Jazda carvingowa na nartach, czyli popularny carving polega na jeździe na krawędziach taliowanych nart, by nie tracić szybkości. Nie jest to sposób jazdy dla początkujących narciarzy, ale umiejętność tę docenią wszyscy bardziej zaawansowani w narciarstwie.
Spis treści:
- Skręcanie na nartach taliowanych (carvingowych)
- Na czym polega jazda carvingowa?
- Problemy ze skrętem carvingowym
- Wychodzenie ze skrętu carvingowego
Skręcanie na nartach taliowanych (carvingowych)
Bezsprzecznie, skręcanie na nartach taliowanych wykonuje się zdecydowanie łatwiej, niż na nartach klasycznych. Sama nauka jazdy carvingowej też jest prostsza. Pewnie właśnie dlatego, na przełomie wieków narty carvingowe podbiły serca ludzi na cały świecie i zapanowały na wszystkich stokach. Oczywiście, niemały udział w tym mieli producencie sprzętu, którzy obecnie praktycznie produkują wyłącznie narty taliowane, w przeważającej większości o promieniu skrętu typowym dla nart carvingowych (do 30 cm).
Na czym polega jazda carvingowa?
Technika carvingowa polega na zjazdach z krawędzi na krawędź. W odróżnieniu od skrętów wykonywanych klasycznie (inicjując rotacją stóp), tu balansujesz całym ciałem.
- Narty prowadzisz szerzej, co zwiększa stabilność.
- Przez cały czas jazdy, a zwłaszcza w skręcie, obciążasz obie narty, co sprawia, że utrzymujesz stały kontakt ze śniegiem.
- Używanie kijków jest sprawą indywidualną, gdyż skręty wykonujesz bez ich pomocy. Na stoku kijki mogą się jednak przydać w innych sytuacjach, np. gdy chcesz gdzieś podejść.
- Szusując długimi łukami, utrzymujesz barki w pozycji prostopadłej do długości nart.
- Jadąc na ugiętych nogach, przechylasz ciało do stoku w tę stronę, w którą skręcasz, a ruchy w pionie są zredukowane do minimum.
W pozycji carvingowej jedziesz cały czas nisko, a ciężar rozkładasz na całe stopy.
Problemy ze skrętem carvingowym
Przy wykonywaniu skrętów techniką carvingową największym wrogiem jest strach przed nadmiernym wychyleniem. Właśnie dzięki pochyleniu ciała do wewnątrz skrętu, uzyskujesz większe krawędziowania i możliwość wykonania ciaśniejszego skrętu. Pamiętaj przy tym, że działająca siła odśrodkowa zapobiega wywrotce. Dlatego wchodząc w zakręt całym ciałem, pochyl się do stoku.
Naukę balansowania ciałem możesz rozpocząć od wychylania do skrętu samych kolan, potem stopniowo rozszerzać na biodra i cały tułów. Ważne, abyś pamiętała o utrzymywaniu równowagi w płaszczyźnie pionowej. Jeżeli wychodząc ze skrętu na nartach carvingowych (które są krótsze od tradycyjnych) pozostaniesz za bardzo „na tyłach”, to grozi ci upadek (narty przyspieszą, uciekając dziobami).
fot. Adobe Stock, dell
Wychodzenie ze skrętu carvingowego
Samo wychodzenie ze skrętu jest naturalne. Nie musisz specjalnie odciążać nart. I to od ciebie zależy, kiedy zainicjujesz kolejny skręt. Wystarczy, że będziesz łagodnie prostować nogi w kolanach i zachowasz kontrolę nad prędkością.
Warto wiedzieć, że rewolucja carvingowa miała miejsce tylko w obszarze sprzętowym. Osoby zaczynające przygodę z narciarstwem przed erą carvingu z łatwością po krótkim treningu przestawią się na skręty na krawędziach na krótkich nartach taliowanych. Ważne jest to, by dać narcie pojechać zgodnie z jej promieniem i naturalną krzywizną.
Treść artykułu opublikowana pierwotnie 8.10.2010.
Czytaj także:
Jak dobrać odpowiednie narty zjazdowe? Liczy się twój wzrost, masa ciała i nie tylko
Gdzie jechać na narty blisko Warszawy w sezonie 2021/2022? Najlepsze stoki i aktualne ceny
Łatwe trasy narciarskie dla początkujących - ponad 10 miejsc w całej Polsce
Gdzie jechać na narty w Polsce? Najlepsze ośrodki i stoki narciarskie
Dostępny tutaj kod rabatowy ForPro sprawi, że wszystkie zimowe (i nie tylko!) sporty będą jeszcze przyjemniejsze!