Rysowanie – wskaźnik rozwoju dziecka

Rysowanie – wskaźnik rozwoju dziecka
Każde dziecko maluje inaczej. Jednak z każdym rokiem życia powinno nabierać nowych umiejętności i malować coraz ładniej. Za pomocą rysunków możesz sprawdzić, na jakim etapie manualnego i emocjonalnego rozwoju jest Twoje dziecko.
/ 14.09.2010 14:13
Rysowanie – wskaźnik rozwoju dziecka

Każdy rodzic chciałby, żeby jego dziecko pięknie i jak najwcześniej malowało – jest to jednak sprawa indywidualna. Jedno dziecko może malować piękne obrazki już w wieku trzech lat, a inne w tym czasie potrafi jedynie pokolorować rysunek jednym kolorem.

Rysowanie jako test

Rysunki świadczą o manualnym i emocjonalnym rozwoju dziecka. Często jednym z głównych testów jego rozwoju, który przeprowadza psycholog, jest właśnie wykonanie rysunku na jakiś temat. Z wiekiem maluszek powinien nabyć nowe umiejętności malarskie odpowiednio dla swojego wieku. W ciągu pierwszych trzech lat życia trudno jest zweryfikować te poczynania po prostych rysunkach. Dopiero w kolejnych latach od dziecka można oczekiwać, że będzie malować już pewne elementy.

Polecamy: Siatki centylowe dla dzieci do 5. roku życia

Jak zachęcać do malowania?

Najlepiej pierwszy raz dawać dziecku przybory do malowania do ręki, gdy potrafi siedzieć i trzymać w niej kredkę. Może to wzbudzić w nim zainteresowanie i skłonić do dalszego malowania. Rodzic może narysować kilka rysunków, by dziecko zobaczyło jak to się robi. Potem można przekazać mu kredkę. Nawet jeśli dziecko nieporadnie ją trzyma, nie należy na siłę mu jej ciągle poprawiać. Malowanie ma być dla niego zabawą. Z czasem samo się nauczy trzymać ją poprawnie.

Pierwsze rysunki to zazwyczaj kreski i zawijasy. Z czasem dziecko zaczyna kolorować rysunki. Gdy idzie do przedszkola (zazwyczaj w wieku trzech lat) potrafi namalować kółko i pokolorować proste rysunki. Dzieci uwielbiają używać różnych kredek, pisaków czy farbek. Dlatego najlepiej mieć ich duży wybór pod ręką.

Polecamy: Jakie zabawki rozwijają zdolności dziecka?

Rysowanie u starszych dzieci

Czterolatki powinny umieć malować niezbyt skomplikowane postacie, domki, proste zwierzątka. Zazwyczaj do każdego elementu używają innego koloru. Można im zakupić bardziej skomplikowane kolorowanki z dużą ilością elementów. Warto też pozwolić im poeksperymentować z farbkami, wycinankami czy bibułą.

Dzieci pięcioletnie (starszaki) umieją już namalować postacie z dużą ilością szczegółów, zwierzęta czy pojazdy. Ładnie kolorują swoje dzieła. Nie powinny już wychodzić poza linię szkicu. Często są w stanie namalować przedmiot, który przed nimi postawimy.

Przy wszystkich pracach malarskich dziecka należy pamiętać o odpowiedniej pozycji do siedzenia tak, by malowanie było przyjemne także dla organizmu dziecka.

Polecamy: Czy Twoje dziecko jest uzależnione od gier komputerowych?

Redakcja poleca

REKLAMA