POLECAMY

Olej lniany - super źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Twoje ciało nie potrafi ich wytworzyć!

Olej lniany ma unikalny skład pod kątem zawartości kwasów tłuszczowych wielonienasyconych. Niewielka jego ilość ma liczne prozdrowotne właściwości, dlatego olej z lnu warto wprowadzić do codziennych posiłków.

Barbara Dąbrowska / 2 miesiące temu
Olej lniany - super źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Twoje ciało nie potrafi ich wytworzyć! fot. Fotolia

Olej lniany właściwości i wartość odżywcza

Olej lniany powstaje w wyniku wytłaczania nasion lnu. Największą zaletą oleju lnianego jest bardzo wysoka zawartość NNKT, czyli tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Niezbędne dlatego, że ludzki organizm nie potrafi ich sam wytworzyć i muszą być koniecznie dostarczone z żywnością. NNKT należą do dwóch rodzin: omega 6 i omega 3. Najważniejszym kwasem tłuszczowym z rodziny omega 3 jest obecny z oleju lnianym kwas alfa linolenowy z którego w organizmie powstają inne kwasy omega 3: EPA i DHA. Spośród kwasów omega 6 najistotniejszy jest kwas linolowy, który jest prekursorem innych kwasów z tej grupy.

Zdrowe tłuszcze? Tak, to możliwe!

W żywności zazwyczaj występują dość duże ilości kwasów omega 6, zaś za małe omega 3. Niezwykle istotny jest stosunek kwasów omega 3 do omega 6. Zbyt wysoki może wykazywać działanie prozapalne, optymalny powinien wynosić  1:5. Niestety w diecie Polaków stosunek ten przyjmuje średnią wartość 1:15, ze znaczącą przewagą omega 6.

Olej lniany pozwala poprawić te proporcje, gdyż dominują w nim kwasy z rodziny omega 3. Jego regularne spożycie poprawia średni stosunek kwasów tłuszczowych nienasyconych omega3/omega 6.

Kwasy omega 3 z oleju lnianego:

  • zapobiegają nowotworom i chorobom neurodegeneracyjnym (np. Alzheimer),
  • wspierają rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego,
  • budują siatkówkę oka, wpływają na prawidłowe widzenie,
  • obniżają stężenie cholesterolu LDL (potocznie nazywanego złym cholesterolem),
  • wspierają układ immunologiczny, podnoszą odporność,
  • przeciwdziałają depresji, poprawiają nastrój.

Inną niezwykle cenną właściwością oleju lnianego jest wysoka zawartość witaminy E, która jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy z żywności. Jej działanie sprowadza się do neutralizacji wolnych rodników tlenowych powstających pod wpływem stresu oksydacyjnego. Stres oksydacyjny to stan zaburzonej równowagi w organizmie, który rozwija się pod wpływem zanieczyszczeń powietrza, palenia tytoniu, czy nieprawidłowo zbilansowanej diety opartej o przetworzoną żywność. Stres oksydacyjny może zapoczątkowywać zmiany w DNA komórki i tym samym inicjować proces powstawania nowotworu.

Olej lniany bywa nazywany olejem budwigowym. Nazwa ta pochodzi od nazwiska dr. Budwig, która w drugiej połowie XX wieku rozpropagowała go, jako wsparcie leczenia nowotworów.

Należy pamiętać, że jak każdy tłuszcz olej lniany jest kaloryczny. Jedna łyżka dostarcza 90 kcal, ale ze względu na jego właściwości zdrowotne nie należy z niego rezygnować w trakcie odchudzania. Niektóre badania wskazują wręcz, że olej lniany może przyspieszać podstawową przemianę materii.

Olej lniany zastosowanie i dawkowanie

Jak stosować olej lniany? Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe są wrażliwe na wysoką temperaturę, dlatego kupując olej lniany trzeba zwracać uwagę by był tłoczony na zimno. Z tego samego powodu oleju lnianego nie można stosować do smażenia, gdyż dochodzi do utlenienia NNKT. W wyniku tego procesu powstają bardzo agresywne, wolne rodniki tlenowe, które mogą uszkadzać DNA i przyspieszać starzenie komórek.

Które tłuszcze są najlepsze do smażenia, smarowania i pieczenia?

Olej lniany idealnie nadaje się jako dodatek do sałatek, chleba oraz wszystkich dań na zimno. Popularna jest także pasta dr. Budwig, która jest połączeniem sera twarogowego i oleju lnianego. Olej z nasion lnu ma wyraźny zapach i lekko orzechowy posmak, bardzo dobrze komponuje się z daniami warzywnymi.

Nie ma potrzeby, by pić olej lniany w dużych ilościach. Jeśli chcesz osiągnąć pozytywny efekt zdrowotny wystarczy, że w ciągu doby spożyjesz 1-2 łyżki.

Olej lniany cena

Olej lniany, ze względu na wysoką zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych jest nietrwały. Najlepiej jest przechowywać go w ciemnych butelkach, bez dostępu do światła, w niskiej temperaturze np. w szafce pod oknem, czy lodówce. Dzięki temu olej lniany nie będzie tracił swojej wartości odżywczej.

Z powodu krótkiej trwałości olej lniany kupuj w małych butelkach. Za 250 ml oleju lnianego zapłacisz około 12-15 zł.

Skarbnica wiedzy o zdrowym odżywieniu! Sprawdź!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 miesiące temu
poza glutationem organizm też nie wytworzy sam antyoksydantów, które są niezbędne do ochrony przed zapaleniem, nowotworami i szkodliwymi wolnymi rodnikami. trzeba je dostarczać z pożywienia głównie z warzyw i owoców ale również ziół czy roślin jak modrzew dahurski, który jest uzupełniany o witaminy przeciwutleniajace jak witamina c czy e.