Jazda równoległa na nartach jest prostsza niż myślisz. Poznaj dokładną instrukcję skrętów

jazda równoległa na nartach fot. Adobe Stock, Wlad Go
Jazda równoległa na nartach to jeden z trudniejszych etapów jazdy na nartach. Uczysz się go po opanowaniu jazdy pługiem. Najpierw najlepiej nauczyć się ześlizgu bocznego, a potem można przejść do nauki skrętów równoległych: krawędziowych i ślizgowych. Poznaj instrukcję jazdy równoległej na nartach.
/ 26.01.2022 12:45
jazda równoległa na nartach fot. Adobe Stock, Wlad Go

Swobodna równoległa jazda na nartach wymaga trochę wprawy, ale opanujesz ją. Nie jest to technika jazdy na nartach dla początkujących, ale mogą wprowadzić ją trochę bardziej zaawansowani narciarze. Jak prowadzić narty równolegle? Przede wszystkim musisz opanować technikę krawędziowania.

Spis treści:

  1. Nauka ześlizgu bocznego na nartach
  2. Skręty krawędziowe i ślizgowe

Nauka ześlizgu bocznego na nartach

Ześlizg boczny wygląda, jakbyś zsuwała się na dół stoku na nartach ustawionych w poprzek linii spadku. Najlepiej trenuj go na łatwych stokach narciarskich.

  • Zaczynasz go, gdy narty są ustawione dziobami nieznacznie do stoku w poprzek linii spadku (czyli w pozycji dostokowej).
  • Uginasz lekko kolana i zmniejszasz w ten sposób krawędziowanie nart. Powoduje to bardziej płaskie położenie desek, co sprawia, że zaczynasz się na nich ześlizgiwać bokiem.
  • Regulując krawędziowanie, możesz zwalniać lub przyspieszać.

Skręty krawędziowe i ślizgowe

Czując się już komfortowo w ześlizgu i na krawędziach, możesz zacząć uczyć się ewolucji na nartach równoległych. Pierwsza trudność to skręty. Na nartach równoległych możesz wykonać dwojako:

  • zaczynając od rotacyjnego ruchu stóp (skręty ślizgowe),
  • zmieniając krawędziowanie nart, przez pochylenie kolan i bioder do wewnątrz skrętu (skręty cięte). 

Obecnie ogromną popularnością na stokach cieszą się techniki carvingowe, wymagające jazdy na krawędziach. Jednak bardzo wielu instruktorów narciarskich nadal uczy technik ślizgowych, gdyż w wielu sytuacjach ich elementy okazują się niezbędne. Sprawdzą się na wąskich stokach lub w trudniejszych warunkach śniegowych. Tego skrętu będziesz używać też, gdy przy dużej prędkości musisz gwałtownie zahamować.

Pamiętaj, że jadąc na krawędziach, nie da się hamować pługiem.

Podstawowy skręt równoległy (o nazwie NW, czyli nisko-wysoko) wymaga krawędziowania w ostatniej fazie. Skręt, podczas którego pracujesz ciałem najpierw nisko, a potem wysoko (stąd nazwa skrętu), inicjujesz przez rotację stóp.

  • Ręce trzymasz swobodnie na wysokości klatki piersiowej, ani zbyt obszernie po bokach, ani zupełnie opuszczone na dół.
  • Zaczynasz, jadąc w skos stoku. Wbijasz kijek wewnętrzny (w tę stronę będziesz skręcać), odciążasz deski i skręcasz stopami. To jest kluczowy moment pierwszej części skrętu; bez tego nie będziesz w stanie rotacyjnym ruchem stóp obrócić nart
  • Aby wykonać to poprawnie, najpierw uginasz nogi w kolanach, pochylając się nieco do przodu (obniżasz pozycję), a następnie (po wbiciu kijka), energicznie prostujesz nogi i „zatrzymujesz” ten ruch na ułamek sekundy (to jest już faza odciążania nart).
  • Wychodzenie ze skrętu z boku wygląda, jakbyś chciała lekko wyskoczyć, oderwać się od ziemi. Po przekroczeniu linii spadku, pochylasz kolana i biodro do środka skrętu, krawędziując odpowiednio zewnętrzną krawędzią narty dośrodkowej i wewnętrzną – odśrodkowej.

Pamiętaj, że im szybciej będziesz wchodzić w skręt, tym łatwiej go wykonasz (zakładając jednak, że cały czas kontrolujesz ruch nart).

Uwaga: w skrętach równoległych to właśnie jazda na krawędziach powoduje nabieranie prędkości.

Treść artykułu opublikowana pierwotnie 7.10.2010.

Czytaj także:
Jak dobrać odpowiednie narty zjazdowe? Liczy się twój wzrost, masa ciała i nie tylko
Gdzie jechać na narty blisko Warszawy w sezonie 2021/2022? Najlepsze stoki i aktualne ceny
Nauka sportów zimowych z instruktorem - 5 korzyści

Redakcja poleca

REKLAMA