czy śliwki są ciężkostrawne fot. Adobe Stock, Valerii Honcharuk

Czy śliwki są ciężkostrawne? To nie takie oczywiste, wszystko zależy od sposobu ich przygotowania i nie tylko

Surowe i dojrzałe śliwki są lekkostrawne, ale już śliwki twarde, są trudniejsze do strawienia. Śliwki suszone nie należą do lekkostrawnych produktów przez wysoką zawartość błonnika. Śliwki można jeść na diecie lekkostrawnej z umiarem, najlepiej wybierać śliwki dojrzałe, miękkie i poddane obróbce. Śliwki mają wysoką zawartość FODMAP i nie są wskazane przy IBS.
/ 21.08.2022 06:25
czy śliwki są ciężkostrawne fot. Adobe Stock, Valerii Honcharuk

Śliwki nie są ciężkostrawne, choć niektóre rodzaje śliwek mogą powodować problemy żołądkowe. Śliwki są bogate w FODMAP. Odpowiedź na proste pytanie: czy śliwki są ciężkostrawne, jest wbrew pozorom złożona i wymaga kilku wyjaśnień.

Spis treści:

  1. Śliwki: ciężkostrawne czy lekkostrawne?
  2. Jak przygotować śliwki by były lekkostrawne?

Śliwki: ciężkostrawne czy lekkostrawne?

Za produkty ciężkostrawne uznaje się przede wszystkim te, które dostarczają dużych ilości błonnika pokarmowego. Śliwki świeże mają go niewiele, nieco ponad 1 g/ 100 g. Tak samo śliwki mirabelki nie są zaliczane do produktów wysokobłonnikowych. Śliwki suszone mają już jednak 12 g błonnika na 100 g.

Śliwki jedzone w umiarkowanych ilościach mogą być lekkostrawne. Gorzej strawne są śliwki niedojrzałe i twarde. Lepiej trawią się śliwki dojrzałe, miękkie i mirabelki. Śliwki można uznać więc za lekkostrawne, jeśli z nimi nie przesadzisz. Jak najbardziej możesz jeść śliwki, nawet surowe, ale zadziałają one jak coś ciężkostrawnego, jeśli przesadzisz z ich ilością w jadłospisie.

Dlaczego śliwki wydają się ciężkostrawne?

Śliwki wydają ci się ciężkostrawne? Panuje obiegowa opinia, że to jedne z owoców powodujących więcej problemów z brzuchem. To jednak ich właściwości przeczyszczające, a nie problem strawności.

Śliwki zawierają sorbitol i kilka innych alkoholi polihydroksylowych, przez co mogą być uważane za ciężkostrawne, bo przeczyszczają. Przez to traktowane są też jako naturalny lek na zaparcia. Jeśli to nie jest u ciebie pożądany efekt, jedz śliwki ze szczególnym umiarem. Zastanów się też, czy na pewno zastanawiasz się nad strawnością śliwek, czy może interesuje cię zawartość FODMAP w tych owocach.

Śliwki a dieta FODMAP

Śliwki należą do produktów bogatych w FODMAP. Nie będą więc dobrze tolerowane przez wiele osób z zespołem jelita drażliwego (IBS). Jeśli poprzez „lekkostrawność” rozumiesz więc tak naprawdę konieczność unikania pokarmów powodujących IBS, śliwki będą jednym z nich. Nie wyklucza to jednak ich lekkostrawności, dieta lekkostrawna i dieta FODMAP, choć podobne, też się od siebie różnią. Osoby stosujące protokół FODMAP pierwszych faz, powinny zrezygnować z jedzenia śliwek.

Czy śliwki suszone są lekkostrawne?

Śliwki suszone nie są już lekkostrawne. Mają aż 12 g błonnika na 100 g. Dalej niewielkie ilości suszonych śliwek można umieścić w diecie lekkostrawnej, ale będzie to dosłownie kilka sztuk, najlepiej podgotowanych lub zalanych wrzątkiem do napęcznienia i pokrojonych na drobne kawałki.

Czy można jeść śliwki na diecie lekkostrawnej?

Śliwki można jeść na diecie lekkostrawnej. Trzeba jednak przestrzegać niewielkich porcji i jeść śliwki w odpowiedniej formie. Ciężko podać uniwersalną porcję śliwek dozwoloną na diecie lekkostrawnej. Można oszacować, że dla większości osób porcja ok. 150 g śliwek (ok. 3 sztuki), będzie optymalna i nie spowoduje problemów. Warto śliwki odpowiednio przygotować, jeśli mają być elementem diety lekkostrawnej. O tym przeczytasz poniżej.

Jak przygotować śliwki, by były lekkostrawne?

Lekkostrawność produktów nie jest czarna lub biała. Dużo zależy od sposobu przygotowania danego artykułu spożywczego. Oto wskazówki na dostosowanie śliwek do wymagań diety lekkostrawnej:

  • wybieraj dojrzałe i miękkie śliwki;
  • największą strawność zapewnisz sobie, podduszając śliwki przed ich zjedzeniem;
  • jeśli musisz stosować dietę ubogobłonnikową, obierz śliwki ze skórki przed zjedzeniem;
  • dbaj o jednorazową porcję śliwek, nie pozwól sobie na zjedzenie wielkiej porcji tych owoców;
  • dodawaj śliwki do potraw na ciepło i wypieków: możesz zrobić np. pyszne fit ciasto śliwkowe, lub owsiankę ze śliwkami;
  • zdecydowanie ciężkostrawne są już np. śliwki marynowane w occie;
  • suszone śliwki traktuj ze szczególną ostrożnością: możesz zjeść kilka sztuk, ale zawsze po ich zmiękczeniu i rozdrobnieniu.

Czytaj także:
Lekkostrawny grill. Jakie posiłki z grilla można jeść na diecie lekkostrawnej? 8 pomysłów i przepisów
Z mojego gabinetu: 10 małych zmian, które pozwolą ci jeść zdrowiej, a dalej po polsku
Czy surowy czosnek szkodzi? Właściwości i skutki uboczne czosnku