma sporo witamin, przede wszystkim w papryce jest bardzo dużo witaminy C. Już mały kawałek tego warzywa pokrywa dzienne zapotrzebowanie z nawiązką. Oprócz witamin wymienionych w tabeli papryka jest też dobrym źródłem witaminy A i witaminy K.

Witamina Papryka czerwona Papryka zielona Papryka żółta Papryka pomarańczowa
Witamina C 142 mg 99,5 mg 139 mg 158 mg
% referencyjnej wartości spożycia 177,5 124,4 173,8 197,6
Witamina B1 0,055 mg 0,039 mg 0,049 mg 0,055 mg
% referencyjnej wartości spożycia 5 3,5 4,46 5
Witamina B2 0,142 mg 0,089 mg 0,098 mg 0,102 mg
% referencyjnej wartości spożycia 10,1 6,36 7 7,3
Witamina B3 1,02 mg 0,636 mg 0,91 mg 1.08 mg
% referencyjnej wartości spożycia 6,38 4,9 7 8,3
Witamina B6 0,303 mg 0,247 mg 0,292 mg 0,332 mg
% referencyjnej wartości spożycia 21,6 17,6 20,9 23,7
Foliany 47 µg 22 µg 42 µg 37 µg
% referencyjnej wartości spożycia 23,5 11 21 18,5
SUMA PUNKTÓW 273,9 167,76 234,16 260,4

właściwości różnych rodzajów paprykifot. Różne kolory papryki różnią się właściwościami i wartościami odżywczymi/ Adobe Stock, Tamela

Najzdrowsza papryka: ranking

Po uwzględnieniu wszystkich kryteriów rankingu i zsumowaniu punktów wyłonił się jednoznaczny ranking na najzdrowszą paprykę:

  • Miejsce 1: Papryka czerwona - 303,29 punktów;
  • Miejsce 2: Papryka pomarańczowa - 290,22 punktów;
  • Miejsce 3: Papryka żółta - 262,79 punktów;
  • Miejsce 4: Papryka zielona - 189,27 punktów.

Tytuł najzdrowszej papryki otrzymuje zatem papryka czerwona, zaraz za nią uplasowała się papryka pomarańczowa, a na ostatnim miejscu podium jest papryka żółta.

Pamiętaj jednak, że wszystkie rodzaje papryki są bardzo zdrowe. Na co dzień w wyborach zakupowych nie musisz przejmować się tymi niewielkimi różnicami w wartościach odżywczych. Sięgaj najczęściej po tę paprykę, która najbardziej ci smakuje. Jedz ją w na surowo, przygotuj zdrową fit faszerowaną paprykę, lub domowe przetwory z papryki. W każdej formie wzbogaca ona jakość twojej diety.

Czytaj także:
Jakie pomidory są najzdrowsze? Malinowe, koktajlowe, a może jeszcze inne?
Jakie jest najzdrowsze warzywo świata? Top 10 warzyw pod względem wartości odżywczych
Najzdrowsze orzechy - autorski ranking TOP 5 orzechów o najwyższej zawartości mikroelementów