Dynia – królowa jesieni

Dynia nadaje się do potraw na ciepło i na zimno, jest niskokaloryczna, ma wiele witamin i składników mineralnych, których bogactwo kryje się nie tylko w miąższu, ale też w nasionach. Co można ugotować z dyni? Polecamy proste przepisy na dania z tego warzywa!
/ 31.10.2013 12:33

Dlaczego warto jeść dynię?

Choć dynia zazwyczaj kojarzy nam się z zabawą halloweenową, warto o niej pamiętać nie tylko ostatniego dnia października. Właściwości zdrowotne dyni są znane już od dawna, dlatego jej walory odżywcze warto doceniać przez całą jesień.

Masa dyni nierzadko sięga ponad 50 kg, a największe rozmiary przyjmuje śródziemnomorska odmiana dyni olbrzymiej. Wartość energetyczna dyni jest niska: w 100 g znajdziemy około 28 kcal.

Za jej intensywny kolor miąższu odpowiada beta-karoten – prowitamina A. Dynia to również bogactwo witaminy C, PP, witamin z grupy B, a także składników mineralnych, takich jak fosfor, magnez, potas, żelazo i wapń. Taka kombinacja składników sprawia, że potrawy z jej udziałem wspomagają pracę serca i układu krwionośnego, zapobiegają otyłości i ułatwiają trawienie.

W kuchni warto również korzystać z dobrodziejstw jej nasion. Są one źródłem witaminy E (nazywanej „witaminą młodości”), magnezu, cynku, selenu, fitosteroli oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, które chronią nas przed odkładaniem się złogów cholesterolu we krwi.

Co można przygotować z dyni?

Istnieje szeroka gama dań, które można przygotować z dyni – warzywo to nadaje się bowiem zarówno jako dodatek do potraw ciepłych, jak i zimnych, na śniadanie, obiad i kolację.

Przepisy na dania z dyni znajdziesz na drugiej stronie artykułu.

Zobacz też: Dlaczego warto jeść dynię?

Na śniadanie

Omlet z dynią

Składniki: 2 jajka, kawałek dyni, łyżka pestek dyni, sól, pieprz, zioła prowansalskie, oliwa, szczypiorek.

Przygotowanie: dynię umyć, obrać i pokroić na nieduże kawałki. Poddusić do miękkości na patelni na łyżce oliwy. W tym czasie w miseczce roztrzepać jajka z przyprawami. Masę jajeczną wylać na patelnię z dynią, wszystko wymieszać. Przykryć pokrywką i smażyć na wolnym ogniu około 10 minut. Przed podaniem posypać posiekanym szczypiorkiem.

Na przekąski

Pieczona dynia z przyprawami

Składniki: dynia, oliwa, dowolne przyprawy, świeże zioła, czosnek.

Przygotowanie: dynię umyć, osuszyć i usunąć nasiona. Następnie pokroić ją na kawałki i ułożyć na dużej blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Posypać wybranymi przyprawami, skropić oliwą, dodać świeże zioła i czosnek. Wstawić do nagrzanego do 180 stopni Celsjusza piekarnika i piec około 40-50 minut.

Koktajl z dyni i banana

Składniki: dynia, banan, maślanka naturalna, szczypta cynamonu.

Przygotowanie: dynię obrać i pokroić w kostkę. Zmiksować dokładnie z bananem, cynamonem i maślanką.

Na ciepło

Aromatyczna zupa krem z dyni z imbirową nutą i razowymi grzankami

Składniki: dynia, włoszczyzna, imbir, curry, szczypta soli i pieprzu, pieczywo razowe, pestki dyni.

Przygotowanie: pieczywo pokroić w kostkę i pozostawić do ususzenia. Umytą dynię pokroić w kostkę. Ugotować wywar warzywny razem z kawałkami dyni. Całość zmiksować blenderem na gładki krem, doprawić odrobiną curry, imbirem, solą i pieprzem. Na talerzu posypać chrupiącymi grzankami i pestkami dyni.

Krem z dyni to potrawa o gęstej, aksamitnej konsystencji, która dzięki dodatkowi rozgrzewającego imbiru świetnie sprawdza się w chłodne jesienne wieczory. Przyprawa ta dodatkowo ułatwia trawienie oraz działa przeciwzapalnie. Dzięki temu wspomaga układ odpornościowy i zapobiega typowym o tej porze roku przeziębieniom. Całości potrawy dopełniają razowe grzanki i pestki słonecznika, które czynią potrawę pełnowartościowym posiłkiem i istną bombą witaminową.

Zobacz też: Jak robić przetwory z dyni?