Jak walczyć z otyłością u dzieci?

Otyłość bierze się z genów, czynników środowiskowych i zbyt dużej ilości energii, dostarczanej z pożywieniem. Na geny nie mamy wpływu. Ale zajęcia ruchowe dla dzieci, modyfikacja diety i nowe nawyki wychowawcze mogą sporo zmienić.

Jak walczyć z otyłością u dzieci?

Otyłość prosta jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń u dzieci. Istnieją trzy główne czynniki powodujące tego rodzaju otyłość. Należą do nich: czynniki genetyczne, czynniki środowiskowe oraz najbardziej powszechny (nie tylko u dzieci) zbyt duża ilość energii dostarczanej z pożywieniem.

Na nasze geny nie mamy wpływu, jednak czynniki środowiskowe (do których zaliczamy: nieprawidłowe odżywianie się matki w czasie ciąży, przekarmianie dziecka od najmłodszych lat, nieregularnie spożywane posiłki oraz częste podjadanie) jak również ilość i jakość spożywanego pokarmu możemy modyfikować i w zależności od potrzeby operować nimi.

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Czy można stosować leki?

Leczenie otyłości u dzieci jest niezwykle trudne, gdyż stosowanie w tak młodym wieku niskokalorycznych diet, a tym bardziej leków czy ziół odchudzających jest bardzo niebezpieczne i może prowadzić do poważnych zaburzeń rozwojowych. W przypadku walki z otyłością u dzieci konieczna jest wizyta u specjalisty i konsultacja z interdyscyplinarnym zespołem w skład którego wchodzi dietetyk, psycholog oraz lekarz.

Polecamy: Siatki centylowe dla dzieci do 5. roku życia

Jak walczyć z otyłością u dziecka? 5 porad

Podane tu wskazówki proszę traktować jako bardzo ogólne wytyczne.

1. Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne powinno wynosić tyle ile u zdrowego dziecka w danym wieku (bez nadwagi). Proces zmniejszania kaloryczności diety (do fizjologicznej normy) powinien przebiegać stopniowo, tak by dziecko nie wyczuwało drastycznych zmian w jakości i ilości spożywanych posiłków. Pomimo, że kaloryczność posiłków będzie się stopniowo zmniejszała konieczne jest, aby dostarczały one wszystkich niezbędnych składników odżywczych, witamin oraz minerałów.

2. Należy zwiększyć udział warzyw i niskokalorycznych owoców, pieczywo białe i półsłodkie zastąpić pieczywem razowym oraz grubymi kaszami - są to naturalne źródła błonnika, który szybko powoduje uczucie sytości (co znacznie obniża łaknienie).

3. Od najmłodszych lat trzeba systematycznie wypracowywać u dziecka prawidłowe postawy żywieniowe: spożywanie regularnie 4-5 wartościowych posiłków dziennie i unikanie podjadania pomiędzy nimi (zwłaszcza słodyczy, słodkich, gazowanych napojów oraz dań typu fast food).

Czytaj też: Dieta dla dziecka z biegunką

4. Bardzo istotną i często praktykowaną metodą wychowawczą jest stosowanie pokarmu jako nagrody! Należy się tego wystrzegać i nie przyzwyczajać dziecka do tego typu praktyk.

5. Innym ważnym elementem w procesie chudnięcia jest zwiększenie aktywności fizycznej dziecka – spacery, gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, należy starać się odwracać uwagę dziecka poprzez zachęcanie go do różnego rodzaju zajęć pozaszkolnych (rysowanie, czytanie, taniec i inne) przez co więcej czasu i uwagi zacznie ono poświęcać swoim nowym zainteresowaniem aniżeli posiłkom.

Polecamy: Rysowanie - wskaźnik rozwoju dziecka

Przy przestrzeganiu tych zaleceń redukcja masy ciała będzie następowała łagodnie, ale systematycznie. Jednak przypominam, iż tego typu pacjenci muszą być objęci szczególną opieką, dlatego przed zastosowaniem jakiejkolwiek większej modyfikacji diety konieczna jest konsultacja ze specjalistą.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/2 lata temu
najlepiej dbać o to od małego i podawać tylko zdrowe produkty, naturalne, a nie jakieś sztuczne słoiczki, słodycze czy soki z ogromną ilością cukru. Moja ciocia przyzwyczaiła swoją córkę do słodyczy i słodkich napojów i potem dziewczynka była przy kości - na szczęście zmieniło się to, gdy poszła do przedszkola. Najgorszy jest chyba czas lata, kiedy dziecko pije ogromną ilość napojów - i często podajemy mu istne słodkie bomby ;) Ja zawsze tego pilnuję ,szczególnie w lecie i podaję schłodzone herbatki z suszu z owoców, pomarańczy lub malin TeaForKids - są smaczne, dziecko je lubi i pije ich dużo, a ja mam pewność, że nie podaję mu samego cukru
/2 lata temu
Tutaj jest spis bardzo fajnych naturalnych preparatów walczących z otyłością - http://www.naturala.pl/tag/511/walka_z_otyloscia