Awokado fot. Adobe Stock

Awokado- właściwości, kalorie, jak jeść, cena

Awokado dostarcza cennych, nienasyconych tłuszczów, fitosteroli oraz witamin i składników mineralnych. Owoc chroni przed stanem zapalnym, stresem i chorobami serca. Awokado ma 240 kalorii (kcal) w sztuce.
/ 27.01.2020 12:14
Awokado fot. Adobe Stock

Spis treści:

  1. Awokado właściwości
  2. Awokado kalorie
  3. Awokado - jak jeść?
  4. Awokado cena

Awokado właściwości

Awokado to nietypowy i cenny pod względem wartości odżywczej owoc. Do najważniejszych związków z awokado, które wykazują pozytywne działanie zdrowotne należą:

  • fitosterole – odpowiadające za przeciwdziałanie stanom zapalnym w organizmie;
  • nienasycone kwasy tłuszczowe (kwas oleinowy, kwas linolowy oraz ich estry) – chronią błony komórek, zapobiegając utracie wody, odpowiadają za głębokie działanie nawilżające na skórę, mają działanie wspomagające układ odpornościowy;
  • witaminy i składniki mineralne: witamina K, potas (awokado ma więcej potasu niż średni banan!), kwas foliowy, witamina B6, witamina C, miedź;
  • błonnik pokarmowy,

Na tym nie kończy się lista zalet awokado. Owoc zawiera w swoim składzie ponad 80 korzystnych związków, w tym skwalen o działaniu chroniącym serce i aminokwasy, budujące mięśnie!

Najnowsze wyniki badań potwierdzają, że wchłanianie dwóch kluczowych, naturalnych przeciwutleniaczy (likopenu oraz beta-karotenu) wzrasta znacznie po dodaniu awokado do dania. 

Jedno awokado (bez skórki i pestki waży średnio 140 g) dodane do sałatki zawierającej w składzie sałatę rzymską, szpinak oraz marchewkę zwiększyło wchłanianie karotenoidów średnio o 200-400%! Likopen oraz beta-karoten wchłaniają się w obecności tłuszczu, którego źródłem jest właśnie owoc awokado. 

Awokado na stres

Twój organizm reaguje na stres zwiększonym wydzielaniem hormonów stresu, ale również napięciem nerwowym, zaburzeniami trawienia, czy zwiększonym ciśnieniem. Taki stan osłabia nadnercza, narząd odpowiedzialny za przeciwdziałanie stresowi. A jaką rolę pełni tu awokado?

Awokado zawiera sporo żelaza i miedzi. Minerały te wspomagają regenerację czerwonych krwinek i zapobiegają anemii (niedokrwistości), jednej z najczęstszych przyczyn ciągłego zmęczenia i niezdolności do zwalczania stresu. Ponadto awokado wspiera funkcjonowania nadnerczy.

Udowodniono również, że witamina B6 zawarta w miąższu owocu łagodzi nagłe zmiany nastroju u kobiet, związane z napięciem przedmiesiączkowym.

Awokado na stawy

Jeśli masz problemy ze stanem zapalnym stawów, włącz awokado do swojej codziennej diety! Wykazano, że zmniejsza stan zapalny, dzięki obniżeniu wydzielania prostaglandyny PGE2 – inicjującej odczyn zapalny w organizmie. Poza tym, owoc dzięki bogatej zawartości przeciwutleniaczy, witamin, kwasów omega-3 wykazuje ogólne działanie wspierające układ odpornościowy.

Awokado dla serca

Dzięki połączeniu witaminy B6, kwasu foliowego i sporej ilości kwasów omega-3 w jednym owocu awokado zmniejsza poziom homocysteiny we krwi, co jest równoznaczne z obniżeniem ryzyka chorób sercowo-naczyniowych! Ma więc działanie podobne do ryb!

Awokado można zalecić także:

  • parom, mającym problem z zajściem w ciążę;
  • chorym na nadciśnienie (awokado nie zawiera sodu i cholesterolu!);
  • osobom z problemami żołądkowymi i kłopotami z trawieniem;
  • rekonwalescentom i ciężko chorym (owoc ma działanie przeciwgrzybicze i antybakteryjne);
  • wszystkim dbającym o wygląd (awokado pobudza produkcję kolagenu, nadaje skórze promienny wygląd i zapobiegający zmarszczkom).

Awokado kalorie
fot. Adobe Stock

Awokado kalorie

Awokado cieszy się złą opinią kalorycznego owocu. To jedyny owoc, w którym dominują tłuszcze – około 85% kalorii dostarczają kwasy tłuszczowe (15,3 g tłuszczu w 100 g). Jednak należy podkreślić, że tłuszcz zawarty w owocu ma unikalne właściwości zdrowotne! Jeden cały owoc awokado ma około 240 kcal. To dość dużo, dlatego awokado należy traktować bardziej jako dodatek niż główny element dania.

Awokado - jak jeść?

Pomysłów na wykorzystanie awokado w kuchni jest mnóstwo – począwszy od sałatek, pasty guacamole do pieczywa, chłodnika z awokado, awokado faszerowanego jajkiem, aż po pierożki i makarony z musem z awokado.

Najlepsze właściwości awokado wykazuje na surowo lub w postaci tłoczonego na zimno oleju. Dlatego, jeśli przyrządzasz danie na ciepło, staraj się jak najkrócej traktować owoce wysoką temperaturą. Gotując zupę, awokado w postaci plasterków możesz dodać do gotowego kremu warzywnego. Zdrowo i smacznie!

Awokado cena

Cena za sztukę awokado wynosi od 5 do 9 zł. Jeśli masz odrobinę ogrodniczego samozaparcia, możesz spróbować samodzielnie wyhodować awokado z pestki. To rozwiązanie korzystne nie tylko finansowo.

Coraz częściej mówi się o tym, że hodowla awokado w Meksyku wiążę z problemami natury ekologicznej i społecznej. Pod sady awokado wycina się połacie lasów, co zaburza lokalny ekosystem. Uprawa pochłania ogromne ilości wody, a transport do odległych krańców świata nie pozostaje bez wpływu na środowisko.

Do tego dochodzą jeszcze porachunki mafijne, które wpływają na życie hodowców awokado. Awokado ma swoją ciemną, krwawą stronę. Dlatego, jeśli masz na nie ochotę stawiaj na owoce ze znakiem Fair Trade (Sprawiedliwy Handel).

Treść artykułu została pierwotnie opublikowana 06.12.2011.

Wypróbuj przepisy z awokado:
Awokado - 23 przepisy. Pasta z awokado, sałatka i nie tylko
Mamy najlepszy przepis na guacamole!
Co zrobić z awokado?