Co warto wiedzieć przed zakupem roweru?

Na temat rowerów krąży wiele mitów. Dowiedz się, co musisz wiedzieć przed zakupem roweru. Okazuje się, że Polacy uważają, że najlepszy rower to zawsze „góral”. Koła muszą być grube. Amortyzatory są konieczne w każdych warunkach. Zobacz, co jest prawdą, a co kłamstwem.

Zakup roweru co warto wiedzieć zanim kupisz rower

Fot. Fotolia

Najlepszy rower to „góral” - mit

Gdy idziesz do sklepu kupić rower, prawdopodobnie kierują Tobą przekonania podobne jak większością Polaków. Szukasz roweru górskiego. Inny nie spełni Twoich oczekiwań. Taki rower powinien być obowiązkowo wyposażony w amortyzatory i hamulce tarczowe, inaczej nie będzie sprawny i wstyd będzie się na nim pokazać na mieście. I oczywiście – szerokie, grube opony. Dzięki nim będzie się jeździło bezpiecznie, szybko i wygodnie.

Tymczasem prawda wygląda nieco inaczej. Przede wszystkim na rynku jest teraz dostępnych wiele modeli rowerów. Powód? Przeznaczone są do różnych warunków eksploatacji. Wyłącznie do miejskiej jazdy wybierz rower… miejski. Jeśli jeździsz trochę po mieście, a trochę poza nim, zdecyduj się na model typu cross lub trekking. Jeśli szalejesz po łąkach i górach, zdecyduj się na rower górski.

Amortyzatory i hamulce tarczowe – koniecznie!

Amortyzatory i hamulce tarczowe najłatwiej jest opisać poprzez ich funkcje. Amortyzator amortyzuje uderzenia na nierównościach. Przyda się więc w modelach przeznaczonych do jazdy terenowej, aby zapewnić ci komfort jazdy na nierównościach, odciążając twoje stawy i plecy.

Jeśli poruszasz się głównie po mieście, gdzie jedyną większą nierównością jest spotykany co jakiś czas krawężnik, nie wydawaj niepotrzebnie pieniędzy na ten komponent.

Zobacz także: Rower miejski - najlepszy do jazdy po mieście?

Hamulce tarczowe są stosunkowo nowym wynalazkiem. Kiedy hamulce typu V-brake (popularne w wielu typach rowerów) ulegną zabrudzeniom od błota, wody lub kurzu, przestają sprawnie działać i nie uratują cię przed upadkiem. Dlatego do jazdy w trudnych warunkach terenu i pogody poleca się inwestowanie w hamulce tarczowe. Ich mechanizm działania sprawia, że są odporne na czynniki zewnętrzne i zawsze, nawet na stromiznach, pozwolą skutecznie hamować. Lepiej nie wydawać na nie środków bez potrzeby, bo są naprawdę kosztowne.

Koła „balonówki” - nieodpowiednie do jazdy po mieście

Grube, szerokie opony to wielki atut, jeśli jeździsz w terenie. W mieście będą cię spowalniać. Przede wszystkim grubsze koło to cięższe koło. Trzeba więc włożyć więcej siły, aby wprawić maszynę w ruch. Do tego bieżniki na ich powierzchni charakteryzują się wysokim wskaźnikiem tarcia oraz zwiększają powierzchnię styku z podłożem. To istotne, gdy jeździsz po trudnym, grząskim, kamienistym lub mokrym terenie. Zwłaszcza na spadkach. W mieście to prawdziwe utrapienie.

Do eksploatacji na chodnikach i asfaltowych drogach wybierz koła o gładszych, cieńszych oponach. Zyskasz wtedy z jazdy wiele przyjemności.

Konserwacja roweru to konieczny koszt

Jeśli chcesz poświęć kilkaset złotych ekstra na swój nowy rower, przełoży się to na jego jakość, materiały i osiągi. Pamiętaj jednak, że rower – tak jak każde inne urządzenie – wymaga od czasu do czasu zabiegów pielęgnacyjnych, mycia i wizyt w serwisie. Po wyjątkowych szaleństwach sprawdź, czy nie masz zabrudzonego łańcucha, amortyzatorów i hamulców. Dokręć siodełko – śruby luzują się podczas jazdy na nierównościach.

Po naprawdę ostrej wyprawie wybierz się do serwisu, gdzie fachowcy podokręcają, posmarują i wyregulują Twój sprzęt. Jeśli nie jesteś rowerowym wariatem, serwis wystarczy raz do roku na początku sezonu.

Zobacz także: Jak prawidłowo konserwować rower?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)