Ryby w diecie niemowlęcia

Ryby to jeden z najzdrowszych pokarmów. Ich mięso zawiera dużo dobrze przyswajalnego białka, witaminy A i D, wapń, fosfor, magnez, jod, żelazo i kwasy omega-3. Do diety swojego maluszka możesz je wprowadzać już ok. 6. miesiąca.

Ryby to jeden z najzdrowszych pokarmów. Ich mięso zawiera dużo dobrze przyswajalnego białka a także jest źródłem witamin A i D oraz składników mineralnych (wapń, fosfor, magnez, jod, żelazo). W rybach morskich znajdują się ponadto, niezbędne do prawidłowego rozwoju mózgu i narządu wzroku, wielonienasycone kwasy tłuszczowe (w tym bardzo cenne kwasy z grupy omega-3). Zadbajmy o to, aby nie zabrakło ich w diecie naszych pociech.

Wprowadzamy rybę do diety

Zgodnie z obowiązującymi zaleceniami, ryby w diecie niemowlęcia mogą pojawić się już w 6 miesiącu życia - u dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym lub 7 miesiącu życia - u dzieci karmionych piersią.
Rybę wprowadzaj jednak bardzo ostrożnie. Dla około 5% dzieci białko rybie jest alergenem – z tego też względu dotychczas obecność ryb w diecie maluchów zalecana była dopiero po 12 miesiącu.

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Zacznij od małych ilości

Na początku podawaj dziecku niewielką ilość (3-4 łyżeczki) ryby jako dodatek do zupki lub papki. Z powodzeniem możesz nią zastąpić mięso. Jeśli nie wystąpią żadne niepokojące objawy wskazujące na alergię (np. bóle brzucha, wysypka, biegunka), możesz stopniowo zwiększać porcje i częstotliwość podawania ryb – nawet kilka razy w tygodniu. Już teraz zacznij kształtować upodobania kulinarne malucha.

Pamiętaj, że dzieci instynktownie unikają pokarmów, które im nie służą. Jeśli zatem dziecko nie akceptuje smaku lub zapachu rybnych potraw nie zmuszaj go do ich jedzenia.

Czytaj też: Węglowodany w diecie przedszkolaka

Dania z mórz i jezior

W diecie dzieci mogą pojawić się zarówno ryby morskie (mintaj, sola, morszczuk, łosoś), jak i słodkowodne (sandacz, pstrąg, okoń, karp). Powinny być one świeże, obrane ze skóry i bez ości. Nie należy bać się także podawania owoców morza. Zadbajmy jednak o to, aby pochodziły one z pewnego źródła i były dobrej jakości.

Przygotowujemy posiłek

Dzieciom ryby najlepiej podawać w postaci gotowanej lub pieczonej. Dzięki temu będzie ona niezwykle delikatna. Świetnym pomysłem jest gotowanie na parze lub przygotowanie zupki rybnej na wywarze warzywnym. Pamiętajmy o tym, aby nie nadużywać soli i przypraw o zdecydowanym smaku. Zamiast tego zastosujmy starte lub posiekane warzywa.

Czytaj też: Jak uzupełniać dietę niemowlaka?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)